Jeg har købt et nyt hus og blev lidt fundersam på hældningen på vinduespladerne.
Som et eksempel på en vinduesplade, der har en dybde på 120mm, så har det kun et fald på 11mm, hvilket ville betyde 1:11.

Jeg finder i Hus AMA 08 følgende tekst i emnet:
Vinduesplader skal udføres med et mindstefald på 1:4 (14°).

Hvad indebærer dette?
Betyder det, at husbyggeren skal rette sig efter AMA, eller er det kun en anbefaling, som de kan ignorere?
Her handler det jo om, at fallet kun er ca 1/3 af, hvad det MINST burde være?

HusAMA er kun beregnet til at lette arbejdet med at lave beskrivelser af udførelse, fx for kontrakter skal blive entydige.
Det er hverken lov eller standard.

Ok, hvad angår eksemplet "fald på vindueskarm", kan en hustilvirker have så lidt fald som muligt?
Findes der ikke noget, der regulerer, hvordan man må bygge, er det ok med 1:11 i hældning?

Nu har vi haft en inspektion hvor man har konstateret, at på 90% af vinduesblik og drypblik er der en hældning på mellem 0,5 og 4 grader (nogle steder forekommer baghældning).
Husbyggeren siger, at det eneste, der kræves, er, at blikkene ikke har baghældning.
Inspektøren skulle forsøge at undersøge, hvad man kunne antage at være en rimelig hældning, da han ikke virkede helt sikker på, at det var godt, som det var, har dog ikke hørt noget endnu.
Hvad tror I, hvilken hældning kan være rimelig at have?

Hældning på vinduesblik, hjælp mig med synspunkter!

Hvilken hældning har du bestilt? Passer den hældning du har fået med det, du har bestilt?

Hvis du ikke har bestilt nogen speciel hældning, kan du nok ikke regne med at få det heller. Det er ikke engang nødvendigt at have vindueskarme.

Så til sidst afhænger alt af, hvad der stod i din kontrakt!

Kontrakten er i bakspejlet utroligt generelle med meget overordnede beskrivelser uden detaljer, når man køber hus af en af de større byggeselskaber i Sverige, som desuden i objektsbeskrivelserne angiver, at de bygger med gode materialer og gode metoder, så troede man desværre på det.

Senest redigeret:
Ola78
På de huse vi producerer har vi 15° hældning på pladerne, så jeg synes det lyder sparsomt tildelt på dit hus. De fleste producenter af vinduesbleg jeg har set, plejer at bruge det som en slags standardhældning.

Mikael_L
Jeg følte mig nødsaget til at tjekke, hvad jeg selv havde sat. Jeg har ikke målt noget, men blot brugt en hældning, jeg syntes så godt og "normal" ud. Så her er det i hvert fald ca. 1:5 (ca. 11-12°), altså lidt mindre end hus-ama skriver.

Men det ser som sagt godt ud.

Mindre hældning end typisk 1:8 - 1:10 må jo være tvivlsomt, synes jeg. Men jeg ved ikke helt, hvilken jura man kan tænkes at anvende for at få igennem sine krav og klager.

Du må vel i første omgang være lidt mere efter din byggesagkyndige. Får du en udtalelse dérfra om, at det er for lidt, så har du i det mindste et kort at spille med. Holder du nogle penge tilbage?

Desværre er alle penge udbetalt, og i det øjeblik det skete, forsvandt al form for samarbejdsvilje og hjælpsomhed fra husbyggerens side, man var jo blevet advaret om det 1000 gange q(;^;)p

Nu har man "udbedret" alle vindueskarme, hvilket betyder, at de nu har en hældning på mellem 12° - 25°, lidt varierende på hver karmen, samt at nogle har en variation fra højre kant til venstre kant på op til 6° på samme karmen, lidt proptrækker, samt at de har lavet lidt mærkelige udskæringer omkring drypnæsen, som ser ret dårligt ud.
Byggefirmaet havde bl.a. hyret arbejdskraft fra et firma, der hedder Extra Arbetskraft http://www.eaab.nu/, og om den mand virkelig var tømrer, kan man jo overveje, for resultatet var jo ikke så sjovt.
Lad os se nu, om de tænker at udbedre det igen frivilligt eller om man skal lave en efterbesigtigelse først, suk!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.