Hej jeg skal lave en udvidelse, som på den markerede side vil være 5,5 meter fra mit udhus, hvilket betyder, at ydervæggen skal bygges med brandklassificering EI30 eller EI60, hvilket for mig er uklart, hvilken der gælder i den vedhæftede tabel?

Gælder 0-8 m eller 5-7 m?

Skal man så også lave om på det eksisterende udhus fra 1974?

Ydervæggen er en simpel regleret væg 45x120 (se vedhæftede billede) med liggende yderbeklædning. hvordan skal den modificeres for at klare EI 60 eller EI 30?

• Bygning med liggende træpaneler på pæle; rød pil peger på væggen der skal brandsikres.
  • Brandspridningstabell for småhus viser afstand mellem bygninger og krævede brandklassificeringer for vægge, vinduer og døre i henhold til EI30 og EI60 standarder.
  • Skematisk tegning af en trerammet væg med dimensionerne 4350x2270 mm og stolpeafstand markeret på 555 mm. Planlagt byggeri, brandkrav overvejes.
Rickard.
Er ydervæggen isoleret med ikke brændbar isolering og har en eller anden form for plade på indersiden, så opfylder den EI30.

Rickard. Rickard. sagde:
Er ydervæggen isoleret med ikke brændbar isolering og har en slags plade på indersiden, så opfylder den EI30.
Indersiden er nok tænkt at blive en form for træpanel, så måske skal man sætte en 9 mm gips først indenfor?

jeg kigger lidt på samme ting med tilbygning i nærheden af en garage (garage=komplementbygning, ikke komplementboligbygning eftersom man ikke bor deri). jeg tolker tabellen som at hvis du laver en væg i EI60 så kan det være lige meget hvad det andet er, men det er ikke tilladt med vinduer og der er krav til døre. I dit tilfælde har du 5-7m til et udhus (uklart om k-bolig eller k-bygning) og så træder lempelser i kraft som siger at du må have uklassed vinduer op til en vis størrelse og døre behøver ikke være klassificerede. Her spiller det en rolle om dit udhus er en bolig eller ej, hvis det er det skal du ændre udhuset til EI30 eller følge 0-8m reglerne.

man kan kigge på Svenskt Träs hjemmeside, hvor der findes en del konstruktionseksempler på, hvordan man bygger vægge (yder- eller inder-) i forskellige EI-klasser...

Rickard.
H Haz6909 sagde:
Indersiden er nok tænkt at blive en form for træpanel, så måske skal man sætte en 9 mm gips først indvendigt?
9mm er vel udegips (eller?) så det er nok bedre med almindelig gips, eller træplade går også godt for ei3.

Jeg har ingen anelse om, hvordan man skal regne på træpanel, så det enkleste for dumme mig er bare at regne det som nul og bygge med sådan noget, jeg ved, der rækker.

I mit tilfælde har jeg >7 m til garagen, og så tænker jeg, at jeg kan have ubegrænset med vinduesareal, uklasserede døre, og den ene væg skal være EI60. Eftersom jeg ikke ved, hvilken klasse garagevæggen har (jeg antager ingen klassning), så laver jeg min ydervæg klasse EI30 eller bedre, og således er alt dandy...

edit EI30 i første sætning... sorry...

E el_palpo sagde:
man kan kolla på Svenskt Träs hemsida, där finn en del konstruktionsexempel på hur man bygger vægge (yder- eller inder-) i forskellige EI-klasser...
Jo,jeg har set det men en EI 60 væg ser ud til at blive meget tykkere end en almindelig væg, det bliver usymmetrisk med amdra væggen, så da må man gøre den lige så tyk…. måske har jeg misforstået

Rickard.
H Haz6909 sagde:
Jo, jeg har set det, men en EI 60 væg ser ud til at blive meget tykkere end en almindelig væg, det bliver usymmetrisk med de andre vægge, så så skal man gøre den lige så tyk... måske har jeg misforstået
Jeg tolker tabellen som at du ikke behøver ei60, udhuset er vel ingen bolig?

Hej
Jeg antager, at man i dette billede fra Träguiden viser 3 forskellige eksempler på, hvordan man opnår EL30 ved enten at anvende GtA gips, Plywood/OSB eller Spånskiva?

• Tabel viser tre metoder for at opnå brandmodstand EL30 ved hjælp af GtA gips, Plywood/OSB eller Spånskiva med forskellige tykkelser og højdekrav.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.