Jeg har modtaget et konstruktionsforslag, der skal bære en betonbjælkelag. Betonkassetter skal bæres af med en UPE bjælke, som igen har VKR 50x50x4 som søjle under.
Jeg synes, det virker lidt tyndt, så mit spørgsmål er, hvor meget en VKR 50x50x4, der er 2200mm lang, kan bære som søjle?
Jeg synes, det virker lidt tyndt, så mit spørgsmål er, hvor meget en VKR 50x50x4, der er 2200mm lang, kan bære som søjle?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ca 90 kN.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Der findes tabeller bagerst for søjlekapaciteter i Tibnors konstruktionstabeller. Meget let at læse ud, indgangsparametre er kun søjlelængde og søjledimension
Ved du hvilket lasttilfælde de har regnet på (fast indspænding, lejet, osv.)? De angiver "Eurokod 3-1-1", men jeg kan ikke finde definitionen af den.B bossespecial sagde:
Når jeg bruger min gamle formelsamling for VKR 50x50x4 og Eulers tredje knæktilfælde (fast indspænding i den ene ende, lejet i den anden, knæklængde 0,8*L) får jeg en slankhedstal på 94. Af diagrammet aflæser jeg så den maksimalt tilladte spænding på ca. 100 N/mm2 (for SS2142 som skal tilsvare S355J2H som Tibnor angiver). Med et tværsnitsareal på 728 mm2 bliver maksbelastningen ca. 73 kN.
Slankhedstallet spiller en meget stor rolle, og hvis jeg vælger den noget mildere (teoretiske) knæklængde 0,7*L så havner slankhedstallet på 82, maxspænding på ca. 125 N/mm2 og maksbelastningen på omkring 91 kN.
Man skal jo beregne både på maksimal vertikallast for givet tværsnit samt for knækning hvor længde og indspænding/indbygning spiller ind.
En længere stående bjælke, der ikke er stabiliseret langs med, vil kunne klare en betydeligt lavere last, inden den knækker.
Så det skal man tænke på.
En længere stående bjælke, der ikke er stabiliseret langs med, vil kunne klare en betydeligt lavere last, inden den knækker.
Så det skal man tænke på.
En sådan her søjle betragtes normalt altid som ledet i begge ender.
Derefter plejer jeg ikke at gå under 70 mm stålsøjle, da de bliver meget ranglete og svage for ulykkesbelastninger fra siden, selvom det er muligt at beregne en mindre søjle.
Derefter plejer jeg ikke at gå under 70 mm stålsøjle, da de bliver meget ranglete og svage for ulykkesbelastninger fra siden, selvom det er muligt at beregne en mindre søjle.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Selv træguidens tabeller over søjlebelastninger bygger på søjler, der er leddet i begge ender (Eulers 2 knæktilfælde).
Med Eulers andet knæktilfælde (søjle ledet i begge ender) bliver slankhedstallet ca. 117,5. Ifølge diagrammet (Karl Björks Formler og tabeller) er den maksimale tilladte spænding da under 65 N/mm2, hvilket giver en maksbelastning på ca. 45 kN for VKR 50x50x4.
Jeg er enig i, at det er fornuftigt at tage udgangspunkt i Eulers andet knæktilfælde (selvom det tredje måske kan retfærdiggøres, hvis søjlen er ordentligt svejset i overlæggeren), men jeg vil gerne vide, hvad Tibnors tabeller tager udgangspunkt i, da de lander på ca. 90 kN (Eurocode 3-1-1). Det er vigtigt at vide, om tabellen skal bruges.
En mulighed er jo også, at jeg regner forkert...
Jeg er enig i, at det er fornuftigt at tage udgangspunkt i Eulers andet knæktilfælde (selvom det tredje måske kan retfærdiggøres, hvis søjlen er ordentligt svejset i overlæggeren), men jeg vil gerne vide, hvad Tibnors tabeller tager udgangspunkt i, da de lander på ca. 90 kN (Eurocode 3-1-1). Det er vigtigt at vide, om tabellen skal bruges.
En mulighed er jo også, at jeg regner forkert...
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Da de med største sandsynlighed udgår fra helt forskellige normer, vil resultaterne, du sammenligner, altid adskille sig. Tibnors tabeller bygger på Eurocode, med ledede fastgørelsesforhold, og det er denne norm, der gælder. Har du ingen skitse på forslaget?
Klik her for at svare