H Huzzbutt sagde:
At bruge vinkler til spær er primært praktisk, fordi du får dem på den rigtige afstand med det samme. Som amatør ville jeg aldrig skråne et spær, netop fordi de så let kan slåes til siden og selv den mindste afvigelse bliver en bøvlet sag at rode med.
Jeg skruede mine spær (Uthus12.5 kvm så intet megabyggeri) nedefra i hammerbåndet. Men supplerede med vinkeljern alligevel...
 
maah maah sagde:
Jeg har lige sat vinkler på hammarbandet til kommende tagspær. Der er det vel ikke en mulighed at skråne?

[billede]

Siden jeg fik en sømpistol har jeg skråspiget en hel del, som amatør synes jeg det er nemmere end at skrueskråne.
næh der er ikke stedet at skrueskråne/skrue dem.. ville være trist at have et tag, der blæser væk.
 
lillsnickare lillsnickare sagde:
nää där er de ikke anledning til at skrue/skrive dem.. ville være kedeligt at have et tag, der blæser væk.
Er det stærkere træk-/holde-kraft bare fordi man sætter vinkler? Jeg forstår at det er stærkere mod skæve kræfter, men når det gælder at holde fast så er det jo bare skruers gevind der holder fast præcis som med skråskruer?
 
P Pettttter sagde:
Er det stærkere træk/hold-kraft bare fordi man sætter vinkler? Jeg forstår, at det er stærkere mod skæve kræfter, men når det gælder at holde fast, er det jo bare skruers gevind, der holder fast, præcis som med skrue-skruer?
Det er et meget kompliceret emne, men ja, man sætter vinkler for at få en større træk hold-kraft end en skrue skrue. Som for eksempel på tagstole, hvor der er en risiko for, at træet sprækker, og det forringer bæreevne og holdbarhed, så det bliver meget lettere at beregne, hvor meget det kan klare. Men ofte er det ikke noget, man behøver at tænke på, og klarer sig ofte uden det.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.