H hempularen sagde:
Mistænker at dette er det lim, der refereres til:

[link]

Kender det ikke selv, eller hvordan det adskiller sig fra andre "superlim".
Takker, måske var det dette lim. Nu læser jeg på Biltemas hjemmeside:

Fare
EUH202 Cyanoakrylat. Fare. Hæfter hurtigt på hud og øjne. Opbevares utilgængeligt for børn.
EUH208 Indeholder 1,4-dihydroxybenzene; hydroquinone; quino. Kan forårsage en allergisk reaktion.
H222 Ekstremt brandfarlig aerosol.
H229 Trykbeholder: Kan sprænges ved opvarmning.
H315 Irriterer huden.
H319 Forårsager alvorlig øjenirritation.
H335 Kan forårsage irritation i luftvejene.
H336 Kan gøre, at man bliver døsig eller omtåget.
H361 Mistænkes for at kunne skade fertiliteten eller det ufødte barn.
H373 Kan forårsage organskader .? gennem langvarig eller gentagen eksponering .?.
H411 Giftig for vandlevende organismer med langtidseffekter.

Gift i kubik, typ. Stentøj-keramik kan jo "limes" med en opløsning af leret, kaldet "slik" (typ) men noget tilsvarende mindre giftigt lim måske ikke kan findes til denne kalkstensvindues"karm"? Ville være sjovt at undersøge, om der findes bedre alternativer, før jeg giver op og trykker på "giftblandingen"...

Senest redigeret:
H hogdalen sagde:
Takker, måske var det dette lim. Nu læser jeg på Biltemas hjemmeside:

Fare
EUH202 Cyanoakrylat. Fare. Klæber hurtigt til hud og øjne. Opbevares utilgængeligt for børn.
EUH208 Indeholder 1,4-dihydroxybenzene; hydroquinone; quino. Kan forårsage en allergisk reaktion.
H222 Ekstremt brandfarlig aerosol.
H229 Trykbeholder: Kan sprænges ved opvarmning.
H315 Irriterer huden.
H319 Forårsager alvorlig øjenirritation.
H335 Kan forårsage irritation i luftvejene.
H336 Kan gøre, at man bliver døsig eller omtåget.
H361 Mistænkes for at kunne skade fertiliteten eller det ufødte barn.
H373 Kan forårsage organskader gennem langvarig eller gentagen eksponering.
H411 Giftig for vandlevende organismer med langtidseffekter.

Gift i kubik, typ. Stentøj-keramik kan jo "limes" med en opløsning af leret, kaldet "slick" (typ) men noget tilsvarende mindre giftigt lim måske ikke kan findes til denne kalkstensvindues"karm"? Det ville være sjovt at undersøge, om der findes bedre alternativer, før jeg giver op og trykker på "giftblandingen"...
Det er kun giftigt inden hærdning. Derefter bliver det helt ufarligt. Du skulle vel lime, ikke spise det? 😉

• Synes
Alfredo og 1 anden
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth sagde:
Det er kun giftigt inden hærdning. Derefter bliver det helt ufarligt. Du ville vel lime, ikke spise det? 😉
Hehe, næh, det selvfølgelig, så er det vel slutdiskuteret, antar jeg, om man skulle få den idé at lime tænderne sammen én gang for alle. Godt slanketricks måske, i stedet for kendissernes "ozempic"-epidemi...
Men så har vi jo det her rod med pfas-plastgiftet som Ronneby kæmper med, "vi mente det jo ikke dårligt"-agtigt og så sprøjter man hormonforstyrrende stoffer ud sådan, at nu er fisken i åen udslået ... nåja, mange små bække og så videre. Jeg mener jo mindre gift generelt set, des bedre ikke? Men jeg må vel gå efter tipset "cyanakrylat", hvis der ikke dukker noget bedre op. (Og prisen er vel ikke meget at tale om.) Godt tip om at styre det med "lineal", tak for det!

Senest redigeret:
Johan Gunverth Johan Gunverth sagde:
Det er kun giftigt inden hærdning. Så bliver det helt ufarligt. Du skulle vel lime, ikke spise det? 😉
Haha,

Jeg har faktisk brugt det til at lime sår sammen. Svier lidt, men kortere kø end til skadestuen. Turde dog ikke sprøjte accelerator på.

Også limet en flækket negl som havde nær kontakt med en tærskel, holdt dårligt og holdt kun en dag men var nok til at huden under kunne hele lidt.

• Synes
Johan Gunverth
  • Laddar…
D Drburr sagde:
[link]
Det der er et skum, det giver ingen videre fuge i dette tilfælde.

G g.kraft sagde:
Det där er et skum, det giver ingen videre fuge i dette tilfælde.
OK, ikke Pu700 da i dette tilfælde med kalkstenspladen?

H hogdalen sagde:
OK, ikke Pu700 da i dette tilfælde med kalkstenspladen?
Aldrig brugt det selv, men det lyder som en lim til helt andre typer af situationer. At det er et skum gør det nok svært at få en pæn og minimal fuge, der kan slibes glat. Tror superlim er stærkere. Muligvis kan du bruge superlim i bruddet og fæstne en forstærkning med pu700, men det lyder mest som at komplicere det.

H
H hogdalen sagde:
Ja, hvordan reparerer jeg en sådan? En brun marmor fra halvtredserne med fossiler indeni. Forslag modtages med taknemmelighed.
Kontakt en producent og spørg/anbefaler.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.