Man ser meget forskellige typer af vinkler og lignende, når folk bygger terrasser og skure og andet hjemme, og jeg forsøger at forstå, hvornår det virkelig er nødvendigt, og hvornår det er overkill. Jeg tænker, at man i mange tilfælde kan skrue et par skrå skruer for samme funktion. I det mindste når det ikke er bærende, så fx en bjælkesko kan jeg forstå, for skruer er måske ikke lavet til at bære den kraft.
Et tydeligt eksempel er vel at fæstne et skelet ovenpå bærende bjælker, når man bygger terrasse. Ville I have brugt vinkeljern der, eller bare skruet skruer skråt ned igennem reglerne ned i de bærende bjælker?
Eller for den sags skyld, når man bygger en almindelig regelvæg, trækker tømrere en skrå skrue ned eller sætter vinkeljern? Selvfølgelig er der fordele med vinkeljern, da man får perfekte 90 grader med det samme og undgår en skæv regel, hvis vinklen er tilstrækkelig kraftig, men hvad er standarden for DIY?
Vinkeljern, ja du - Jeg bruger principielt aldrig vinkeljern. Altaner - Nope, reglar skrå-skrues mod bærebjælker. Reglar mod bærebjælke - Balksko hvis det er den bedste løsning og den ikke kan hvile på. Vægge - Bruger altid pladeregel så det eneste sted der er træ er omkring døre. Ingen vinkel der. At et vinkeljern er præcis 90 grader tror jeg heller ikke på. Må nok grave et frem og kigge...
Så kortfattet, det er ikke mange gange jeg har brugt vinkeljern i nogen henseende. Eller jo, en gang - Stolper på L-fundament. Der blev brugt fede vinkeljern mod betonen for at fæstne stolperne så espalieren kunne gå hele vejen ned forbi L-fundamentet. Så har jeg nok et par i snedkerboden i sommerhuset som holder tagstolene når jeg tænker efter.. trods at de er skruet nedefra. Mest fordi det svajede lidt vel meget da jeg lagde sponten på taget..
DIY indebærer nok en hel del vinkeljern og jeg tror det er mest fordi man "tror" at det bliver bedre og stærkere. Dit eksempel på reglar mod bærebjælke, kraften er jo kun nedad så skruerne er jo kun der for at forhindre forskydning. Behøver ikke noget vinkeljern til det formål.
Nja, jeg undgår vinkeljern og har alligevel arbejdet ekstra som snedker i ret mange år - Det er sjældent de virkelig behøves ligesom. Har man strøet med vinkeljern så skriger det DIY/ukyndighed/hjemmefix for min del.... ”Stolen vakler, jeg sætter et par vinkeljern med medfølgende skrue!!!” - Det rette svar er at tage det fra hinanden, skrabe af, lime om.
Klart der findes anvendelsesområder, men jeg tror det fleste tænker ”seler og livrem” hvor vinkeljernet måske er selen som i virkeligheden ikke behøves..
tak for svar! lidt det svar jeg håbede på, så jeg ikke har misset noget vigtigt.
Det jeg har gang i lige nu er dels et terrassedæk hvor netop reglar hviler på bærende bjælke så den sag er afgjort, tak for det det bliver skråt skruning.
Men også en legehus hvor jeg overvejer lidt hvilken metode at vælge for at stabilisere væggreglarne (forhindre at det falder som et korthus). Vinkeljern har jo den fordel som sagt, men hvad vælger du i stedet? Man kan jo fx trække skrå reglar i hjørnerne men konen brokker sig over at det måske ødelægger hendes planer for hylder og vinduer osv., eller yderpanelet måske er nok til at stabilisere det? hvordan lærer man om dette??
tak for svar! lidt det svar jeg håbede på, så jeg ikke har misset noget vigtigt.
Det jeg har gang i lige nu er dels en træterrasse, hvor netop bjælker hviler på bærende bjælke, så den sag er afgjort, tak for det, det bliver skåskrue.
