På billedet viser jeg den tyske vægkonstruktion i trådens begyndelse, hvor der er 200 mm rockwoolplade, men man kan vælge op til 300 mm. Der står, at vanddampe-diffusionsmodstandstallet (my) for Rockwoolpladen er 1, tilsyneladende betyder det diffusionsåben. Jeg så nemlig et sådan hus blive bygget nu i år 2020 i Tyskland og der på taget har de ventilationsrør, så en eller anden form for ventilation må de have.

Fordelen ved denne tyske vægkonstruktion er tilsyneladende også, at den er brandsikker, og facaden brænder utroligt dårligt. Desuden angives den at være fri for formaldehyd, ammoniak og phenol.

Som Nikoramus siger, så er det nok sådan, at en tysker vil have et stabilt hus, og da gælder murede vægge, og han nøjes ikke med et træskur som vi danskere gør. Men Nikoramus, ikke bygges vel nybyggede enfamiliehuse i Bayern uden ventilation. Ældre enfamiliehuse mangler ventilation ja, men ikke nybyggede vel sig siden år 2000?

I Tyskland mangler mange huse helt ventilation, men er nok da ikke bygget de seneste 20 år.

Senest redigeret:
  • Synes
MultiMan
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Nikorasu sagde:
Måske ikke den mest moderne konstruktion, men sådan bygges her af tradition. Et pudset hus i sten anses robust, solidt - et ordentligt hus helt enkelt. Huse i træ har lavere status - billigere, ikke så godt som sten. Derfor vil færre bygge i træ.
Kender tankegangen fra de gamle kolleger i Baden! De tunge huse var også en velsignelse under sommerens hede.

tommib
Det der med træ vs sten er nok både relateret til lokale traditioner og tilgængeligheden af råvarer. Vi har her i Sverige en stor træindustri med meget god adgang til skov. Jeg ved ikke, hvordan det er med det i Tyskland, eller resten af kontinentaleuropa. Derimod ved jeg, at der findes en gammel vits/ordsprog: På kontinenten navngiver man skovene, her navngiver vi lysningerne.

Stenhuse har mange fordele generelt, men er dyrere at bygge. Fra et kuldioxidsynspunkt er beton betydeligt dårligere end træ.

Hvad jeg har bemærket i Tyskland, når et enfamiliehus bygges, er, at der altid står en kran der i måneder, og da skal du have en kranfører. Det kan ikke være billigt. Som tommib siger, er det sikkert sådan, at i Sverige findes meget træ og da bruger man det siden tidernes morgen. Murer man, skal vel cementen brænde, og det forsinker byggeprocessen, hvilket koster penge. Det virker også som om, hvert enfamiliehus i Tyskland er arkitekttegnet i stedet for mere omkostningseffektive standardiserede enfamiliehuse, som i Sverige.

Det står at Rockwoolpladen har en vanddamp-diffusionsmodstandstallet(my) = 1. Vanddamp diffunderer altså i Rockwoolpladen ligesom i stillestående luft.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.