Jeg har revet et par kvm gulv op for at komme til krybekælderen og har benyttet lejligheden til at skovle al den gamle mineraluld op, som lugter stærkt af pentachlorphenoler. Tilbage mellem gulvbjælkerne ligger nu kun det gamle sorte vindpap, som er skørt som bare pokker og stinker om muligt endnu mere end mineralulden.
Jeg kan se, at der findes tykkere vindpap (AC350) til køb, beregnet til vægbrug, men gør det nogen forskel at bruge det i stedet for det tyndere AC160? Den tykkere er lidt dyrere, men kan købes lokalt, i modsætning til den tyndere. Eller skal jeg skifte til aldersbestandig plastik?
Desuden, er det bedst at fortsætte med at isolere med løsuld, eller bør jeg købe plader? C/C 45 i bjælkelaget, ca. 20 cm tykt med eternit i bunden.
Jeg kan se, at der findes tykkere vindpap (AC350) til køb, beregnet til vægbrug, men gør det nogen forskel at bruge det i stedet for det tyndere AC160? Den tykkere er lidt dyrere, men kan købes lokalt, i modsætning til den tyndere. Eller skal jeg skifte til aldersbestandig plastik?
Desuden, er det bedst at fortsætte med at isolere med løsuld, eller bør jeg købe plader? C/C 45 i bjælkelaget, ca. 20 cm tykt med eternit i bunden.
Pappens opgave er jo i første omgang at forhindre luftbevægelser i isoleringen, men også at holde den på plads, hvis ikke trossbunden er helt tæt (almindeligst i gamle spånisolerede bjælkelag). Hvis det er muligt at få det tilstrækkeligt tæt uden pap, så har man løst problemet alligevel.
Godt, så kan jeg nok lade være med pappen.useless sagde:
Løsuld eller pladeisolering da?
Klik her for at svare