Men også et legehus, hvor jeg overvejer lidt, hvilken metode man skal vælge for at stabilisere væggene (forhindre at det falder som et korthus). Vinkeljern har jo den fordel som sagt, men hvad vælger du i stedet? Kan jo fx lave skrå bjælker i hjørneboksene, men fruen klager over, at det måske forstyrrer hendes planer om hylder og vinduer osv., eller måske er yderpanelet nok til at stabilisere det? Hvordan lærer man om dette??
Et legehus er jo ikke nogen avanceret konstruktion, jeg ville bygge væggene i løse blokke - Flade pakker ligesom. Lægge dem overlappende i hjørnerne, så har du allerede en del stivhed der. Tagrem bidrager en del.
En skråstiver i udvalgte fag løser også meget. Den behøver jo ikke at gå fra top til bund heller, kan være en smallere bjælke i 45 grader i den nedre del af faget og fjerner meget af vaklen.
Alternativ to er at sætte patentsbånd fra hjørne til hjørne på væggen, under panelet, skrues i alle bjælker. Det stabiliserer ordentligt!!
Panelet afhænger lidt af, hvad det er for panel, men det er klart, at det hjælper lidt.
Beklæder du indersiden med krydsfiner eller lignende, så får man desuden et utroligt stabilt byggeri.
Edit:
En anden løsning er jo syllen først - Bjælker til væg skrues i syllen lige op, gulvbjælker efter det. Så gulv - Det er jo et legehus, behøver vel ikke være byggeteknisk korrekt!
Et legehus er jo ingen avanceret konstruktion, jeg ville bygge væggene i løse blokke - Flade pakker ligesom. Lægge dem overlappende i hjørnerne så har du ganske stift allerede der.
En skråstiver i udvalgte fag løser også det meget. Den behøver jo ikke gå fra top til bund heller, kan være en smallere regel i 45 grader i den nedre del af faget og tager meget af vakkelvornt væk.
Alternativ to er at sætte patentbånd hjørne til hjørne på væggen, under panelet, skrues i alle regler. Det stiver det op ordentligt!!
Panelet afhænger lidt af hvad det er for et panel, men det er klart, at det hjælper lidt.
Beklæder du indersiden med krydsfiner eller lignende, så får man desuden utroligt stabilt byggeri.
Har faktisk tænkt at bygge væggene separate "i pakker" så det lød interessant, hvad præcist mener du med overlappende?
Patentbånd er spændende, det har jeg slet ikke tænkt på. Lægge to i et kryds så formoder jeg, så de holder til begge sider, for det er vel ikke nok med ét?
Bliver det nogenlunde stabilt bare ved at bygge i separate pakker, så er nok bedste løsning at bygge det hele op og lade konen gå amok og så stabilisere op når jeg ved, hvor det får plads. Bare at få kvarterets unger til at overleve i mellemtiden som er udfordringen.
Rediger:
En anden løsning er jo syllen først - Reglar for væg skrues i syllen direkte op, gulvreglar efter det. Så gulv - Det er jo en legehus, behøver vel ikke være byggeteknisk korrekt!
Behøver jeg ikke stabilisere det op, hvis jeg har en syll og skruer nedenfra? Kommer som sagt til at bygge væggene separat, så tænker jeg bygger netop sådan, hvis du med syll mener en liggende regel og skruer nedenfra?
tak for svar! lidt det svar jeg håbede på, så jeg ikke har overset noget vigtigt.
Det jeg har gang i lige nu er dels et trædæk hvor netop reglar hviler på bærline så den sag er afklaret, tak for det det blir skrueskråning.
Men også en legehus hvor jeg overvejer lidt hvilken metode at vælge for at stabilisere op vægreglarne (forhindre at det falder som et korthus). Vinkeljern har jo den fordel som sagt men hvad vælger du i stedet? Kan jo f.eks. trække skrå reglar i hjørnefagene men fruen brokker sig over at det så måske forstyrrer hendes planer om hylder og vinduer osv, eller yderpanelet måske er nok til at stabilisere det? hvordan lærer man om dette??
