Vulcan61
Vi skal skifte isolering indvendigt også som vi gør lige nu. Paneludskiftning bliver det sandsynligvis næste år eller om et år. Tænkte lappe fra indersiden med almindelig vindpap da vi har det hjemme. Så når vi skifter panelen så vil vi have vindfolie. Må vel går have vindpappen på indersiden og folie udenpå? Eller tænker jeg helt forkert?

• En tæt på billede af en sort isoleringsplade skråt op ad en trævæg med træplanker synligt i baggrunden.
Vulcan61
Vulcan61 Vulcan61 sagde:
Vi skal også skifte isolering indvendigt, som vi gør lige nu. Paneludskiftning bliver det sandsynligvis næste år eller om et par år. Tænkte at lappe indefra med almindelig vindpapp, da vi har det hjemme. Når vi så skifter panelet, vil vi have vindfolie. Skal det ikke kunne lade sig gøre at have vindpappen på indersiden og folie udenpå? Eller tænker jeg helt forkert

pappen er i dag fastgjort indefra, når kanterne er bukket

Vulcan61
Mm

• Væg med sort isoleringsmateriale og træramme, synlige træspåner og skader, muligvis fra et byggeri eller renoveringsprojekt.
Vulcan61 Vulcan61 sagde:
Må väll kunne ha vindpappen på indersiden og folie udenpå? Eller tænker jeg helt forkert
Jeg er usikker.
Men en regel er jo, at dampgennemgangsmodstanden på ydersiden højst skal være 1/2 eller 1/3 (er usikker på dette) af dampgennemgangsmodstanden på indersiden af isoleringen.
Her findes der sikkert andre som kan dette bedre :oops:

Vulcan61
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Jeg er usikker.
Men en regel er jo, at dampspærremodstanden på ydersiden højst skal være 1/2 eller 1/3 (er usikker på dette) af dampspærremodstanden på indersiden af isoleringen.
Her er der sikkert andre, der kan dette bedre :oops:
Ok kan vel ikke skade med dobbeltlag vindbeskyttelse? Men men man ved aldrig!

K
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Er det ikke snarere tvært imod?
Fugt kommer altid ind på en eller anden måde.
Og de tætte farver forhindrer, at fugten kan komme ud.
Han mener tvært imod, I er på samme side. Jeg malede selv med linoljefärg.

K Kallebo sagde:
Han mener tværtimod, I er på samme side. Selv malede jeg med linoljefärg
Tak, jeg ser nu, at jeg tog lidt fejl på negationerne :confused:

• Synes
Kallebo
  • Laddar…
"kan väll ikke skade med dobbelte lag vindskydd?"
Afhænger af, hvordan indersiden er bygget op. Hvis der sidder byggfolie/plast på indersiden af væggen, så går det godt med dobbelte lag, eftersom plastikken er så uendeligt meget tættere for fugt end pappen.
Hvis der derimod ikke er nogen fugtspærre på indersiden, kan det muligvis forårsage problemer, men det er ret usandsynligt. Dobbelte lag vindpapp giver dobbelt så stor fugtmodstand/gennemgangsværdi som et enkelt lag. Og, som KoW nævnte, er en tommelfingerregel, at indersiden bør være mindst 5 gange tættere (fugtgennemgangsmæssigt) end ydersiden, (normalt vindpappen).

• Synes
Makkana og 2 andre
  • Laddar…
Vulcan61
Oldboy Oldboy sagde:
"kan väll inte skada med dubbla lager vindbeskyttelse?"
Kommer an på hvordan indersiden er opbygget. Sidder der bygningsfolie/plast på indersiden af væggen, så går det godt med dobbelte lag, eftersom plasten er så uendeligt meget fugttættere end pap.
Hvis der derimod ikke findes nogen fugtspærre på indersiden, kan det eventuelt forårsage problemer, men det er ret usandsynligt. Dobbelte lag vindpap giver dobbelt så stor fugtmodstand/gennemgangsværdi som et enkelt lag. Og, som KoW nævnte, er en tommelfingerregel, at indersiden bør være mindst 5 gange tættere (fugtgennemgangsmæssigt) end ydersiden, (normalt vindpappen).
Ok nej, der sidder ingen plast på indersiden, kun pap bag yderpanelet. Kør med pap. Så et lag folie den dag panelet skiftes.

Vulcan61 Vulcan61 sagde:
Bliver liggende. Har i dag fjellpanel. Men et helvede at male da overfladen er så blank høvlet.. Så tror det Bliver z panel. Så bliver det bison
Den høvlede side skal være indad!

R Rulle53 sagde:
Den hyvlade siden skal være indad!
Det afhænger vel af, hvad man skal male med......

• Synes
guggen
  • Laddar…
Præcis
Har du en god ftx, så tror jeg halvdelen er vundet. Har du plast på indersiden - alternativt alt diffusionsåbent inkl facademaling yderligere 40%
Resterende 10% er alle undtagelser. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.