Hej
Vi har sorte vindueskarme, som jeg hele tiden har troet var sten, det lyder sådan, når man sætter blomsterkrukkerne lidt for hårdt ned...
Huset er fra tidligt 1930-tal, og jeg tror pladerne er fra den tid.
Hvordan kan jeg være sikker på, at det er sten og ikke eternit? Jeg finder ingen mærkning på dem.
Vedhæfter billeder, hvis der er nogen ekspert her på forummet, der kan tage et kig.
De ser præcis ud som de vindueskarme, jeg har i kælderen, og de er af eternit! Det er dog helt ufarligt, hvis du ikke har tænkt dig at save dem op i småstykker uden åndedrætsværn.
Tak for det hurtige svar @term
Jeg prøvede at zoome ind på en af kanterne, hvor en flis er forsvundet, se billede nedenfor.
Og det ser jo præcis ud som en stenslibeflade med mine øjne, men måske ser det sådan ud også med asbest/eternit?
De jeg har mangler helt pressemærker. Strukturen ser ud præcis som vindueskarme på billedet, ligner en slags kompositbeton. Mærkaten med varemærket "ETERNIT" er der stadig. Om det så er sådan, at der blev fremstillet andre vindueskarme end dem med asbest under varemærket Eternit, er jeg mere usikker på.
Fik du svar hos stenhuggeri?
Jeg ville blive meget overrasket, hvis det ikke er natursten.
Disse ved nok besked, leder selv efter natursten til vindueskarm og de kan nok svare: http://www.gnsnatursten.se/?page=contact#
Fik du svar hos stenhuggeri?
Jeg ville blive meget overrasket, hvis det ikke er natursten.
Disse ved nok besked, leder selv efter natursten til vindueskarm, og de kan nok svare:
[link]
Hej
Bankede faktisk en flis løs og sendte til analyse, og det var bestemt ikke nogen asbest/eternit, så det var jo dejligt.
Sindssygt hvor nervøs man kan blive over asbest, brugt et antal tusindlapper nu på at få vished om så her efterfølgende ganske selvklare resultater.
Hej
Knackade faktiskt loss en flisa och skickade på analys och det var definitivt inte någon asbest/eternit, så det var ju skönt.
Sjukt vad nojig man kan blive på asbest, lagt et antal tusindlapper nu på at få visshed på så her i efterhånd ganske selvklare udfald.
Hej!
Fandt tråden og indser, at jeg vender tilbage sent, men jeg har lignende vindueskarme. Fik du at vide, hvad stenen hedder, og ved du, hvor man kan få fat i den?
Bedste hilsner
Fredrik
Ikke set denne tråd før, men gætter på, at disse vindueskarme er "originalen", som man senere (med ikke alt for heldigt resultat) forsøgte at efterligne med eternit!
Ikke set denne tråd før, men gætter på, at disse vindueskarme er "originalet", som man senere (med ikke alt for heldigt resultat) forsøgte at efterligne med eternit!
Hej
Ja, så kunne det være, monterede den ned og kom til at lægge den over en lille tæppekant, så gik den i 2 dele, og det lugtede af nysplittet "granit/gnejs".
Har nu bestilt en ny så lig som muligt, "Nero Assoluto" blev det.
Genopliver denne gamle tråd, da jeg undrer mig over, hvad der er i eternitvindueskarmen, der lugter så stærkt? Lugter som olie/brændt bildæk. Jeg bygger en ny væg og skal skære et stykke af pladen og er nu kommet halvvejs (med åndedrætsværn selvfølgelig), men for pokker hvor det lugter...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.