Hej,

Skal bygge varmgarage og vælger mellem at bruge VP-rør eller flexslange til elinstallationen (udføres af en autoriseret elektriker). At bruge 16mm flexslange virker enkelt og praktisk sammenlignet med VP-rør, hvis man er omhyggelig med at fastgøre den ordentligt, så den ikke bevæger sig. Men er der noget andet, jeg skal være opmærksom på?
Taknemmelig for tips og synspunkter.
 
sværere at trække i

thats bout it
 
TiGGrE sagde:
sværere at trække i
= flexslang ;).
 
Prøvetræk gerne med en fjeder før du sætter vægpladerne op. Hvis bøjningerne er for skarpe stopper det, hvilket er frustrerende at opdage, når elektrikeren kommer.
Er der få bøjninger fungerer slangen fint, men rørene er bedre.
 
Træk altid kabel i rørene, inden væggene lukkes.

Jeg trækker næsten aldrig vp RØR nu om dage. Flexslange fungerer i de fleste tilfælde og er betydeligt hurtigere at trække.
Der findes også færdigtrukket flexslange med kabel i.

Et alternativ, der findes nu om dage, er at trække ekk løs i væggene, det anbefaler jeg dog ikke..
 
Erik_D sagde:
Et alternativ som findes nu til dags er at trække ekk løs i væggene, det anbefaler jeg ikke dog..
Er det virkelig tilladt :o? Virker mystisk med tanke på alle elbestemmelserne, der findes i dag. Jeg forstår, at du ikke anbefaler dette ;).
 
Ja det er tilladt.
En EKK svarer til FK/EK i VP-rør. Man SKAL aflaste den i begge ender dog med specielle aflastninger, når den går ind i dåser.
Ulempen er, at man mister muligheden for at trække kablet om igen...
 
Carl sagde:
Ulempen er, at man mister muligheden for at trække kablet om...
Å det må være et H*****e ;D
 
Carl: Har du lavet nogen installation med ekk lös i væggene endnu?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.