Det er ikke så ufarligt som du tror (eller vil bilde dig ind) heller.
Asbest bør håndteres respektfuldt, men enkelte eksponeringer vil i meget sjældne tilfælde føre til problemer. Bl.a. øvrig livsstil, helbredstilstand og gener spiller ind.
Jeg har sat sådanne kalkstensbænke klods mod hinanden på en fælles almindelig vinduesbænkkonsol, det fungerer godt. Dvs. enderne hviler på halve konsollen. Afhængig af hvor følsom du er, synes du måske snitfladen man får ved håndskæring er tilstrækkelig pæn. I praksis er det ingen anden end dig, der vil bemærke, hvis det ikke er perfekt.
Så er det bare at vælge strategi:
Enten kappe dem længere, med et lige og pænt snit så de kan sættes sammen. Eller, kappe dem lidt kortere og slibe og polere dem og sætte dem med et lille mellemrum.
Skal undersøge om der er noget under vinduet at sætte fast dem i.
Åh, brædderne ligger stadig og hviler sig ude på altanen. Men jeg er i gang med at male i stuen, så det nærmer sig langsomt men sikkert.
Nu har jeg set, hvordan brættet sad fra begyndelsen. Det har siddet for lavt til blomster, på linje med det bræt, der kan ses i højre hjørne. Dette lange bræt (2,60 m) manglede ved indflytning. Jeg har haft en samlbar IKEA-hylde som vinduesbræt i den rigtige højde (http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/spr/89112221/).
Seneste idé er at lade det ene bræt gå ud et stykke, forbi vinduet ind i hjørnet. Ikke for at have blomster på, men man kan jo have en lampe eller noget andet der.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.