11,347 læst ·
8 svar
11k læst
8 svar
Vindueskarm til dybt vinduesniche i 50'er hus - valg af materiale?
Medlem
· Värmdö kommun [tyvärr]
· 63 indlæg
Vi har i dag dybe vinduesnicher (ca. 25 cm), som kun er malet. Jeg vil gerne indsætte en mørkere mørkegrå farvet stenplade af en slags ind i nichen.
Vi ved ikke meget om forskellige stenprodukter og vil ikke betale alt for meget. Vi vil gerne have lidt funkis, 30'er-stil og tænker derfor først og fremmest på fine specialtilpassede stenplader. Vil ikke have træ/MDF.
Hvad skal vi vælge for slags stenmateriale og hvad skal man tænke på? Jeg har fundet nogle firmaer, der skræddersyr granit- og marmorsålbænke, men det løber hurtigt op. Findes der nogle stenmaterialer, der er mere prisværdige end andre?
Tak for tips og hjælp!
Vi ved ikke meget om forskellige stenprodukter og vil ikke betale alt for meget. Vi vil gerne have lidt funkis, 30'er-stil og tænker derfor først og fremmest på fine specialtilpassede stenplader. Vil ikke have træ/MDF.
Hvad skal vi vælge for slags stenmateriale og hvad skal man tænke på? Jeg har fundet nogle firmaer, der skræddersyr granit- og marmorsålbænke, men det løber hurtigt op. Findes der nogle stenmaterialer, der er mere prisværdige end andre?
Tak for tips og hjælp!
Medlem
· Värmdö kommun [tyvärr]
· 63 indlæg
op! Håbede på mindst ét svar i hvert fald....
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Mørkegrå?
Så ville jeg sige skifer.
Det er et hjemmehørende materiale, og ikke særlig dyrt tror jeg.
Specielt ikke hvis det ikke behøver at være højglanspoleret.
Så ville jeg sige skifer.
Det er et hjemmehørende materiale, og ikke særlig dyrt tror jeg.
Specielt ikke hvis det ikke behøver at være højglanspoleret.
Støb din egen i beton. Det er utroligt billigt og bliver megaflot! En sæk beton kan du få for ca. 50,- og den burde række til ca. 3 plader (afhængigt af størrelse). Eventuelt kan du armerer lidt, omkostningen for dette er vel yderligere 50,-
Ønsker du, at den skal være ekstra mørk, kan du behandle den med betonolie.
Ønsker du, at den skal være ekstra mørk, kan du behandle den med betonolie.
Billigst er nok at støbe egne af beton. Der findes mange tråde om, hvordan man gør dette. Et andet tip er store klinker, som du selv skærer til den rigtige størrelse.
EDIT: eviljava nåede først!
EDIT: eviljava nåede først!
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Har du gjort det selv Eviljava?eviljava sagde:Støb din egen i beton. Det er utroligt billigt og bliver kanon flot! En sæk beton får du for ca. 50,- og den burde række til ca. 3 plader (afhængig af størrelse). Eventuelt kan du armer lidt, omkostningen for dette er vel yderligere 50,-
Vil du have den ekstra mørk kan du behandle den med betonolie.
Læg op nogle billeder af hvordan du gjorde, vær så venlig!
For dovenkroppe som mig lyder det ret besværligt.
Jep, jeg støbte faktisk nogle stykker i vinters. Her kommer billeder af to af dem. Ikke de bedste billeder, men det er alt, jeg orker at frembringe en lørdag morgen...KnockOnWood sagde:

Skiverne er ikke behandlet med andet end gulvsæbe. Vil man have dem mørkere, burde betonolie eller lignende kunne bruges.
Edit: de er mørkere i virkeligheden. Det er solreflekserne, der gør, at de ser lidt lysere ud på overfladen.
Senest redigeret:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Fin svensk kalksten, typ Jämtland som har mørkegrå varianter.
http://www.sten.se/stenkartoteket/kalksten-och-marmor/jamtland-gra/
http://www.sten.se/stenkartoteket/kalksten-och-marmor/jamtland-gra/
Klik her for at svare