Hej!
Jeg er i gang med at bygge en tilbygning på et sommerhus.
Jeg har nogle spørgsmål angående trossbunden.
Jeg har monteret lister på gulvbjælkerne, hvor jeg skal lægge trossbundsplader af typen fibercement (købt hos Byggmax).
Er det bedst at fastgøre disse med skruer, eller er det unødvendigt? Kan de lige så godt ligge løst?
Jeg har hørt, at nogle lægger vindpap ovenpå trossbundspladen inden isoleringen for at forhindre, at luft trænger op. Er det en god idé, eller hvad findes der af anbefalinger her?
// Peter
Jeg er i gang med at bygge en tilbygning på et sommerhus.
Jeg har nogle spørgsmål angående trossbunden.
Jeg har monteret lister på gulvbjælkerne, hvor jeg skal lægge trossbundsplader af typen fibercement (købt hos Byggmax).
Er det bedst at fastgøre disse med skruer, eller er det unødvendigt? Kan de lige så godt ligge løst?
Jeg har hørt, at nogle lægger vindpap ovenpå trossbundspladen inden isoleringen for at forhindre, at luft trænger op. Er det en god idé, eller hvad findes der af anbefalinger her?
// Peter
Trossbottenskiverne er tætte, det bliver lidt ligesom lag på lag med vindpap, skiverne saves eller hvis de er i de rette mål, lægges bare løse, de kommer ingen vegne, sidder de fast og bunden bevæger sig (træhus)
så revner de.
så revner de.
Skiverne er tætte ja, men ikke fugerne. Jeg ville have lagt vindpapp ovenpå. En billig helgardering.
Alle trossbottenskiver jeg har set er tynde og slappe og hænger ned mere eller mindre, med den følge at fugerne næsten helt sikkert ikke vil ligge tæt mod hinanden.
Alle trossbottenskiver jeg har set er tynde og slappe og hænger ned mere eller mindre, med den følge at fugerne næsten helt sikkert ikke vil ligge tæt mod hinanden.
Halloj, jeg låner tråden hvis det er ok. Jeg overvejer også at lægge trossbottenskivor fra byggmax, fibercement. Planlagt også at flytte huset (gæstehytte) inden for et par år og læste her, at hvis det bevæger sig, kan de revne. Ikke så godt når man skal løfte et hus måske..
alternative mtrl?
Jeg overvejede også at tape samlingerne i stedet for vindpapp, hvad tror I om det?
Jeg overvejede også at tape samlingerne i stedet for vindpapp, hvad tror I om det?
Jeg har kørt med Byggmax tidligere fibercementplader (4,5mm), nu ser det ud til at være 6mm. Har tapet alle samlinger med ældningsbestandig tape (129:- på byggmax) primært ovenfra, men nogle steder nedefra, hvor jeg ikke kunne komme til. Køb ikke den billigere tape, der er beregnet til bygningsplastik, den hæfter slet ikke lige så godt.
Hvis de ligger løst, er risikoen for at de sprækker minimal.
Hvis du føler på en sådan plade, får du en fornemmelse for risikoen.
Jeg har ikke følt nogen trossbottenplade, men vel korrugerede tagplader type P8, både nye i glasfiberarmeret cement ligesom gamle med asbest. De er meget fleksible.
Hvis du føler på en sådan plade, får du en fornemmelse for risikoen.
Jeg har ikke følt nogen trossbottenplade, men vel korrugerede tagplader type P8, både nye i glasfiberarmeret cement ligesom gamle med asbest. De er meget fleksible.
Klik her for at svare