Har fået konstruktionsplan fra en hustillverkare jeg kigger på. Ser lidt forundret, at de ikke har nogen luftspalte mellem yderpanelet og vindpappen. Er det normalt? Kan man få problemer, hvis man ikke har nogen ventilation? Desuden monterer de vindpappen indefra i stedet for på reglerne udefra, hvilket virker meget mere besværligt, men måske ikke har nogen effekt på funktionen i øvrigt?

Se vedhæftet billede for vægkonstruktionen.
Konstruktionsdiagram af vægsektion uden luftspalte, viser lag som vindpapp, glasuldisolering, og bygningsfolie, samt specifikationer for materialer.
 
På din tegning er vindpapet bag panelet. Uden luftspalte ville jeg ikke have det, hvis det er en nybygning, og det er standard i dag.
 
K
Det virker mærkeligt, det er specialhøvlede 145x45 planker de har som yderpanel. Ser jo stabilt ud. Men faktum er jo, at det bliver en ettrins-tæt facade, som på sigt vil få problemer med indtrængende vand.

Hvordan kan du udlæse, at de tænker sætte papperet fra indersiden? Hvilken producent er det?
 
Nej, så ville jeg absolut ikke bygge i dag!

Har haft et hus, bygget i 1969 uden luftspalte, men med kun 95 mm isolering. Vi købte huset i 1998, og året efter måtte vi skifte en hel side, for det var totalt opbrudt ind til gipsskiven på indersiden. Dette var i Göteborg.

Luftspalten er et must!
 
  • Synes
Leif i Skåne og 1 anden
  • Laddar…
At de sætter papp fra indersiden sagde de til mig, da jeg talte med dem. Jeg ville have det stomrest men gøre resten selv, og da sagde de, at papp ikke indgik i stomresning uden at det blev gjort indefra i et senere stadie. I en beskrivelse de har, har de hæftet papp på yderpanelet!
 
K
Jeg synes, det føles som om, det er meningen, at man skal have endnu et lag, der udgør den rigtige facade. Den følelse havde jeg allerede, da jeg så tegningen første gang.

Så er det ikke så mærkeligt, at de trækker på vindduk udenpå træplanket.
 
en rigtig facade på specialhøvlede brædder? Ikke direkte sandsynligt. Alt afhænger nok af, hvad de har tænkt sig, at man skal behandle træet med bagefter. Skal det ligefrem være umalet eller bare olieret på en eller anden måde, så fungerer det nok udmærket uden luftspalte. Maler man med en eller anden moderne tæt maling, så vil det jo ikke fungere længe............
 
KnockOnWood sagde:
Nej, så ville jeg absolut ikke bygge i dag!

Har haft et hus, bygget 1969 uden luftspalte, men med kun 95 mm isolering.
Vi købte huset i 1998, og året efter måtte vi skifte en hel side, for det var totalt optrævlet ind til gipspladen på indersiden.
Dette var i Göteborg.

Luftspalten er et must!
Jeg talte netop med en kollega om dette (vi er llekmän). Hans hus fra 1920 har ingen luftspalte og yderpanelet har holdt sig godt.
 
Intet ældre hus plejer at være bygget med luftspalte, det er jo en nyere opfindelse, da facadefarverne begyndte at blive tætte. Et hus fra 1900-1920 vil også rådne, hvis det males med plastikmaling............
 
Mit ældre hus (bygget 1946) har ingen luftspalte, men det har til gengæld heller ingen isolering. Det er altså 4-tommer "luftspalte" som er isoleringen.
 
  • Synes
Kallebo
  • Laddar…
Det som luftspalten skal gøre er jo at ventilere bort fugt, som af en eller anden grund findes i væggen, blandt andet den som vandrer indefra og ud. I gamle huse var jo væggene tyndere, hvilket beskrives her ovenfor, og da nåede fugten ud og blev ventileret bort; i moderne huse med betydeligt tykkere vægge når luften ikke at vandre ud, hvilket betyder, at den vil blive i vejen og kondensere, hvilket skaber problemer. Derfor tætnes huset indvendigt med byggplast, nogen fugtvandring vil ikke ske, og væggene risikerer ikke at mugne eller rådne. Så er jo en luftspalte unødvendig, fordi den fugt som den skal ventilere bort, kommer jo udefra i form af regn og sne og kan lige så godt vandre samme vej tilbage. Den fugtige indendørsluft ventileres bort mekanisk.
Altså, nogen luftspalte skal ikke være nødvendig på den vægkonstruktionen men, hvorfor ikke, om man siger det sådan, det er jo godt med seler og livrem.
Når du kontakter dem næste gang, så spørg, hvorfor de monterer vindpap indefra, jeg mistænker, at de vil have et tæt hus, som de kan arbejde i så hurtigt som muligt, og da sparer de noget tid ved at sætte den utrolig stabile panel op direkte.
 
  • Synes
byabin
  • Laddar…
K
Problemet som jeg ser det er, at vand via fx slagregn meget let finder vej ind bag facaden men har svært ved at finde vej ud. Hvis der er en ordentlig luftspalte, vil den konstante ventilation trække fugten ud, så snart luftfugtigheden er noget lavere.

Tidligere fandtes problemet ikke, fordi facaden blev opvarmet af varmen indefra og dermed fordampede fugten.
 
  • Synes
Sånekullalennart
  • Laddar…
Kallebo sagde:
Problemet som jeg ser det er, at vand via f.eks. slagregn meget let trænger ind bag facaden men har meget svært ved at finde ud. Er der en ordentlig luftspalte, vil den konstante ventilation trække fugten ud, så snart luftfugtigheden er en smule lavere.

Før fandtes problemet ikke, fordi facaden blev opvarmet af varmen indefra og dermed fordampede fugten.
Præcis, og derfor burde sådan én laves med det samme, ekstrabehandlingen er jo kun en brøkdel af det totale, og det skader jo ikke, tværtimod.
 
Så længe man ikke maler facaden udvendigt med en diffusionstæt maling, f.eks. akrylatmaling, så går det nok fint uden en luftspalte. Når man sammenligner bagud i tiden, skal man huske, at trætømmeret var bedre før. Mere tætgroet og med større indslag af kernetræ. Facader fra 1930'erne klarer sig godt, hvis man bruger samme type maling som blev brugt, da huset var nyt. Moderne huse med hurtigvokset gran i facaden har brug for en luftspalte. Især hvis man tænker på at male dem med moderne maling. I dette tilfælde kan man måske gå ud fra, at der er godt træ i den tilsatte facade. Det er jo desuden tykkere.
 
Vulcan61
J justusandersson sagde:
Så længe man ikke maler facaden udvendigt med en diffusionstæt maling, f.eks. akrylatmaling, går det nok fint uden luftspalte. Når man sammenligner tilbage i tiden, må man tænke på, at træmaterialet var bedre før. Mere tætgroet og med større andel af kernetræ. Facader fra 1930'erne klarer sig godt, hvis man bruger samme malingstype som blev brugt, da huset var nyt. Moderne huse med hurtigvokset gran i facaden har brug for luftspalte. Især hvis man har tænkt sig at male dem med moderne maling. I dette tilfælde kan man måske gå ud fra, at der er godt træ i den laftede facade. Det er jo desuden tykkere.
Hvis man nu ikke har nogen luftspalte. Da ældre huse ofte har vindpap indenfor yderpanel. Findes der noget bedre alternativ, som holder bedre? Eller må man ikke ændre konstruktionen på pappen til plastik fx? Eller fungerer pap ligeså godt som plastik eller lignende?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.