Hej,

Har et hus fra 1964 med 15cm Siporex (60cm brede) i etageadskillelsen. Har for nylig renoveret badeværelse og drejet badekarret fra at stå langs ydervæggen til at stå på tværs af ydervæggen. Spændet mellem bærende vægge på etagen nedenunder er 319cm.

I Topview badeværelse kan man se tidligere placering af badekar, samt ny placering (i flot rød farve)
I Snit badeværelse kan man se etageadskillelse og bærende vægge i kælderen

Da badekarret bliver kortere, bliver det nødvendigt at det bliver noget dybere, og dermed højst sandsynligt noget tungere når fuldt, dog helt sikkert højere belastning pr. areal.

Spørgsmålet er ganske enkelt,
skal jeg holde op med at bekymre mig og fylde et bad, eller understøtte på en eller anden måde først?

Taknemmelig for al input!

• Bygningstegning, viser badeværelse med rød markering af den nye placering for badekar, tidligere langs ydervæggen, nu tværgående; bjælkelag og bærende vægge synlige.
  • Byggeplan af badeværelse med detaljer om materialer, herunder 15 cm Siporex bjælkelag og vægge, rørplacering og gulvkonstruktion.
Jeg synes du skal stoppe med at bekymre dig! Skal man regne på ældre lättbetongkonstruktioner, behøver man have adgang til lättbetonghandboken, som man i dag skal jage på antikvariat. Men, et vandfyldt badekar skal betragtes som en korttidslast, og så meget er tyngdepunktet ikke rykket udad.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.