6,361 læst ·
20 svar
6k læst
20 svar
Ydervægge opbygning i Tyskland
I Tyskland har de ved nybyggeri af enfamiliehuse eller flerfamiliehuse helt anderledes ydervægge sammenlignet med Sverige, se vedhæftet billede. Altså ydervæg fra jordplan op til 4. etage eller højere. De klistrer Rockwollplader(varmeisolering) direkte på de opmurede murstensvægge. Det er hårde Rockwollplader. Derefter påfører de puds direkte på Rockwoll-pladerne. Så pudses indervæggene med mørtel.
En eller anden diffusionsspærre ser de ikke ud til at have. I Sverige har man plastfilm indenfor gipspladerne som fugtspærre, så vanddamp ikke kan vandre ud gennem væggen. I Tyskland har de slet ingen gipsplader; i stedet pudses alle vægge indvendigt. De har ingen tapeter, men væggene er som sandpapir og altid hvide.
De bygger ved at mure vægge op, ikke som i Sverige med trævirke.
Man tænker på fugtproblemer med en sådan opbygning uden diffusionsspærre. Hvad har I for synspunkter? Beviseligt fungerer det tyske ydervægge, ellers ville de ikke fortsætte.
Det måske gøres på lignende måde også i Sverige?
En eller anden diffusionsspærre ser de ikke ud til at have. I Sverige har man plastfilm indenfor gipspladerne som fugtspærre, så vanddamp ikke kan vandre ud gennem væggen. I Tyskland har de slet ingen gipsplader; i stedet pudses alle vægge indvendigt. De har ingen tapeter, men væggene er som sandpapir og altid hvide.
De bygger ved at mure vægge op, ikke som i Sverige med trævirke.
Man tænker på fugtproblemer med en sådan opbygning uden diffusionsspærre. Hvad har I for synspunkter? Beviseligt fungerer det tyske ydervægge, ellers ville de ikke fortsætte.
Det måske gøres på lignende måde også i Sverige?
Senest redigeret:
Som huggen skriver, så gipsar de i Tyskland væggens inderside (ikke pudser den, som jeg skrev), det som bliver væggen man hænger malerierne på. Den faggruppe, der udfører det arbejde, hedder endda gipsare. Men de har en slags gipspasta, de påfører og udjævner på væggene.
Hvad jeg synes er mistænkeligt, er, at de lægger udendørspudset direkte på Rockwoolpladerne.
De angiver, at vand kan diffundere gennem væggen. Så tænker man, at hvis det nu er fx -10 grader udenfor og 20 grader indenfor, når vanddampen går gennem væggen og ud til udendørs, må den nå sin kondensationstemperatur. Det er bare spørgsmålet om, hvor langt ind i væggen det sker, men det må være et sted i den yderste Rockwoolplade, og der samles kondensvandet så.
En anden ting: Hvordan fastgør de detaljer på facaden med sådan en konstruktion? Fx lamper. Skruer i det tynde puds og Rockwoolpladen?
Jeg er ikke bygningsingeniør og ved ikke, hvordan en væg bedst skal opbygges, jeg har bare en idé om, hvordan man gør i Sverige.
Det virker som om, de aldrig bygger væggene i et enfamiliehus med træ som i Sverige, men væggene mures altid op. Er det fordi murede vægge er overlegne i forhold til trævægge, eller hvorfor gør de det sådan?
Hvad jeg synes er mistænkeligt, er, at de lægger udendørspudset direkte på Rockwoolpladerne.
De angiver, at vand kan diffundere gennem væggen. Så tænker man, at hvis det nu er fx -10 grader udenfor og 20 grader indenfor, når vanddampen går gennem væggen og ud til udendørs, må den nå sin kondensationstemperatur. Det er bare spørgsmålet om, hvor langt ind i væggen det sker, men det må være et sted i den yderste Rockwoolplade, og der samles kondensvandet så.
En anden ting: Hvordan fastgør de detaljer på facaden med sådan en konstruktion? Fx lamper. Skruer i det tynde puds og Rockwoolpladen?
Jeg er ikke bygningsingeniør og ved ikke, hvordan en væg bedst skal opbygges, jeg har bare en idé om, hvordan man gør i Sverige.
Det virker som om, de aldrig bygger væggene i et enfamiliehus med træ som i Sverige, men væggene mures altid op. Er det fordi murede vægge er overlegne i forhold til trævægge, eller hvorfor gør de det sådan?
Senest redigeret:
I væggen jeg viser billede af, er der intet organisk. Det måske ikke mugner da, selvom der bliver vand i rockwoolen eller i murstenene. Mugner mursten? De siger, at væggen ånder.
Hvad de har for ventilationssystem ved jeg ikke.
Tak for alle synspunkter.
Hvad de har for ventilationssystem ved jeg ikke.
Tak for alle synspunkter.
Denne princip anvendes i mange flerfamilieboliger i Sverige, men vi murer sjældent uden at bruge beton. Nogle gange letbeton. Når vi renoverer gamle murstenshuse, har vi ofte denne materialekombination. Det er en fugtsikker konstruktion.
Fugten kan vandre gennem disse vægge, og det kan kondensere og danne skimmel en gang imellem. Især da tyske huse (i hvert fald i Bayern) bygges uden ventilation. Tyskerne er vant til at ventilere ved at åbne vinduer.
Måske ikke den mest moderne konstruktion, men sådan bygges her af tradition. Et pudset hus i sten anses som robust, solidt - et ordentligt hus ganske enkelt. Huse i træ har lavere status - billigere, ikke så godt som sten. Derfor vil færre bygge i træ.
Måske ikke den mest moderne konstruktion, men sådan bygges her af tradition. Et pudset hus i sten anses som robust, solidt - et ordentligt hus ganske enkelt. Huse i træ har lavere status - billigere, ikke så godt som sten. Derfor vil færre bygge i træ.
Senest redigeret: