Hej og Halløj, et spørgsmål om vinddug og yderbeklædning uden not og med "mellemrum", som er på mode nu.

Fritidshus ca. 80 kvm, Stockholmsregionen.
Jeg vil male beklædningen mørk/sort og vil have en sort baggrund i sprækkerne, der er holdbar over tid.

Væggens tværsnit indefra og ud:
* Gips, osb, installationsrum liggende 45 x45 mm med isolering
* Dampspærre på reglen 45 x 145, isolering ("bare" 190 mm isolering, bevidst valg)
* Vinddug på regels yderside (sort)
* Stående strølægter, og derefter liggende spiklækt
På spiklæktet vil jeg have en (sort) baggrund, dvs. direkte under panelen, som så bliver synlig i sprækken mellem panelerne.

Sortmalet masonit føles besværligt.
Jeg overvejede først, om man skulle tage en sort markdug af det kraftigere slag, som holder så godt som muligt mod mekaniske skader (f.eks. hvis man stikker noget ind mellem panelen...,)
Men markdug holder måske ikke mod UV og falmer over tid?
Min tanke er nu, at man tager en holdbar "Regntæt" vinddug direkte bag panelen (Icopal har en) og derefter en mere diffusionsåben vinddug mod isoleringen (da jeg har generøs vertikal ventilation med strølægterne).

Er der nogen, der har erfaring eller synspunkter omkring denne løsning, teknisk praktisk?
Taknemmelig for svar.
/Sverker

Hvad er det for et panel du skal have yderst?
Og hvorfor alt besværet, hvorfor ikke bare Z-panel:
Z-formet træpanel, set fra siden, med hvid overflade og naturligt træ i kanterne.

• Synes
Egen-nybyggare
  • Laddar…
Sådan der moderne stående panel uden dæk.... med varierende bredde på brædderne:geek:

- skal man være fin, må man lide lidt??
. :rolleyes:

• Facade med moderne stående panel uden lås, med varierende bredde på plankerne, inkluderer en dør og et vindue.
LoweW
Tror ikke det er værd at begynde at chancen med markduk.

Jeg ville have kørt på det samme som Gintas i denne tråd.

LoweW LoweW sagde:
Tror ikke det er værd at begynde at gamble med markdug.

Jeg ville have gjort det samme som Gintas i denne tråd.
Tak for svar Lowe, Det billede jeg fandt via billedsøgning var det billede i den tråd du linkede til... "nær skyder ingen hare" som man sagde før. :rolleyes:

Som jeg forstår det, satte Gintas icopalduken oven på lægterne, dvs direkte bag panelet. Jeg har ingen betonvæg og har brug for noget, der holder isoleringen på plads. Så min ventilation ville være "mellem 2 vindduge" som nogen anden spurgte om i tråden.
Jeg tænker, at jeg kan sætte en "enklere" (mere diffusionsåben) vinddug mod isoleringen, når jeg har den mere holdbare, regntætte vinddug yderst. Det er min plan lige nu i hvert fald :).

Hvad blev det for dug du brugte?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.