Hej!

I mit hus har den tidligere ejer delvist revet skunkene ned. I et rum er der blevet opsat en ny væg et stykke længere inde, og i et rum er der blevet skabt en sovealkove.

Nu planlægger vi at bygge rummet med sovealkove om, så det bliver delt i to rum, men for at få en rimelig størrelse i hvert rum ønsker vi at rive væggene til skunkene ned. Tanken er at reglere området, hvor lofthøjden er under 60-70 cm, og lave lange lave opbevaringsrum.
Spørgsmålet er, om det er muligt at rive skunkene ned. Jeg kan ikke med det blotte øje se noget, der tyder på, at de er bærende. Der er ingen synlige sætninger i spær i de rum, hvor skunkene tidligere er blevet revet ned.

Sådan ser originaltegningen ud for konstruktionen. Som jeg fortolker den, er skunkvæggene ikke bærende, men spærene hviler på remmene yderst.
Hvad tænker I?

Hvis jeg skal hyre nogen til at undersøge dette, hvad kaldes en sådan person, og hvilke firmaer har en sådan ansat?

• Byggetegning af et hus med målangivelser for højde og bredde, viser ikke-bærende skillevægge og loftskonstruktion. Indsendt til landskontoret i 1944.
Der har du desværre fejl, de er i høj grad bærende. Læs gerne min artikel "Så fungerer en tagspær" fra august 2020. https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol Uden de støtteben, der findes i skunkvægge, ville spærenes hovedben skulle være kraftigere dimensioneret. Derimod plejer det at være muligt at forskyde dem til siden. Dette bør man dog beregne først. Lige nu kan du ikke vurdere evt. nedbøjninger. Vent til der er maksimal sne.

• Synes
Location og 2 andre
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Der har du desværre uret, de er i høj grad bærende. Læs gerne min artikel "Så fungerer en spær" fra august 2020. [link] Uden de støtteben, der findes i skunkvægge, ville spærenes højben skulle være kraftigere dimensioneret. Derimod plejer det at være muligt at forskyde dem i sidled. Dette bør man dog beregne først. Lige nu kan du ikke bedømme eventuelle nedbøjninger. Vent til der er maksimalt med sne.
Kravlede ind i de kryberum, der er tilbage, hvor de har flyttet ind skunkvæggene. Meget rigtigt ser det ud, som om de har lagt en bærende bjælke mod loftet, som de har presset op med nye støtteben i dimensionen 45x70 i hver spær. Det burde rimeligvis kunne fungere at gøre det samme andre steder også, men i stedet for at lukke kryberummene kunne jeg jo udnytte pladsen til opbevaring.
Er det en konstruktør, man har brug for, som kan komme og beregne, om det er tilstrækkeligt, eller om man skal op på tagrummet og forstærke yderligere?

Støttebenenes dimensioner er ikke så følsomme. En kort 45x70 tåler ganske meget trykkraft. Det er primært højbenene, der skal kontrolleres. Jeg gætter på, at det drejer sig om 3x7 tommer. Da har du mest nytte af en konstruktør. Forskellige c/c-afstande mellem spær og gulvbjælkelag tvinger en bæreline mod indvendigt loft, som du skrev.

J justusandersson sagde:
Støttebenenes dimensioner er ikke så følsomme. En kort 45x70 tåler ganske meget trykkraft. Det er primært højbenene, der skal kontrolleres. Jeg gætter på, at det er tale om 3x7 tommer. Så har du mest brug for en konstruktør. Forskellige c/c-afstande mellem spær og gulvbjælkelag tvinger frem en bærelinje mod loftet, som du skrev.
Hej!

Målte mine højben, de er 3x6 hvis jeg ikke har regnet forkert. Fandt også en tegning over spær. Der er ingen støtteben indtegnet så vidt jeg kan se. Mine spær sidder generelt tæt, ca 105cc.

• Ritning over takstolar uden støtteben, viser målinger og dimensioner.
En meget oplysende tegning, selv om den var svær at læse. Den kraftige taghældning i kombination med de højbenenes dimensioner og den korte c/c-afstand gør, at der ikke er behov for nogen støtteben. Originaltegningen er sikkert korrekt i denne henseende. Mit gæt er, at de er blevet tilføjet senere og af andre grunde.

J justusandersson sagde:
En meget oplysende tegning, selvom den var svær at læse. Den solide taghældning i kombination med højderne og den korte c/c-afstand gør, at der ikke behøves nogle støtteben. Originaltegningen er sikkert korrekt i denne henseende. Min gæt er, at de er tilføjet senere og af andre grunde.
Kattvindene findes med på tegningerne for plantegning, som er dateret samtidig, men de er markeret som garderober - så de har nok haft til formål at udgøre opbevaring, men ikke været en del af tagkonstruktionen dengang. Talte rundt med naboerne, som har huse bygget samtidig, og nogle af naboerne havde slet ikke kattvinder originalt i husene, men deres overetager bestod af et enkelt indrettet rum og et større opbevarings- og tørrerum med tørresnore og tørreopbevaring. Jeg skal tage tegningerne med på arbejde en dag og scanne dem ind. Det føles godt at have dem opbevaret i fornuftig digital tilstand også.

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.