Skal udvide med et stort opholdsrum. Den gamle ydervæg bliver således indervæg på netop denne del. Det gamle halvtegl skal fjernes og i stedet skal der laves en opbygning for at kunne trække lidt el. I det gamle hus er der ingen dampspærre i væggene (og næsten ingen isolering for den sags skyld). Spørgsmålet er således:

Tilbygningen tænker jeg at bygge på moderne vis, med plastik efter kunstens regler. Men kan jeg sætte plastik på den gamle ydervæg, dvs. på den plankevæg der står tilbage når teglstenen er fjernet? Huset har selvtræk i øjeblikket. Er det nok at sætte en friskluftsventil i tilbygningen? Er der behov for en supplerende udsugningsventil?

MEGET taknemmelig for synspunkter...

Plast mellem to sammenbyggede, åbne og opvarmede bygningsdele har ingen funktion. Plastikken skal jo normalt sidde på den varme side for at forhindre en fugttransport ud gennem væggen og kondensation ved dugpunktet.

Hvordan er selvtrækket konstrueret i øjeblikket, en skorsten? I så fald bør du rimeligvis have en eller flere mindre lavt siddende tiluftsventiler, der skaber et gennemtræk og op ud via skorstenskanalen?

Tak for svaret. Jo, jeg er nok kommet frem til det samme. Men, lavt siddende tilluftsventiler? Plejer de ikke at blive monteret ved et vindue i overkant?

Ja nogle gange, men endnu hellere lavt bag radiatorerne. Et diagonalt flow fra lavt til højt giver et godt selvtræk.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.