Hej,
Jeg er ved at planlægge opførelsen af et løstømmerhus. Arkitekten, vi har fået hjælp fra, vil placere vinduer i hjørner, i flere rum, ifølge billedet nedenfor. Det gælder både høje vinduer fra gulvet i stuen, "normale" vinduer i soveværelset og lange, smalle højt monterede vinduer i et badeværelse. Jeg synes, det ser godt ud, men overvejer lidt, hvordan man får det til at passe bedst.
Jeg tænker, at det smarteste ville være, at fugerne i hjørnet mødes i hjørnet. Desværre er jeg for dårlig til at tegne for at få et billede til at fungere.
Ydervæggens konstruktion, fra stamme og indad, bliver som følger:
-300 mm letbjælke fyldt med cellulose,
-dampbremse
-28 eller 45 mm lægter
-Osb + gips.
Min overvejelse er, hvordan jeg skal placere vinduerne i stammen for, at det bliver flottest indeni, samtidig med at hjørnet bliver godt. Måske har nogen gjort noget lignende?
En så stor hjørnesøjle som ses på din tegning vil forstyrre lysindfaldet i hjørnet. Minimer søjlens størrelse ved at sætte to reglar sammen, så de bliver ubetydeligt tykkere end vinduernes karme. Du må tage den kuldebro (ganske forsvindende) der opstår.
En så stor hjørnestolpe som ses på din tegning vil forstyrre lysindfaldet i hjørnet. Minimer stolpens størrelse ved at sætte to reglar sammen, så de bliver lidt tykkere end vinduernes karme. Du får tage den kuldebro (ganske ubetydelig), der opstår.
Et krux er, at hjørnet i et af rummene skal bære en 3,6 m afveksling med spær på. Har ikke afgjort, hvad der kræves for en stolpe endnu. Må bede konstruktøren, der tegner stommen, komme med et forslag.
Det tror jeg ikke er en uløselig sværhedsgrad. I værste fald må du tage en 90x90 limtræs-søjle. En sådan klarer 50 kN, hvis højden ikke er større end 2,5 meter. Jeg har ret lang erfaring med denne type problem og ved, at det er vigtigt at lave et elegant hjørne.
Det tror jag inte är en olösbar svårighet. I värsta fall får du ta en 90x90 limtræpæl. En sådan klarer 50 kN hvis højden ikke er større end 2,5 meter. Jeg har ganske lang erfaring med denne type problemer og ved, at det er vigtigt at lave et elegant hjørne.
Da takker jeg så for engagementet!
Jeg havde gættet på en grovere stolpe, mindst 120x120. Må jeg besvære med at spørge, hvordan et sådant hjørne kunne se ud?
Stolpens størrelse skal jo tilpasses til vindueskarmenes. Følgende billede er en primitiv horisontalsektion gennem hjørnet. Rummet mellem karm og stolpe skal dreves.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.