Hej
Jeg har sat liggende 45x45 i mit garagebyggeri. Og nu har jeg undersøgt lidt, hvordan man gør det mere stabilt i hjørnerne. De fleste anbefaler jo at sætte en vinklet tynd plade. Men hvor synes I den skal sidde? Har hørt begge dele. Enten direkte på 45x45 eller mellem osb og gips. Hvad synes I? Fordele og ulemper?
Tak på forhånd
Jeg har sat liggende 45x45 i mit garagebyggeri. Og nu har jeg undersøgt lidt, hvordan man gør det mere stabilt i hjørnerne. De fleste anbefaler jo at sætte en vinklet tynd plade. Men hvor synes I den skal sidde? Har hørt begge dele. Enten direkte på 45x45 eller mellem osb og gips. Hvad synes I? Fordele og ulemper?
Tak på forhånd
Du behøver ikke skrue gennem pladen for at skabe spændkraft. Du kan skrue lige uden for pladevinklen, så undgår du desuden risikoen for, at gipsskruen trækker i pladen og dermed ikke giver et helt kompakt tryk mellem alle tre lag.
Okay ja men så sådan. Så har jeg lidt mere kød på benene. Tak for svaretG Gabbe1 sagde:
Jeg synes, det er lettest/bedst først at lime metalvinklen mod osb/spån/plywood med montagelim, fx PL600. Man kan bruge rester af osb/spån/plywood til at skære strimler i 15-30 cm bredde, som midlertidigt kan skrues op for at presse metalvinklen mod underlaget, mens limen tørrer. Når limen er tør, sidder metalvinklen som skruet på, og man kan trygt skrue gipsen direkte gennem metalvinklen uden at risikere, at der opstår en revne mellem metalvinkel og det træbaserede plade. Det giver også meget stærke hjørner, der kan klare meget hårdt brug uden at revne.
Ja, det tager længere tid. Men den frie adgang til tid er netop det, der gør, at vi hjemmebyggere kan "tillade os" ekstra fine løsninger, som håndværkerne ikke har tid til.
Ja, det tager længere tid. Men den frie adgang til tid er netop det, der gør, at vi hjemmebyggere kan "tillade os" ekstra fine løsninger, som håndværkerne ikke har tid til.
Det lød jo som en meget god idé! Desværre er den frie tid ved at forsvinde, vinteren er på vejG Gabbe1 sagde:Jeg synes, det er lettest/bedst først at lime metalvinklen mod osb/spån/plywood med montagelim, fx PL600. Man kan bruge rester af osb/spån/plywood for at skære til strimler på 15-30cm bredde, som midlertidigt kan skrues op for at presse metalvinklen fast mod underlaget, mens limet tørrer. Når limet er tørt, sidder metalvinklen som bjerget, man kan risikofrit skrue gipsen direkte gennem metalvinklen uden risiko for, at der opstår en åbning mellem metalvinklen og den træbaserede plade. Det giver også meget robuste hjørner, som kan modstå meget skræk uden at revne.
Jo, det tager længere tid. Men den frie tilgang til tid er jo netop det, der gør, at vi hjemmebyggere kan "tillade os" ekstra fine løsninger, som tømrerne ikke når.
Et andet spørgsmål, jeg antager og håber, at man ikke behøver sætte sådanne vinkler https://www.byggmax.se/t-profil-t-5...MI1qeArZKn7AIVCdiyCh03cwaqEAYYASABEgIuJfD_BwE ved hver pladesamling, da jeg forskyder samlingerne mellem Plywood og gips. Men i praksis bliver vel alle pladesamlinger, hvor man har liggende regler at skrue i svage, hvis man ikke sætter stående forstærkinger imellem?
Klik her for at svare

