Jeg skal renovere gulvet i vores hus fra slutningen af 1800-tallet. Blindbunden er konstrueret som på billedet, dog ingen ler under spånerne. Den nuværende isolering er høvlspåner, som er sunket sammen over tid. Min tanke er at fjerne spånerne og se efter, hvordan tilstanden er på blindbunden. Dog tror jeg, tilstanden er god, bortset fra at der er en hel del sprækker, hvor der trænger luft ind. Kan jeg tætne brædderne i blindbunden med vindpap? I så fald, spiller det nogen rolle, hvilken slags? Tanken er derefter at se på bjælkerne og eventuelt forstærke bjælkelaget, derefter isolere med stenuld.

Vi vil installere gulvvarme under det nye trægulv, leverandøren anbefaler, at man lægger en dampspærre under varmeslangerne. Dog lidt bekymret for, om der så er risiko for, at man lukker fugt inde?

Taknemmelig for jeres synspunkter.

Diagram af en traditionel blindbundskonstruktion fra 1800-tallet, viser timmervæg, gulvbrædder, fyldning og isolerende lag, samt understøttelser og bjælker.
MVH

Petrus

Senest redigeret:
Ja, læg vindpapp i bunden, under isoleringen. Fold op langs reglarne og hæft fast. Jeg ville undgå dampspærre ovenpå. Men hvis du får problemer med overfladegulvet, gælder garantierne ikke. Så rådet plejer alligevel at være at følge installationsanvisningerne.

Tak, tror du, at der er risiko for, at jeg lukker fugt inde i bjælkelaget, hvis jeg bruger dampspærre under det nye plankegulv? Eller hvorfor ville du undgå det?

P Petrus1979 sagde:
Tak, tror du, der er risiko for, at jeg lukker fugt inde i bjælkelaget, hvis jeg bruger dampspærre under det nye plankegulv? Eller hvorfor ville du undgå det?
Det er lidt sådan, jeg tænker. Men nu skal du have gulvvarme, og det har jeg ingen erfaring med i forbindelse med et hus/gulv/fundament af din type. Der er en del faktorer at have styr på.
Desuden, når du forbedrer isoleringen i strøelsesbunden, så kan det føre til øget fugtbelastning i krybekælderen. Så jeg ville holde ekstra godt øje med, hvad der sker der nede efter din renovering. Hæng et par fugtmålere op.

• Synes
Petrus1979
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.