Hej
Jeg har sat liggende 45x45 i mit garagebyggeri. Og nu har jeg undersøgt lidt, hvordan man gør det mere stabilt i hjørnerne. De fleste anbefaler jo at sætte en vinklet tynd plade. Men hvor synes I den skal sidde? Har hørt begge dele. Enten direkte på 45x45 eller mellem osb og gips. Hvad synes I? Fordele og ulemper?
Tak på forhånd
 
  • En hånd holder en træbjælke mod en anden bjælke i et garagebyggeri, hvor der ses en blå plastoverflade og tape i baggrunden.
  • Vinkelprofil L50 af stål, 3m lang, anvendes til 90 graders hjørner i vægge. Produktbillede fra onlinebutikken Byggmax.
  • Synes
Hallonbåten
  • Laddar…
Jeg har altid monteret den mellem osb og gips. Skruer man gipsen så pladen klemmes fast, så skabes et meget stabilt hjørne.
 
  • Synes
Boan og 1 anden
  • Laddar…
Okay. Det lyder fornuftigt. Er det nogen slags gips plade skrue man har brug for?
 
2 2hjul sagde:
Okej. Det låter vettigt. Är det någon slags gips plåt skruv man behöver?
det funkar med almindelig gipsskruv til træ
 
Du behøver ikke skrue gennem pladen for at skabe spændkraft. Du kan skrue lige uden for pladevinklen, så undgår du desuden risikoen for, at gipsskruen trækker i pladen og dermed ikke giver et helt kompakt tryk mellem alle tre lag.
 
G Gabbe1 sagde:
Du behøver ikke skrue gennem pladen for at skabe spændkraft. Du kan skrue præcis udenfor pladevinklen, så undgår du desuden risikoen for, at gipsskruen trækker i pladen og dermed ikke giver et helt kompakt tryk mellem alle tre lag.
Okay ja men så sådan. Så har jeg lidt mere kød på benene. Tak for svaret
 
2 2hjul sagde:
Okej ja men då så. Då har jag lite mer på benene. Tak for svaret
Er i samme situation, hvordan gik det for dig, skruede du direkte igennem pladen eller lidt ved siden af som du fik tips om?
 
T Tomas J sagde:
Er i samme situation, hvordan gik det for dig? Skruede du lige igennem pladen eller lidt ved siden af som du fik tip om?
Jeg skruede lidt ved siden af. Nogle gange missede jeg og skruede også igennem pladen og det fungerede også. Men de fleste skruede jeg lige udenfor pladen.
 
OK, og du satte vinklen mellem OSB og gips?
 
T Tomas J sagde:
Ok, og du satte vinklen mellem OSB og gips?
Jeps, det gjorde jeg. Satte fast pladen med nogle små skruer.
 
Jeg synes, det er lettest/bedst først at lime metalvinklen mod osb/spån/plywood med montagelim, fx PL600. Man kan bruge rester af osb/spån/plywood til at skære strimler i 15-30 cm bredde, som midlertidigt kan skrues op for at presse metalvinklen mod underlaget, mens limen tørrer. Når limen er tør, sidder metalvinklen som skruet på, og man kan trygt skrue gipsen direkte gennem metalvinklen uden at risikere, at der opstår en revne mellem metalvinkel og det træbaserede plade. Det giver også meget stærke hjørner, der kan klare meget hårdt brug uden at revne.

Ja, det tager længere tid. Men den frie adgang til tid er netop det, der gør, at vi hjemmebyggere kan "tillade os" ekstra fine løsninger, som håndværkerne ikke har tid til.
 
  • Synes
2hjul
  • Laddar…
G Gabbe1 sagde:
Jeg synes, det er lettest/bedst først at lime metalvinklen mod osb/spån/plywood med montagelim, fx PL600. Man kan bruge rester af osb/spån/plywood for at skære til strimler på 15-30cm bredde, som midlertidigt kan skrues op for at presse metalvinklen fast mod underlaget, mens limet tørrer. Når limet er tørt, sidder metalvinklen som bjerget, man kan risikofrit skrue gipsen direkte gennem metalvinklen uden risiko for, at der opstår en åbning mellem metalvinklen og den træbaserede plade. Det giver også meget robuste hjørner, som kan modstå meget skræk uden at revne.

Jo, det tager længere tid. Men den frie tilgang til tid er jo netop det, der gør, at vi hjemmebyggere kan "tillade os" ekstra fine løsninger, som tømrerne ikke når.
Det lød jo som en meget god idé! Desværre er den frie tid ved at forsvinde, vinteren er på vej:D
Et andet spørgsmål, jeg antager og håber, at man ikke behøver sætte sådanne vinkler https://www.byggmax.se/t-profil-t-5...MI1qeArZKn7AIVCdiyCh03cwaqEAYYASABEgIuJfD_BwE ved hver pladesamling, da jeg forskyder samlingerne mellem Plywood og gips. Men i praksis bliver vel alle pladesamlinger, hvor man har liggende regler at skrue i svage, hvis man ikke sætter stående forstærkinger imellem?
 
Så længe du overlapper samlingerne mellem plywood og gips, får du stærke vægge, selv ved liggende regelværk.
 
  • Synes
Tomas J
  • Laddar…
Perfekt, det var det jeg ville høre.:D
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.