Jeg overvejer at bygge et lille lysthus, rundt med spidst tag og omkring 10 kvm. Jeg vil helst undgå tagrender, da taget bliver cirkelrundt, og desuden ville det ikke se godt ud. Altså vil der sprøjte en del regnvand op på den nederste del af facaden. Spørgsmålet er, hvilket materiale der tåler dette bedst? Jeg overvejer først og fremmest stående trykimprægneret panel, og plastik bagved selvfølgelig. Så ville det være nemt at skifte, når det bliver nødvendigt.
Men jeg overvejer også at mure med tegl. Hvordan ville det modstå sprøjtende tagdryp? Fugerne tager vel skade, men de kan fyldes op efterhånden. Eller er der endnu bedre alternativer?

Er der ikke risiko for, at det sprøjter en masse skidt op på facaden uden tagrender? Det kan jo være svært at få noget der ligner noget med et rundt tag. Spørgsmålet er så, om man kan fylde omkring lysthuset med noget, der dæmper sprøjtene.

Flis fungerer jo fint at fylde med, hvis man vil undgå sprøjtet.

Jo, skidt regner jeg med, men det er bare at spule af med højtryksrenseren. Men hvad tåler vandsprøjt bedst? Vil teglstenene tage skade, f.eks. suge vand og så fryse i stykker? Panel af trykimprægneret vil vel holde i det mindste ti år, inden det bliver alt for rådnet, og det er jo lettere at skifte end tegl. Men hvis teglstenen modstår i flere årtier, er det måske alligevel at foretrække...

W
Grus fungerer fint til at dæmpe sprøjtet. Hvad er der galt med almindeligt træ? Så længe det får lov til at tørre op og ikke står i vand/fugt (altså i jorden), så holder det i utrolig lang tid. Det er jo bare at kigge rundt på ældre, simple huse og se, typ fiskeboder, skure osv. De står let 100 år.
Selv har jeg en slags grillhytte/lusthus, som er sekskantet, og den er fra 1904, og der er ikke en antydning af råd.
Men hvis du begår alle generelle fejl som at sætte træet mod jorden og derefter male med plastikmaling, så vil store dele være helt gennemrødnet inden for få år.

Er det sådan du accepterer, at det sprøjter lidt indimellem, byg i træ. Undgå dog højtryksrenseren ved rengøring. Tror, at du fremskynder problemerne med råd i sådanne tilfælde. Ligesom ved vask af husfacade er det ikke hensigtsmæssigt med højtryksrenser. Man presser jo fugt ind i træet med sådan en apparat. En lille pillefundament, så du kommer op fra jorden, skader ikke hellere.

hvilket tag skal du have på lysthuset?

Skal du kun pappa det så kan du jo snedkerere en forhøjning med et nedslip på to sider, før du papper, så får du typ integrerede tagrender.

Overvejer et plåttag lagt i form af skæl. Min bror er tagblikkenslager og brænder for disse tage, som man nogle gange ser på fx. kirker. Jeg tror, det ville passe godt på et lysthus i gammel stil. Tænkte at lade taget rage så langt ud som muligt uden at ødelægge proportionerne, så klarer man vel væggene lidt bedre, og selvfølgelig lade fundamentet gå en smule op over jorden. Men jeg havde nok tænkt at støbe en plade, det skal lægges på et klippefremspring. Ikke ideelt ud fra et skvæt-synspunkt altså, selvom der er en decimeter jord at arbejde med. Derudover er pladsen beskyttet af egetræernes grene, og det hjælper vel lidt i den grønne sæson i hvert fald.

Citat: "vurmer for disse tage som man nogle gange ser på fx. kirker." Kan sammenfattes med ét ord: Skidesmart :)
Heldige dig som har en bror der er plåtis. Kan han ikke lave en lille rende i plåt og som ppalm skriver "med nedslip på to sider"

Ja, det måske går at gøre sådan, jeg får spørge brorsan

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.