Hej! Du kan gøre på disse to måder. Der findes en metaltræliste, der hedder gyprochörn, som fastgøres med søm eller skrue, findes også et specialværktøj, som man slår fast med. Så kan man også gipse med papirskant mod papirskant, hvor man trækker den ene lidt forbi. Så får man en jævn og flot kant, som man spartler imod. Held og lykke!!!!!!!!!
Gips og spartel modstår ikke det mindste slag, men med disse lister bliver hjørnet stærkt, lige og flot!
De slås som sagt på plads med et fastgørelsesværktøj på cc150 og fastgøres permanent med spartlingen. Hvis man skruer hjørnerne fast, er der risiko for, at skruehovederne kommer i vejen, når man spartler, hvilket ellers lettes meget med listen. Den har en lille "bule" yderst på hjørnet, og bulens højde svarer til forsænkningen på pladens kant.
Skinnen:
De slås som sagt på plads med et fastgørelsesværktøj på cc150 og fastgøres permanent med spartlingen. Hvis man skruer hjørnerne fast, er der risiko for, at skruehovederne kommer i vejen, når man spartler, hvilket ellers lettes meget med listen. Den har en lille "bule" yderst på hjørnet, og bulens højde svarer til forsænkningen på pladens kant.
Skinnen:
Tips.
Hvis hjørnet forventes at blive udsat, anbefaler jeg, at man sætter et par lange skruer eller dykkere her og der i listen (som også kan kaldes hjørnejern eller hjørneprofil).
Jeg har oplevet, at listerne har sluppet lidt en gang imellem, men det har været hjørner, der har været meget udsatte og børn i huset...
I de fleste tilfælde er det dog nok at sætte dem med clinch-on.
Hvis hjørnet forventes at blive udsat, anbefaler jeg, at man sætter et par lange skruer eller dykkere her og der i listen (som også kan kaldes hjørnejern eller hjørneprofil).
Jeg har oplevet, at listerne har sluppet lidt en gang imellem, men det har været hjørner, der har været meget udsatte og børn i huset...
I de fleste tilfælde er det dog nok at sætte dem med clinch-on.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 indlæg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 indlæg
Jeg har sat en masse sådanne i mit hus. Nu kommer vi til næste problem. Hvordan skal jeg gøre med tapeter/struktur? I et rum vil jeg sætte microlit, og på den anden side vil der være tapet. Dørkarmen imellem vil ikke indeholde nogen dør, så der har jeg sat metalhjørner.
Kan jeg sætte microlit rundt om hjørnerne, og skal jeg trække tapetet helt frem til hjørnet? Bliver det skrøbeligt da? Se billede http://4.bp.blogspot.com/_SfzF_cWC6RM/Stsf2eeR2WI/AAAAAAAABBw/gYjs6BLwN0M/s1600-h/IMG_0326[1]
Kan jeg sætte microlit rundt om hjørnerne, og skal jeg trække tapetet helt frem til hjørnet? Bliver det skrøbeligt da? Se billede http://4.bp.blogspot.com/_SfzF_cWC6RM/Stsf2eeR2WI/AAAAAAAABBw/gYjs6BLwN0M/s1600-h/IMG_0326[1]

