Jeg er ved at bygge et plankeværk og tænkte være grundig og bruge vognbolt i stedet for fransk træskrue. Men ser nu, at boltene bare vil dreje rundt, fordi det firkantede på hovedet ikke vil komme ned i træet. Hvad ville I andre have gjort? Vognboltene er 8*120.
Bolt bliver svært at bruge da den mangler gevind, en skrue fungerer meget bedre.
Og det er varmforzinket eller måske rustfrit som gælder. Galvaniseret vil ret hurtigt ruste.
Nu kanske du har færdige huller i jernet, men ellers skal hullet være noget mindre end firkanten på vognbolten. Så slår man bolten fast i jernet, så den ikke drejer med.
Men ser nu att bultarna bara kommer att snurra eftersom det fyrkantiga på skallen inte kommer komma ner i träet.
Om du använder vanliga muttrar och en mutterdragare så har jag väldigt svårt att se att det skulle kunna vara ett problem.
Har du provat? borde räcka att hålla fingret på skruven.
Tak for alle synspunkterne! Jeg vil skifte til varmforzinkede sekskantskruer 10x120 i morgen. Er lidt "bekymret" over det med at ramme hullet lige igennem stolpen, men jeg tænkte prøve. Blandt andet opmuntret af et andet indlæg her i forumet. Modtager gerne tips også på det område.
Jag tycker att det blir lite lättare att få till ett bra hål om man borrar typ 60% igenom från ena hållet med ett borr som har ca halva diametern av det härdiga hålet och sedan från andra hållet. Då har man ett ”pilot” hål som förhoppningsvis möts på mitten. Om det inte gör det exakt så har man möjlighet att justera när man borrar helt igenom med nästa borrstorlek som jag brukar välja någonstans mitt emellan färdig diameter och den som manuset borrade med. Det klenare håldiametern styr då nästa borr till viss del samtidigt som man kan kompensera om man behöver. Till sist borrar man det slutliga hålet som jag brukar göra 0,5-1 mm större än den skruvdiameter som jag skall montera, ju tajtare desto bättre. Så här brukar jag göra när jag monterar genomgående skruv med mutter i stolpskor, plintjärn eller andra metalldelar. Och för det mesta blir hålet perfekt när man ”delborrar” med olika diametrar innan den slutliga. De gånger som har blivit lite sämre är då man har stött på en kvist eller liknande i stolpen.
Bolt bliver svært at bruge da den mangler gevind, en skrue fungerer meget bedre.
Og det er varmgalvaniseret eller måske rustfrit som gælder. Galvaniseret vil ret hurtigt ruste.
Hvad er problemet med at den ruster?
Er godset tilstrækkeligt groft holder det vel hundrede år selvom der kommer lidt overfladerust
Jeg synes, at det bliver lidt lettere at få lavet et godt hul, hvis man borer cirka 60% igennem fra den ene side med et bor, som har cirka halvdelen af diameteren af det færdige hul, og derefter fra den anden side. Så har man et "pilot" hul, som forhåbentlig mødes på midten. Hvis det ikke gør det præcist, så har man mulighed for at justere, når man borer helt igennem med næste borstørrelse, som jeg plejer at vælge et sted midt imellem den færdige diameter og den, som man i første omgang borede med. Den mindre huldimens styrer så det næste bor til en vis grad, samtidig med at man kan kompensere, hvis man behøver det. Til sidst borer man det endelige hul, som jeg plejer at gøre 0,5-1 mm større end den skrue-diameter, som jeg skal montere, jo tættere, jo bedre. Sådan plejer jeg at gøre, når jeg monterer gennemgående skrue med møtrik i stolpesko, plintjern eller andre metaldele. Og for det meste bliver hullet perfekt, når man "delborer" med forskellige diametre inden det endelige. De gange, det er blevet lidt dårligere, er når man er stødt på en knast eller lignende i stolpen.
Tak for den udførlige beskrivelse! Jeg vil absolut gøre brug af den teknik.
Jeg synes, at det bliver lidt lettere at få til et godt hul, hvis man borer cirka 60% igennem fra den ene side med et bor, der har ca. halvdelen af diameteren af det færdige hul og derefter fra den anden side. Så har man et "pilot" hul, som forhåbentlig mødes i midten. Hvis det ikke mødes præcist, har man mulighed for at justere, når man borer helt igennem med næste borstørrelse, som jeg plejer at vælge et sted midt imellem færdig diameter og det, man først borede med. Den mindre huldiameter styrer så det næste bor til en vis grad, samtidig som man kan kompensere, hvis man har brug for det. Til sidst borer man det endelige hul, som jeg plejer at gøre 0,5-1 mm større end den skruediameter, som jeg skal montere, jo strammere desto bedre. Sådan plejer jeg at gøre, når jeg monterer gennemgående skrue med møtrik i stolpesko, plinthjern eller andre metaldele. Og for det meste bliver hullet perfekt, når man "delborrer" med forskellige diametre inden det endelige. De gange, det er blevet lidt dårligere, er når man har stødt på en knop eller lignende i stolpen.
Var lige ude og afprøvede metoden på en prøvebit. Det gik tilstrækkelig godt (tilstrækkelig lidt dårligt) til, at jeg vil vove mig på at afprøve metoden i skarpt position.
Undrer dog, om du også har noget godt tip til at få stolperne lige? Skal man først rette det ene plinthjern op, så det er helt lodret, og derefter gå ud fra, at stolpen holder sig efter det? For det bliver jo lidt, at plinthjernene trækker sig sammen, fordi det er nogle millimeter bredere end stolpen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.