43,951 læst ·
39 svar
44k læst
39 svar
Volumen på betonblander?
Har nok en lignende Jula-blander hjemme og vil huske, at mere end 4 sække og 4 skovle grus er der ikke at tale om. Desuden skal du orke at tippe den satan med godt resultat.
(Fyldte en mur med beton og armering for at agere som støttevæg med jordtryk)
6 kvm med 10cm plade bliver jo enkelt 600 liter.
Nu tror jeg, at 100 liter i den tombola er i overkanten - En sæk er cirka 12 liter, hvilket indebærer 50 sække beton, så regn med i hvert fald ~15 omgang i tombolaen.
Med 12 liter per sæk skulle den kunne rumme 8, hvis den klarer 100 liter, og det tror jeg er en umulighed.
8 sække på 25kg hver bliver desuden 200 kilo beton + vand. At tippe det bliver nok spændende...
(Desuden synes jeg ikke, den blander godt i opretstående position, det fungerer bedst i en vis hældning, med andre ord mindre volumen i blanderen)
(Fyldte en mur med beton og armering for at agere som støttevæg med jordtryk)
6 kvm med 10cm plade bliver jo enkelt 600 liter.
Nu tror jeg, at 100 liter i den tombola er i overkanten - En sæk er cirka 12 liter, hvilket indebærer 50 sække beton, så regn med i hvert fald ~15 omgang i tombolaen.
Med 12 liter per sæk skulle den kunne rumme 8, hvis den klarer 100 liter, og det tror jeg er en umulighed.
8 sække på 25kg hver bliver desuden 200 kilo beton + vand. At tippe det bliver nok spændende...
(Desuden synes jeg ikke, den blander godt i opretstående position, det fungerer bedst i en vis hældning, med andre ord mindre volumen i blanderen)
Senest redigeret:
Tak til jer alle,
Jeg vil langsomt grave hele kælderen ud, tænkte at starte med det lille rum, som er 6kvm og se, hvordan det fungerer, derfor købte jeg en betonblander med 2 års garanti. Hvis der sker noget med den, skulle jeg få en ny i stedet.
Jeg spurgte Skanska om, hvad en betonbil ville koste, og fik at vide, at jeg skulle leje en betonpumpe, som ville koste ret meget, samt vi har en masse møbler og ting i kælderen, så på den måde er en betonblander et godt alternativ.
MVH
Jeg vil langsomt grave hele kælderen ud, tænkte at starte med det lille rum, som er 6kvm og se, hvordan det fungerer, derfor købte jeg en betonblander med 2 års garanti. Hvis der sker noget med den, skulle jeg få en ny i stedet.
Jeg spurgte Skanska om, hvad en betonbil ville koste, og fik at vide, at jeg skulle leje en betonpumpe, som ville koste ret meget, samt vi har en masse møbler og ting i kælderen, så på den måde er en betonblander et godt alternativ.
MVH
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 indlæg
Min julablandare klarer kun en halv sæk cement ad gangen, hvilket er lidt. Ellers blander den ikke godt. Jeg vil nok ikke kaste mig ud i et større arbejde som at støbe et gulv med egen blander, medmindre det er i nødstilfælde. Betonbil sparer meget arbejde og giver sandsynligvis et mere jævnt og bedre resultat. OK, 6 kvm er ikke noget større arbejde, så det er nok ikke værd at bruge bil.
Nu vil gerne have lidt erfaring om Støbeteknik jeg har gjort det før tre gange (6, 2 og sidste gang var det 10kvm) men fik ikke videre finish på betonen. Har set lidt og fandt dette værktøj. http://www.blocket.se/dalarna/Betongsloda__sloda__handsloda_25967809.htm
Hvordan gjorde I for at få så godt resultat som muligt? På betonen kommer ingen måtte eller fliser, det er parketgulv som skal på den senere. MVH
Hvordan gjorde I for at få så godt resultat som muligt? På betonen kommer ingen måtte eller fliser, det er parketgulv som skal på den senere. MVH
Senest redigeret:
Vil meget gerne undgå flydespartel for at spare tid og penge og i stedet bruge mere tid ved støbningstidspunktet, men hvordan får man en okay (ikke perfekt) men acceptabelt jævn betonplade? Det er det, der er interessant at vide.Stefan N sagde:
MVH
Senest redigeret:
600 liter med en tombola er ikke svært, men heller ikke så sjovt....
