Hej jeg skal lave en udvidelse, som på den markerede side vil være 5,5 meter fra mit udhus, hvilket betyder, at ydervæggen skal bygges med brandklassificering EI30 eller EI60, hvilket for mig er uklart, hvilken der gælder i den vedhæftede tabel?
Gælder 0-8 m eller 5-7 m?
Skal man så også lave om på det eksisterende udhus fra 1974?
Ydervæggen er en simpel regleret væg 45x120 (se vedhæftede billede) med liggende yderbeklædning. hvordan skal den modificeres for at klare EI 60 eller EI 30?
Gælder 0-8 m eller 5-7 m?
Skal man så også lave om på det eksisterende udhus fra 1974?
Ydervæggen er en simpel regleret væg 45x120 (se vedhæftede billede) med liggende yderbeklædning. hvordan skal den modificeres for at klare EI 60 eller EI 30?
jeg kigger lidt på samme ting med tilbygning i nærheden af en garage (garage=komplementbygning, ikke komplementboligbygning eftersom man ikke bor deri). jeg tolker tabellen som at hvis du laver en væg i EI60 så kan det være lige meget hvad det andet er, men det er ikke tilladt med vinduer og der er krav til døre. I dit tilfælde har du 5-7m til et udhus (uklart om k-bolig eller k-bygning) og så træder lempelser i kraft som siger at du må have uklassed vinduer op til en vis størrelse og døre behøver ikke være klassificerede. Her spiller det en rolle om dit udhus er en bolig eller ej, hvis det er det skal du ændre udhuset til EI30 eller følge 0-8m reglerne.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 399 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,399 indlæg
9mm er vel udegips (eller?) så det er nok bedre med almindelig gips, eller træplade går også godt for ei3.H Haz6909 sagde:
Jeg har ingen anelse om, hvordan man skal regne på træpanel, så det enkleste for dumme mig er bare at regne det som nul og bygge med sådan noget, jeg ved, der rækker.
I mit tilfælde har jeg >7 m til garagen, og så tænker jeg, at jeg kan have ubegrænset med vinduesareal, uklasserede døre, og den ene væg skal være EI60. Eftersom jeg ikke ved, hvilken klasse garagevæggen har (jeg antager ingen klassning), så laver jeg min ydervæg klasse EI30 eller bedre, og således er alt dandy...
edit EI30 i første sætning... sorry...
edit EI30 i første sætning... sorry...
Jo,jeg har set det men en EI 60 væg ser ud til at blive meget tykkere end en almindelig væg, det bliver usymmetrisk med amdra væggen, så da må man gøre den lige så tyk…. måske har jeg misforståetE el_palpo sagde:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 399 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,399 indlæg
Klik her for at svare