Et vinkeljern kan ikke erstatte en skråstiver og vil ikke være nok til at optage de skjuvkræfter der opstår, ikke engang i et lille legehus.
Normalt set behøver en reglet væg at diagoneres på en eller anden måde. Et mindre hus (som et legehus) kan det være nok med en skråstiver i ét fag. Det er også muligt at bruge stålbånd i et kryds (de optager kun trækkræfter). Skal du sætte panelen på sømmereglser så kan du sætte en sømmeregel diagonalt (men også vandret selvfølgelig, den diagonale er kun for at stabilisere, ikke for at sømme panel i).
Alle former for skiver optager også skjuvkræfterne. Gips på indersiden eller ydersiden f.eks. Men der er dog behov for noget midlertidigt stag indtil du har fået en skive op.
Har faktisk tænkt at bygge væggene separate "i pakker" så det lød interessant, hvad præcis mener du med omlott?
Patentband er spændende det har jeg slet ikke tænkt på. Lægge to i et kryds da går jeg ud fra så de holder i begge retninger, for et er vel ikke nok?
Bliver det rimeligt stabilt bare ved at bygge i separate pakker, så er nok den bedste løsning at bygge op alt og lade konen gå løs og så stabilisere op når jeg ved hvor det får plads. Bare at få kvarterets unger til at overleve i mellemtiden, som er udfordringen.
Fandt et billede her på BH hvordan jeg mente;
Patentband bliver helt klart bedst i et kryds. Hurtig, enkel og relativt billig løsning.
Hvis du bruger hammerslag øverst, stabiliserer det væggene en hel del og fjerner en del vaklen.
Fandt endnu et billede her på BH vedrørende hammerslag;
Ha! Joda, den største udfordring bliver nok at holde ungerne væk under byggetiden. Planlæg desuden for mere tid, da du sikkert skal lede efter værktøj, der er løbet afsted på små fødder!!
Behøver jeg ikke stabilisere op det, hvis jeg har en syll og skruer nedefra? Kommer som sagt til at bygge væggene separat, så tænker jeg at bygge netop sådan, hvis du med syll mener en liggende regel og skrue nedefra?
Jeg tænkte ramme som fungerer som syll, regel på højkant, derefter skrue stående vægregler mod rammen, som således da udgør stående vægregler.
Måske en mere kompliceret løsning i sidste ende.
Perfekt, tusind tak for svarene begge to nu føler jeg mig meget klogere!! Fra et tidligere urimeligt lavt niveau, men alligevel =)
At tænke+bygge noget som helst med små børn i nærheden fortjener en form for pris. Hvis man desuden lykkes med at få dem involveret, så det bliver lidt kvalitetstid med far, burde nobelprisen være tæt på!!! Specielt hvis det skal være færdigt, før de flytter hjemmefra. Ja, jeg er lidt småfrustreret, hvis det ikke fremgår tydeligt =)
Jeg tænkte ramme som fungerer som syld, regel på højkant, så skrue stående vægreglar mod rammen som således da udgør stående vægreglar.
Måske en mere kompliceret løsning i sidste ende.
aha så er jeg med. Ikke dumt det heller...den skal jeg huske til fremtiden hvis ikke andet!
Jeg har lige sat vinkler på hammarbandet til kommende tagspær. Der er det vel ikke en mulighed at skrå?
[billede]
Siden jeg fik en sømpistol, har jeg skråsømmet en del, som amatør synes jeg det er enklere end at skrueskrå.
At bruge vinkler til tagspær er især praktisk, da du får dem på den rette afstand med det samme. Som klåpare ville jeg aldrig skrå en tagspær, netop fordi de så let kunne blive slået til siden, og selv den mindste afvigelse ville blive et bøvl at joxe med.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.