......sørg for at være mindst 2 personer, så der altid er nogen, der blander....
Held og lykke og glem ikke at tage billeder hele tiden....
Held og lykke og glem ikke at tage billeder hele tiden....
Du "stålar" for hånd...sikkert nogen grovis her, som kan forklare 
Har lige støbt en fin sats på en del af mit garagegulv, som skal blive til opbevaringsrum. Brugte en Jula blandemaskine, og det blev tre sække finbeton i blanderen per sats. Mere kan der ikke være, hvis man skal have en god blanding. Brugte 30 sække på ca. 9 kvm. Det tog to timer, ikke medregnet tiden til at lægge trækbaner. Så at støbe på mindre arealer er jo ikke noget stort problem (har gjort det flere gange før). Jeg tror, alle kan klare det, som ikke har tommelfingrene midt i hånden. Vigtigt at have gode trækbaner med meget støtte under og at trække overfladen flere gange, indtil der ikke bliver noget foran brættet. Derefter en større murerske til at rette kanter, holde en passende mængde foran brættet, så det ikke bliver for tungt at arbejde med og lidt generelt klat og pudsning. For at det skal gå lidt hurtigere med støbningen, gjorde jeg sådan, at jeg fyldte blanderen med tre sække, startede blanderen. På med så meget vand, at det blander sig godt, lad blanderen køre, mens du tager trillebøren med den beton, du lige har tippet, og kører den til støbestedet og lægger ud og trækker af så langt den rækker. Tilbage til blanderen, juster vandmængden på den sats, der kører i blanderen, lad den blande evt. nyt vand ind. Tip i trillebøren. I med tre nye sække, på med passende vand, tag trillebøren osv. Så kører det på, og der bliver ingen ventetider overhovedet, og støbningen er klaret hurtigere, end man aner. Det letter, hvis man er to, men jeg kørte alene.
Hej REMS og tak for et rigtig godt svar.
min tombola er 165 hvor stor er din? i mit tilfælde så jeg kommer til at støbe en 10cm tyk plade, dette betyder at mange sække en palle og lidt til hjælp kommer jeg have ellers bliver det lidt besværligt synes jeg.
mvh
min tombola er 165 hvor stor er din? i mit tilfælde så jeg kommer til at støbe en 10cm tyk plade, dette betyder at mange sække en palle og lidt til hjælp kommer jeg have ellers bliver det lidt besværligt synes jeg.
mvh
Målte lidt, og det ser ud til at være 130 liters varianten, jeg brugte. Du kan måske få plads til 4 sække så? Det er let at blive fristet til at tilsætte for meget vand for at få en mere smidig mørtel, men så bliver det ikke en god mørtel. Man skal bruge så lidt vand som muligt inden for rimelige grænser. Man skal jo stadig kunne håndtere mørtelen og kunne sprede den ud med brættet. En sæk af Finjas beton Fin/Grov giver 13 liter færdig beton og skal blandes med ca. 3 liter vand.
10 cm plade lyder lidt unødvendigt tyk. Var med og støbte gulvet i en maskinhal og der var det 8 cm tykt gulv. Og der kører de ind maskiner på tiotals ton. Så en plade på 6-8 cm burde være tilstrækkelig uden nogen problemer overhovedet. Så 6 cm tykkelse giver 60 liter per kvm og 360 liter i alt. Dvs med 13 liter per sæk rundt 30 sække med lidt margen.
Dagens plade er kun 6 desuden uarmeret men hvorfor valgte jeg tallet 10 det er fordi jeg har læst i mange tråde her i byggahuset.s at det er anbefalet 10cm.parkway sagde:10 cm plade lyder lidt unødvendigt tykt. Var med til at støbe gulvet i en maskinhal, og dér var det 8 cm tykt gulv. Og dér kører de maskiner ind på tiotals ton. Så en plade på 6-8 cm burde være tilstrækkelig uden nogle problemer overhovedet. Så 6 cm tykkelse giver 60 liter per kvm og 360 liter totalt. Dvs med 13 liter per sæk omkring 30 sække med lidt margin.
MVH
