2,715 læst ·
11 svar
3k læst
11 svar
Vinduer sat forkert i muret væg, hvordan løse?
Hej,
Vi har købt et nøglefærdigt hus, suteræn. I den murede væg for suteræn-delen sidder flere vinduer. Det kom frem i sidste uge, at vinduerne sad forkert. Hullerne i muren til vinduerne var lavet for lave. De har nu taget vinduerne ud og skåret betonbjælkerne, som sad ovenover vinduerne, for at hæve vinduerne ca. 25 cm. I stedet for de bjælker, der sad, har de bygget en træramme rundt om vinduerne, som skal være bærende og som derefter mures ind. Vi er blevet lovet, at dette er en ok løsning, men vi føler os meget usikre på, om dette vil holde. Vores KA siger, at han ikke tjekker sådan noget, men kun holder øje med admin.
Hvem kan vi kontakte for en vurdering omkring dette? Er det kommunen, man skal tale med? Det er jo en ændring i den bærende konstruktion trods alt.
Taknemmelige for hjælp!
Vi har købt et nøglefærdigt hus, suteræn. I den murede væg for suteræn-delen sidder flere vinduer. Det kom frem i sidste uge, at vinduerne sad forkert. Hullerne i muren til vinduerne var lavet for lave. De har nu taget vinduerne ud og skåret betonbjælkerne, som sad ovenover vinduerne, for at hæve vinduerne ca. 25 cm. I stedet for de bjælker, der sad, har de bygget en træramme rundt om vinduerne, som skal være bærende og som derefter mures ind. Vi er blevet lovet, at dette er en ok løsning, men vi føler os meget usikre på, om dette vil holde. Vores KA siger, at han ikke tjekker sådan noget, men kun holder øje med admin.
Hvem kan vi kontakte for en vurdering omkring dette? Er det kommunen, man skal tale med? Det er jo en ændring i den bærende konstruktion trods alt.
Taknemmelige for hjælp!
I har en aftale, der er baseret på tegninger såsom en K-tegning over kælderen, den skal følges ellers skal firmaet kontakte konstruktøren for en omberegning, hvis de vil gøre det på en anden måde, samt bliver det udseendemæssigt ændret, så skal I godkende det først.H husbygget74 sagde:Hej,
Vi har købt et nøglefærdigt hus, i forskudt plan. I den murede væg for delen i forskudt plan sidder flere vinduer. Det kom frem i sidste uge, at vinduerne var placeret forkert. Hullerne i muren til vinduerne var lavet for lave. De har nu fjernet vinduerne og skåret betonbjælkerne, der sad over vinduerne, for at hæve vinduerne ca. 25 cm. I stedet for de bjælker, der sad, har de bygget en træramme rundt om vinduerne, som skal være bærende og som derefter mures ind. Vi er blevet lovet, at dette er en ok løsning, men vi føler os meget usikre på, at dette vil holde. Vores KA siger, at han ikke tjekker sådanne ting, kun holder øje med admin.
Hvem kan vi kontakte for en vurdering omkring dette? Er det kommunen man skal tale med? Det er jo en ændring i den bærende konstruktion trods alt.
Taknemmelige for hjælp!
Hvilken aftale har I?
Hvem bygger I med husfirma, bygger, der bygger efter tegninger?
Vi har totalentreprise. Jeg tror, konstruktøren arbejder hos husfirmaet. Vores KA er ham, der har tegnet huset for os (arkitekttegnet hus, så ikke et kataloghus), og dette firma har beregnet at bygge det som modulhus (altså ikke træskelet), hvilket vi har valgt. Vil ikke afsløre firmaet, da de ellers har gjort et godt stykke arbejde, men netop denne del vil vi være sikre på
vi føler, at det ikke kan være optimalt at mure ind træ, det bør jo rådne? Og hvis det så er bærende og rådner, er det ikke godt, så vi vil gerne have en second opinion om, hvorvidt løsningen er ok.
Kan tilføje, at de, der har produceret huset på fabrikken, har samme ejer som byggefirmaet, der arbejder på huset på stedet.
Men så skal I stoppe det og henvise til, at der ikke findes en K-tegning over den nye løsning, samt at I ikke vil have træ i kælderen, da I har købt en udførelse, der er muret, og det er det, I vil have og intet andet..H husbygget74 sagde:Vi har totalentreprise. Jeg tror konstruktøren arbejder hos husfirmaet. Vores KA er ham, der har tegnet huset for os (arkitekttegnet hus, så ikke et kataloghus) og dette firma har så regnet på at bygge det som modulhus (altså ikke løs træ) som vi har valgt. Jeg vil ikke nævne firmaet, da de ellers har gjort et godt arbejde, men lige denne del vil vi være sikre påvi føler, at det ikke kan være optimalt at mure træ ind, det burde jo rådne? Og hvis det så er bærende og rådner, er det ikke så godt, så vi vil have en second opinion omkring, at løsningen er ok.
I behøver egentlig ikke sige mere, tag det skriftligt..
Ja ok, vi må tage fat på dette i morgenRejäl sagde:
Men nogen må jo have konstrueret jeres hus fra begyndelsen. Du tror, at konstruktøren arbejder på husfirmaet. Lyder det så ikke rimeligt, at det er den samme konstruktør, der har konstrueret ændringen? Hvis du stoler på, at firmaet har konstrueret huset korrekt, så burde du jo stole på, at de ordner ændringen.
Jeg ville have forstået dig, hvis konstruktøren arbejdede på et andet firma og kun havde lavet K-tegningen til huset.
