Alle "fönsterbrädor" i asbest har mønstre på undersiden efter fremstillingen.

S
pelpet sagde:
Asbest er faktisk farligere end det. Der findes en tråd om, hvor farlig asbest egentlig er. Et eksempel som jeg husker fra den tråd, er at hvis man skærer den værste form for asbest (krokodilite) med vinkelsliber i 8 timer uden beskyttelse, svarer det til at ryge en pakke cigaretter om dagen i 60 år i fare. Den mindst farlige asbesttype (krysotil) svarer kun til 6 års rygning.

Det dybe åndedræt, der beskrives van burde altså svare til et sted mellem 2 og 250 pakker cigaretter, afhængig af asbesttypen.
nu er der jo ingen, der skal gøre det længere. skæring i stenmateriale eller beton er heller ikke direkte sundt.

S
tompa_62 sagde:
Går man till et stenhuggeri (eller "gravstenstillverkare") så kan de save med vandkølet diamantklinge. Da bliver det et meget fint snit. Teoretisk set kan man få de to skiver til at se ud som en, i praksis kan det være lidt tricky.
sjöstenen er jo så skiftende så man vil se samlingen

Jeg har skåret sådanne skiver med vinkelsliber og diamantklinge. Der vil komme nogle afskæringer i kanterne (1-2 mm store), og det er svært at få det helt lige og 90 grader på fri hånd, så hvis man skal montere dem mod hinanden og have en minimal samling, er det ikke optimalt. Bedre at aflevere dem i så fald.

Det er en enkelt mikroskopisk asbestfiber, der fører til kræft.
Desværre ved man ikke på forhånd, hvilken det er, ellers kunne man jo have stoppet netop den.

Jehu sagde:
Det er en eneste mikroskopisk asbestfiber, der fører til kræft.
Desværre ved man ikke på forhånd, hvilken det er, ellers kunne man jo have stoppet netop den.
Så kan du lede efter den enkelt farlige fiber, mens vi andre undgår overdrevent risikabel adfærd, såsom at rive asbest indenfor uden beskyttelse eller save eternit, uden at bekymre os i øvrigt.

Det er i sammenhængen værd at påpege, at det er det samme med asbest og lungekræft som med sol og hudkræft. En stråle UV-lys er nok. I begge sammenhænge handler det om at håndtere risikoen på en fornuftig måde (dvs. ikke sole nøgen ved ækvator, men heller ikke gå klædt i burka).

S
term sagde:
Det er i sammenhængen værd at påpege, at det er det samme med asbest og lungekræft som med sol og hudkræft. En stråle UV-lys er nok. I begge sammenhænge handler det om at håndtere risikoen på en fornuftig måde (altså ikke solbade nøgen ved ækvator, men heller ikke gå klædt i burka).
så du mener, at jeg kommer til at få lungekræft. da jeg engang har revet asbest uden maske

pelpet sagde:
Det dybe åndedrag, der beskrevne van, burde altså svare til et sted mellem 2 og 250 pakker cigaretter, afhængigt af asbesttypen.
Givet at et snit i vindueskarmen nok er i den nedre skala, var min sammenligning altså ikke så dårlig! Jeg var dog lidt ironisk, hvilket nok fremgik. For at gøre ligningen mere interessant, hvordan påvirkes det hele, hvis man blander risikoen ved bilrejsen til og fra stenhandleren ind (uanset om man beder om hjælp med at skære eternit eller køber en ny marmorplade)?

Spøg til side, så ville jeg bare understrege vigtigheden af at overveje, hvor store risiciene egentlig er, netop radon og asbest fremstilles som dræbervåben, trods det er ret langt fra sandheden.

SBH sagde:
så du mener at jeg kommer til at få lungekræft, da jeg engang rev asbest uden maske
Nej det håber jeg ikke! Men der er en risiko, ligesom den der enlige solstråle, du fik på Ibiza 2005 risikerer at give dig hudkræft.

Hvis det kan trøste dig, så har jeg skåret en eternitvinduesbænk med en ukvalificeret maske, der lækkede lidt. Det vil vise sig om 40 år, om det var smart eller ej.

S
term sagde:
Nej det håber jeg ikke! Men risikoen findes jo, ligesom den der enkelte solstråle du fik på Ibiza 2005 risikerer at give dig hudkræft.

Om det kan trøste dig, så har jeg skåret en eternitvinduesbænk med en ukvalificeret maske, som lækkede lidt. Det vil vise sig om 40 år, om det var smart eller ej.
ibiza? ikke vil vel nogen rejse der?
er ikke specielt bange for asbest. så meget andet som man har brugt som har været meget farligere.

harry73
Off topic: Uanset hvor rigtig man er for asbest eller hvor rigtig man skal være, er det meget dumt at anbefale folk at se bort fra de anbefalede sikkerhedsforanstaltninger som term gjorde i indlæg #3. For mig er det lidt det samme som at anbefale folk at køre uden sikkerhedssele eller at ikke slukke for strømmen når man arbejder med den.

On topic: Hvis du ikke får fine lige snit, kan du så lægge dem med den anden side mod hinanden?

Forhåbentlig kan man fikse lungekræft og andre asbestrelaterede lungesygdomme rutinemæssigt om 20 år. Måske kan en variant af stamcellebehandling fungere for at genoprette beskadiget lungevæv?

S
harry73 sagde:
Off topic: Uanset hvor bange man er for asbest eller hvor forsigtig man skal være, er det meget dumt at anbefale folk at se bort fra de anbefalede sikkerhedsforanstaltninger som term nævnte i indlæg #3. For mig er det lidt det samme som at anbefale folk at køre uden sikkerhedssele eller ikke slukke for strømmen, når man arbejder med den.

On topic: Hvis du ikke får pæne lige snit, kan du så lægge dem med den anden side mod hinanden?
men asbest er ikke så farligt som du tror.

A
Årsagen til at det ville være godt at få snitfladerne i midten/som samledel er jo, at man får de fine afrundede sider ude på kanterne.

Jeg overvejer, om der kunne findes en samlekonsol... Eller så må man simpelthen have det som to brædder og sørge for at slibe og polere ordentligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.