Hvordan går man frem for at få til hjørnerne, yderhjørner, når man bygger med gips? Skal man have væv på eller? ::)

Hej! Du kan gøre på disse to måder. Der findes en metaltræliste, der hedder gyprochörn, som fastgøres med søm eller skrue, findes også et specialværktøj, som man slår fast med. Så kan man også gipse med papirskant mod papirskant, hvor man trækker den ene lidt forbi. Så får man en jævn og flot kant, som man spartler imod. Held og lykke!!!!!!!!!

Danogips HSK29 giver veldig smukke hjørner. en hjørneprofil i stål, der fastgøres med specialværktøj, men kan også skrues fast, hvis der er noget bagved at skrue i.

P
Gips og spartel modstår ikke det mindste slag, men med disse lister bliver hjørnet stærkt, lige og flot!
De slås som sagt på plads med et fastgørelsesværktøj på cc150 og fastgøres permanent med spartlingen. Hvis man skruer hjørnerne fast, er der risiko for, at skruehovederne kommer i vejen, når man spartler, hvilket ellers lettes meget med listen. Den har en lille "bule" yderst på hjørnet, og bulens højde svarer til forsænkningen på pladens kant.

Skinnen:

• Metallisk vinkelprofil med perforeringer til byggeri, forbedrer hjørnefinish og styrke, monteres med gips og specialværktøj, undgår skruer.
P
Og fastgørelsesværktøjet, som koster lidt over tusindlappen. Dette lægges an med vinklerne på hjørnet og så slår man til med hammeren på gummikuddet, hvorpå de to hårdmetalstifter foldes ind og tvinger metalfligene ind i gipspladerne:

• Gyproc fastgørelsesværktøj i metal med gummihoved og vinkelbeslag, anvendt til at sikre pladeflige i gipsvægge.
Tips.
Hvis hjørnet forventes at blive udsat, anbefaler jeg, at man sætter et par lange skruer eller dykkere her og der i listen (som også kan kaldes hjørnejern eller hjørneprofil).

Jeg har oplevet, at listerne har sluppet lidt en gang imellem, men det har været hjørner, der har været meget udsatte og børn i huset...
I de fleste tilfælde er det dog nok at sætte dem med clinch-on.

Tak for svarene! Hmm...1000 spänn for et værktøj som vil blive brugt til 2 "fuldhøjde hjørner+ 2 hjørner ved tidsskabet. Almindelige hjørnelister af træ måske kunne være noget, burde vel klare en hel del?

• Synes
Petrros
  • Laddar…
P
Køb listerne, men fastgør dem med papspik eller lignende i stedet for at skrue dem fast. Spartelmassen hjælper som sagt med at fiksere dem.

Går fint at skrue med almindelige gipsskruer, skruens hoved er lavere end "næsen" på hjørnet.

Hvor kan man få fat i sådan en yderhjørneliste til gips????

• Synes
Sorken1981
  • Laddar…
Nopert sagde:
Hvor kan man få fat i sådan en ydre hjørneliste til gips????
Findes på i princippet alle byggemarkeder. Tjek at de er lige, inden du bærer dem hjem.

Lim limmet med PL400.. sidder som klippe og vil aldrig komme af!!! :-)

Sowerhill sagde:
Lim det hjørne med PL400.. sidder som en klippe og vil aldrig løsne sig!!! :-)
Det plejer jeg at gøre.

Jeg har sat en masse sådanne i mit hus. Nu kommer vi til næste problem. Hvordan skal jeg gøre med tapeter/struktur? I et rum vil jeg sætte microlit, og på den anden side vil der være tapet. Dørkarmen imellem vil ikke indeholde nogen dør, så der har jeg sat metalhjørner.

Kan jeg sætte microlit rundt om hjørnerne, og skal jeg trække tapetet helt frem til hjørnet? Bliver det skrøbeligt da? Se billede http://4.bp.blogspot.com/_SfzF_cWC6RM/Stsf2eeR2WI/AAAAAAAABBw/gYjs6BLwN0M/s1600-h/IMG_0326[1]

Aluminiums vinkler på biltema for 5 kr/meteren som fastgøres med hæftepistol. Kan det være noget? Jeg skal teste dette i weekenden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.