Skal støbe en betonplade til et fritidshus og har x antal plader xps fra tidligere. Det er nok til 1 lag i pladen. Måske et dumt spørgsmål, men skal man have xps i bunden og derefter eps ovenpå, eller skal man have xps øverst mod betonen med tanke på, at xps skal være bedre mod fugt?

Hvordan påvirkes isoleringsværdien af, at man har xps i pladen, bliver det bedre eller dårligere? Jeg forstår, at forskellige produkter kan have forskellige isoleringsværdier, men så hos bauhaus fx, at både 50 mm xps og 100 mm xps har 0,037 i isoleringsværdi, selvom de er af forskellig tykkelse. Eller er forskellen i isoleringsværdi mellem eps og xps generelt set ubetydelig?

Angives ikke u-værdien for isolering pr. 100mm. Dvs lægger du 50mm får du 0.74 i u-værdi og lægger du 200 får du typ 0.18?

Ahaaa, ja det lyder jo rimeligt og så forstår jeg, hvorfor der ikke ser ud til at være så stor forskel mellem forskellige sorter og tykkelser

Og som du skriver er xps bedre til at modstå fugt, så jeg ville absolut lægge den underst :)

Værdien de angiver er varmemodstandkoefficient (lambda). U-værdi for et produkt fås ved at dele dette med tykkelsen.

XPS:en er generelt stivere og tager mere last samt er tættere (ekstruderede celler) end EPS (ekspanderede celler). Hvis jorden er dårligere, ville jeg placere den i bunden, ellers i toppen da det er bedre at armere ovenpå. Almindelig S100 EPS plejer at knække og svigte en del. Begge typer tåler dog fugt.

Dennis: Ja det er vel sådan jeg tænkte fra starten, så begyndte jeg at tænke for meget og begyndte at tvivle på mig selv...

Tænkte på at den aldersbestandige plast skal sidde på indersiden ellers sidder fugt fast i væggen på vej ud. Så tænkte jeg på at den bedre og tættere xps skal sidde tættest på betonen. Så begynder tankerne at køre rundt igen

Falkn: ja at den er stivere er jo en faktor. Nu handler det om en hytte på 50 m2, så ved ikke hvor vigtigt det er med ekstra stivhed. Jorden her er meget leret, men tanken er jo at grave ordentligt ud og lægge drænrør, så forhåbentlig bliver det ikke så vådt i jorden heller.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.