Hej

Jeg lavede nye stolper til et tag over hoveddøren. Stolperne består af to halvstolper 60x120, som jeg har limet og skruet ordentligt.
Da jeg købte skruer og lim, sagde sælgeren, at jeg skulle have vinterlim (trælim/hvidlim), da det er udendørs.
Nu står stolperne der, malet og klar.
Tilfældigt læser jeg nu på flasken, at det er til indendørs brug, men at det kan limes ved minusgrader.
Jeg troede, det var et bedre lim end hvidlim til udendørs brug, stolede på sælgeren. :screwy:

Hvad kan der ske? Tåler det udendørs brug? Stolperne er malet med vinduesmaling tre gange.
Fik jo lidt angst, og så føler man sig lidt dum, når man ikke tjekker flasken, inden man limer. :banghead:

Sent from a nalle using Byggahus

Sælgeren har misforstået, alle trælim fungerer i minusgrader, når de er hærdede. Vinterlim er kun nødvendigt, når man skal lime ved temperaturer ned til -10 grader. Oftest bruger man det til at lime gulvspån i uopvarmede rum, det er i princippet en almindelig indetrælim, som man har blandet glycol i. Visse producenters lim (Casco f.eks.) kan klare at være udendørs men under tag, så jeg tror, du klarer dig, da du desuden har malet så omhyggeligt. Skruen står alligevel for den vigtigste del af samlingen af stolperne.

Tak! Det er limet med Casco, og jeg har skruet ordentligt. Så kan jeg sove roligt.

Sent from my XT910 using Byggahus

Nogle påstår, at vinterlimmet er stærkere. Men hvis det kun indeholder lidt glykol udover almindeligt hvidt lim, så er den påstand falsk altså?

du kunne have undladt lim endda. Det ville alligevel have holdt med bare skrue

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.