Jeg har læst, at asbest kan findes i materialer som:

"Vindueskarme og plader under vindueskarme".

Er der nogen, der ved, hvordan man kan genkende dette?
Hvordan ser denne type vindueskarme ud, og hvad er det for "plader under vindueskarme", som man kan hentyde til?

Har hørt om typen hårde sorte stenlignende vindueskarme med asbest.
Findes der også andre typer vindueskarme, hvor man skal passe på med asbest?
Og, hvad pokker er det for plader, man kan hentyde til, som tilsyneladende kan findes under vindueskarme?

Tak på forhånd! Hvis nogen har viden om dette. :)

Gammel tråd, men ingen svar. Læste lige samme information her:
https://www.av.se/produktion-indust...rivatpersoners-hantering-av-asbest/?hl=asbest

Kan de mene en slags plade, der findes under vindueskarme bag elradiatorer? Hos os er der hvide masonitplader (eller lignende) bag elementerne (for at beskytte væggen mod varmen, eller for at udsende varmen bedre i rummet). Kan det være noget sådant?

Har ikke revet i disse, men overvejer nu, om det kan være sådanne plader, der indeholder asbest? Og hvordan genkender man i så fald asbestpladerne?

Det kan være selve vindueskarmen. Se f.eks. https://www.byggahus.se/forum/byggm...d-ar-detta-material-hjalp-mig-faststalla.html
Det kan i ældre huse nogle gange sidde en asbestplade under selve vindueskarmen, samt bag radiatorerne, ja.

Man kan ikke så let genkende om der er asbest i pladerne ved at kigge på dem, medmindre materialet åbenlyst består af små fibre (anderledes end cellulosefibre (træ)). Ofte kan kun laboratorieanalyse give svar på, om materialet indeholder asbest. Hvis du er i tvivl, riv ikke i materialet.

Det kan variere, hvordan plader ser ud, men her er iaf nogle eksempler:

Et vindueskarm med synligt lag af asbestskive bag et radiator. Asbestskiven er delvist løsnet og kan potentielt frigive fibre.
Eksempel på blødere porøs asbestplade under vinduesbænk (beskyttelse mod varme fra element)
En nærbillede af et fragment af en porøs asbestskive, der bruges som varmebeskyttelse, ligger på en hvid overflade.
Nærbillede af materialet.

Nærbillede af et gammelt radiator med asbestbagplade, viser materiale mellem radiator og væg. Asbestplade kan frigive fibre.
bagved element

Nårbillede af en porøs asbestskiva under en vindueskarm, bag en gammel radiator, beskytter mod varme. Asbesten frigøres let, vær forsigtig.
bagved element (asbestcement/eternit)

Et nærbillede af en åben vindueskarm med en blottet asbestplade bag en radiator, viser materiale og struktur af porøs asbest.
bagved element, blødere asbestplade

Mørkt gammelt element med porøs asbestplade bagved, beskyttelse mod varme, nærbillede af skive hvor asbest kan frigøres, under vinduesbænk.
bagved gammelt element, blødere asbestplade

Mange af pladerne er et materiale, hvor asbesten ikke er helt bundet i materialet, dvs frigøres let. Så vær forsigtig som sagt

• Synes
BiFuel
  • Laddar…
J
Hvor varmt skal vandradiatoren være for at man teknisk set har brug for noget (som jeg antager er tænkt til at beskytte træet mod antændelse?). På en elradiator af gammel type føles det mere aktuelt som løsning...

Huset jeg voksede op i (1924) havde papir sømmet under nogle af vindueskarmene, jeg husker at min far sagde til mig ikke at røre ved det fordi der var asbest i (dette er mere end 30 år siden, jeg ved ikke, hvor sandt det er, det kan jo have været bare almindeligt papir), de bor ikke længere i det hus. Men jeg husker det grå "papiret". Sådan ville jeg "sanere" hvis jeg havde det selv. En hård plade bagved ville jeg personligt være mere bekymret over ved fjernelse end bare at lade den være...

Træ kan antændes ved ca. 300 C, føles ikke som en særlig almindelig fremløbstemperatur i et vandbaseret varmesystem :-D

Vindueskarme i asbest ser marmorlignende ud, oftest mørkegrå/sorte i farven. Man indser dog, når man håndterer dem, at de ikke er helt så hårde, som sten ville have været. Disse plader er ufarlige, så længe man ikke begynder at save i dem, det er jo at indånde fibrene, der er faren. Den tidligere ejer af vores hus havde skiftet de fleste af disse og genanvendt dem som kantbrædder til bedet :wow:

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.