Jeg ville have forstået dig, hvis konstruktøren arbejdede på et andet firma og kun havde lavet K-tegningen til huset.
Et spørgsmål er, om det er konstruktionsmæssigt i orden..A AG A sagde:Men nogen må have konstrueret jeres hus fra begyndelsen. Du tror, at konstruktøren arbejder hos husfirmaet. Lyder det så ikke rimeligt, at det er den samme konstruktør, der har konstrueret ændringen? Hvis du stoler på, at firmaet har konstrueret huset korrekt, burde du stole på, at de fixer ændringen.
Jeg havde forstået dig, hvis konstruktøren arbejdede for et andet firma og kun havde udarbejdet K-tegningen til huset.
Et andet vigtigere i dette tilfælde bliver den væsentlige ændring i væggens bærende dele, at firmaet vil erstatte murede/støbte bjælker med trækonstruktion i en muret væg, hvilket i sig selv er en forringelse af det, de har bestilt, samt en ændring i udseendet..
Jeg ville ikke have accepteret dette, hvis det var mit hus..
Nu kan jeg ikke svare for det aktuelle tilfælde, da jeg hverken har set billeder eller tegninger. Men generelt går det fint at løse konstruktionsmæssigt. Man erstatter blot nogle murede/gjutba dele med træ. Det går oftest at gøre, uden at man mister bæreevne/holdbarhed.Rejäl sagde:Et spørgsmål er, om det er konstruktionsmæssigt i orden..
Et andet vigtigere i dette tilfælde bliver den væsentlige ændring i væggens bærende dele, at firmaet ønsker at udskifte murede/gjutna bjælker med trækonstruktion i en muret væg, hvilket i sig selv er en forringelse af, hvad de har bestilt, samt en æstetisk ændring med..
Jeg ville ikke have accepteret dette, hvis det var mit
Hvad angår det æstetiske, forstod jeg det som om, at træet derefter skulle pudses, og på den måde bør det ikke være synligt.
Ydermere var det en totalentreprise. Hvis de bygger noget, som ikke holder eller er i orden på anden måde, så vil det vel blive bemærket ved en besigtigelse. Samt hvorfor skulle de pludselig snyde her. De har jo et helt hus fyldt med muligheder for at snyde, hvis det var det, de var ude efter. Men hvorfor skulle de det. "Spare penge", måske siger du. Men igen, så er der i så fald betydeligt bedre steder at snyde for at spare penge i så fald.
Men TS kan naturligvis spørge, hvem der har lavet/konstrueret ændringen.
Igen har kunden sidste ord, når det gælder ændringer, der er synlige og til det dårligere..A AG A sagde:Nu kan jeg ikke svare for det aktuelle tilfælde, da jeg hverken har set billeder eller tegninger. Men generelt går det fint at løse konstruktionsmæssigt. Man erstatter bare nogle murede/støbte dele med træ. Det kan oftest gøres, uden at man mister bæreevne/holdbarhed.
Vedrørende det æstetiske, forstod jeg det som om at træet derefter skulle pudses, og på den måde bør det ikke være synligt.
Endvidere var dette en totalentreprise. Hvis de bygger noget som ikke holder eller er okay på anden måde, så vil det nok opdages ved en inspektion. Samt hvorfor skulle de pludselig snyde her. De har jo et helt hus fuldt med muligheder for at snyde, hvis det var det, de var ude efter. Men hvorfor skulle de det. "Spare penge", måske siger du. Men igen findes der i så fald betydeligt bedre steder at snyde for at spare penge.
Men TS kan naturligvis spørge, hvem der har lavet/konstrueret ændringen.
Træ er dårligere i en muret konstruktion end mursten og støbte bjælker…
De har overset og gjort fejl med højderne, det i sig selv er ikke snyd, men en fejl, som man bør rette ved at sænke skiftene under vinduet måske…
Hvorvidt kunden har det sidste ord eller ej, afhænger lidt af aftalen. Men det kan være muligt.Rejäl sagde:Igen, har kunden det sidste ord, når det gælder ændringer, der er synlige og til det værre..
Træ er ringere i en muret konstruktion end mursten og støbte bjælker…
De har fejlet og lavet en fejl med højderne, det i sig selv er ikke snyd, men en fejl, som man bør rette ved at sænke skifterne under vinduet måske…
Så du må gerne uddybe "hvorfor træ er ringere"? Mener du, at det vil styrte sammen, eller at træet vil rådne før tid? Jeg mener, at det sandsynligvis ikke har så stor betydning, da vindueskarmene sandsynligvis er af træ. Hvilket betyder, at det bør holde lige så længe som vinduerne. Om man så vil have lige store vinduer, er der ingen, der ved.
Ja, træ i kombination med muret er dårligere i forhold til fugt. At blande materialer og derefter pudse betyder, at du vil have brug for dilitationsfuger, hvor de forskellige materialer mødes, ellers sprækker det og bliver bom.A AG A sagde:Hvorvidt kunden har det sidste ord eller ej, afhænger lidt af aftalen. Men det kan være muligt.
Så må du gerne uddybe "hvorfor er træ dårligere"? Mener du, at det vil kollapse, eller at træet vil rådne i utide? Jeg mener, at det sandsynligvis ikke har så stor betydning, da vinduesrammerne sandsynligvis er af træ. Hvilket betyder, at det bør holde lige så længe som vinduerne. Om man så vil have lige store vinduer, er der ingen, der ved det.
Men at vinduerne er af træ er en helt anden sag end at ændre bærende konstruktion.
Senest redigeret af en moderator:
Klik her for at svare