Er i gang med at bygge garage.

Skal have tagkonstruktion med bjælke i kippen. Bjælken er støttet med indfældede stolper i væggene samt en i garagen.

Nu er det sådan, at jeg skal have et lille loft i halvdelen af garagen, og for hyggens skyld vil jeg have et vindue til dette. Jeg vil have vinduet lige under kippen, men ups! :-/
Der var jo en stolpe!

Det er ikke et stort vindue, 6x6 max 8x8, men det skal sidde midt i...

Hvordan løser man dette? :o

En stolpe på hver side af vinduet burde vel fungere, men hvad veksler jeg med oven vinduet?

3 stk. 45x220 sømmet sammen? Bestille 1 meter ekstra limtræ ligesom kipbjælken, 90x315?

Flere forslag, kammerater og konstruktører..?

/V.h. Linus

Jeg havde præcis det samme problem med mit runde vindue på gavlen. tog simpelthen to halvrunde. Blev rigtig godt.

Afveksling er melodien.
Vi har et rundt 1200-vindue lige under vores limträ.

Måtte afveksle det med en stålbjælke over vinduet, som så hviler på to søjler ved siderne af vinduet ned i grundmuren..

Den eneste variant jeg kan komme i tanke om for at løse dit problem..

Vi har en stor foldedør midt i gavlen, og det har løst sig fint med en kort søjle af sammenblandede 2x4 (40 cm) en limtræbjælke (3,4m) og så en søjle på hver side af vinduet. Ingen problemer

Mikael_L
Linus_Arthursson sagde:
En søjle på hver side af vinduet burde vel fungere, men hvad skifter jeg af med oven vinduet?
3 stk 45x220 sømmede sammen? Bestille 1M ekstra limtræ ligesom kipbjælken, 90x315?
Præcis sådan, andre beskriver det ligeså.

Men du behøver bestemt ikke lige så kraftig limtræsbjælke som kipbjælken. Med kun en meter spændvidde skal du klare dig med meget mindre, måske endda 2 stk 220x45 sammenpinnede, men uden at vide hvilken vægt dit tag er beregnet at bære, er det umuligt at sige hvilken dimension du har brug for.
Jeg kan ikke sådan beregninger, men hvis du har lyst til at bruge limtræ, så findes der beregningsprogram på hjemmesiderne hos nogle leverandører.

De stående bjælker behøver måske heller ikke være så superkraftige, men igen, lasten skal være kendt for at lave en korrekt beregning.

Hvis du kan finde ud af hvilken last du har, så måske, med lidt held, nogen på forummet kan regne det ud for dig. Ellers kan(/bør?) du hyre en bygningsingeniør.

Held og lykke
//ML

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.