P
Hej.

se billeder taknemmelig for hjælp/input.
har haft huset over 10 år.
kan det grønne vaskes væk med eddike eller ukrudtseddike mht. at bjælkerne under huset er blevet grønne? bør ikke disse gulvbjælker/brædder være trykimprægnerede?
Terrassens brædder er under terrassen i punktfundamentet pludselig alle rigtig grønne af alger eller mug?
Brædder, bjælker
som danner husets gulv nedenunder når man kigger op - synes også at være blevet lidt grønne. se billede.
hvordan er dette muligt?
hvordan kan huset blive grønt nedenunder når man kigger på gulvets plader/brædder under huset?

terrassen har været der i over 10 år. vasker den hvert år med bl.a. eddike mod alger men pludselig blev alt under terrassen grønt.
huset står på højere søjler så vinden kan ventilere under huset.

Senest redigeret af en moderator:
Ser ud som helt almindelige alger/mos. Du har tydeligvis de rette betingelser for, at det skal trives der. Skimmel er det ikke! Jeg ville ikke bekymre mig.

jeg ville aldrig orket gøre nedenstående, men hvis du absolut vil så...

Kommer du til undersiden, går det at vaske bort med trallerens. Lad tørre. Behandle derefter med jernsulfat opblandet i vand (obs, farver træet gråt så hvis du sprayer det på, er der risiko for, at du får misfarvning på oversiden). Dette vil forhindre vækst i en længere periode, svært at sige hvor længe, men alger/mos kan ikke lide jern.

• Synes
1
  • Laddar…
P
1977bjorn 1977bjorn sagde:
Ser ud som helt almindelige alger/mos. Du har åbenbart de rette betingelser for, at det trives der. Skimmel er det ikke! Jeg ville ikke bekymre mig.

jeg ville aldrig have ork til at gøre nedenstående, men hvis du absolut vil så...

Kommer du til underneden, kan det vaskes væk med trærens. Lad tørre. Behandl derefter med jernsulfat opblandet i vand (obs, farver træet gråt, så hvis du sprayer på, er der risiko for, at du får misfarvning på oversiden). Dette vil forhindre vækst i en længere periode, svært at sige hvor længe, men alger/mos kan ikke lide jern.
svar fra mig:

tak! bør ikke træet være trykimprægneret )
har ovenpå terrassen vasket med eddike, som fjerner grønne alger med det samme,
men har aldrig prøvet jernsulfat - hvilken form for sprøjte bruges eller stryger
man på jernsulfat?

Light Angel sagde:
svar från mig:

tack! borde i ikke træet være trykimprægneret )
har ovenpå altan vasket med eddike som fjerner grønne alger direkte,
men aldrig prøvet jernsulfat - hvilken form for sprøjte anvendes eller stryger
man på jernsulfat?
altså, jeg har aldrig vasket min trall nedenunder. Det var blot et tip baseret på, at jernsulfat og alger ikke går så godt sammen. Man kan tydeligt se, at din egen behandling er løbet ned og har opløst belægningen på sine steder. Man kan lægge på jernsulfatblanding med en almindelig tryksprøjte fra Biltema. Hvis det sprayes ud, er der en risiko for, at du får blandingen på steder, hvor du ikke ønsker det. Pensel fungerer også godt.

Som sagt, intet jeg ville have brugt tid på personligt.

Det ser ud til at være trykimprægnerede bærende bjælker ja. Det er ikke noget, der synes at forhindre alger i at angribe. Imidlertid skal trykimprægneret, afhængig af klassificering, holde længe alligevel, selvom det udsættes for fugt.

jeg saver en bit af vores trædæk nu i sommer på grund af ombygning. Den så rigtig medtaget ud på overfladen. I savesnittet så man ekstra tydeligt, at det var lige på overfladen, det var medtaget. Langt fra at skulle kasseres med andre ord.

• Synes
Skoog77
  • Laddar…
Lad det være, lyder som om du bekymrer dig unødigt, for det handler ikke om noget skimmel, der kan sprede sig. Desuden er trykimprægnering en behandlingsmetode for at træet skal holde lidt længere. Det forhindrer ikke mos, alger eller skimmel for den sags skyld i at vokse på det.
Det, du viser på de der billeder, er helt normalt, og det ser nok ud sådan på undersiden af mange terrasser og lignende, som udsættes for fugt.

P
1977bjorn 1977bjorn sagde:
altså, jeg har aldrig vasket min terrassebund. Det var bare et tip baseret på, at jernsulfat og alger ikke går så godt sammen. Man kan jo tydeligt se, at din egen behandling er løbet ned og har opløst belægningen nogle steder. Man kan påføre jernsulfatblanding med en almindelig tryksprøjte fra biltema. Hvis det forstøves, er der risiko for, at du får blandingen på steder, hvor du ikke ønsker det. Pensling fungerer også fint.

Som sagt, ikke noget jeg personligt ville bruge tid på.

Det ser ud til at være trykimprægnerede bærende linjer ja. Der er intet, der ser ud til at forhindre alger i at angribe. Dog skal trykimprægneret afhængig af klassificering holde længe alligevel, selvom det udsættes for fugt.

svar på indlæg fra dig:
jeg er så glad og taknemmelig for dit svar - står netop i kast med at forsøge at finde nogen til at fjerne hele terrassen på søjler, der går rundt om hele huset - rive skidtet. Vi husejere har ofte dårlig økonomi.. Mener du, at fordi jeg har gjort, som alle har foreslået, vasket med ukrudtseddike fra biltema i dunk for at fjerne grønne alger på oversiden af træværket (godt hurtigt resultat) at dette skulle være løbet ned mellem terrassebrædderne til undersiden og skabt problemer? Som du sagde, har de måske dårlig trykimprægnering.

jeg savede en del af vores trædæk væk nu i sommer på grund af ombygning. Den så rigtig slidt ud på overfladen. I snittet kunne man ekstra tydeligt se, at det var lige på overfladen, det var slidt. Langt fra at skulle kasseres med andre ord

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.