Hej på jer!
Jeg skal sætte en eller anden form for vindafskærmning i en del, der skal blive værksted i laden. Jeg har brugt Bison vindafskærmning til huset, og der bygget med luftspalte mellem vindafskærmning og yderpanel. Mit spørgsmål er, om det er byggeteknisk korrekt at sætte Bison vindafskærmning direkte bag yderpanel (altså uden luftspalte), eller om der findes noget andet vindafskærmningsmateriale, der er godkendt til en sådan montering?

Årsagen til spørgsmålet er, at jeg skal sætte vindpap på kun 3,6 m af ladens totale 18 m længde, så det ville være rart at slippe for at bygge på den tilsvarende luftspaltetykkelse på de resterende 14,4 meter.

Mvh

Det er nok ikke vindspærren, der behøver være godkendt for en sådan montering, men panelet. Og træ er jo et levende materiale, der optager og afgiver fugt, svulmer og tørrer. Sæt en luftspalte som man skal gøre, så undgår du fremtidige problemer.

Det er en lille overflade, og du vil sandsynligvis ikke behandle det som et forsikringsanliggende, hvis det efter 15-20 år skulle vise sig, at panelet er blevet dårligt. Der findes rigtig mange ældre huse uden luftspalte uden problemer.
Men skal du følge alle anbefalinger, skal der være en luftspalte, men nogle gange må man være pragmatisk og vælge en løsning, der i de fleste tilfælde fungerer, men ikke er helt 100%.

Derefter afhænger det lidt af valget af maling, men det må en anden forklare, hvordan det kan variere mellem f.eks. en slamfärg kontra akrylat, hvis man ikke har en luftspalte.

P
Vores hus er bygget i 1929, og den del som ikke er udbygget har originalpanelet tilbage (tror jeg), ingen luftspalte, men panel, pap og 2" plankestolpe. Der er endnu intet galt med det panel.

Ja men så, så kører vi på det. Jeg skal have slamfärg så træt vil ånde godt! Tak skal I have for svarene!

• Synes
Joak og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.