snowjim sagde:
Jeg antager, at du mener, hvorfor man ikke sætter listen direkte i vægskabene? Jo, fordi dækskiven er 13 mm tyk, og fræsningen skal ned ca. 9 mm, så der vil kun være 4 mm spånplade tilbage til at holde underdelen. Efter samtale med IKEA var de enige om, at det ikke var en god idé overhovedet, især med tanke på at dette spor skal gå gennem samtlige vægskabe. Desuden sidder der grimme skruer på undersiden, som man gerne vil dække over med dækskiven.
Jeg tror dof mener det, som jeg svarede lidt oppe. Det er lettere at save en rille end at gå rundt og fræse. Du kan save med en meget stor fejlmargen, og "læben" på listen dækker den alligevel. Dybden spiller jo heller ingen rolle, hvis du går for dybt, eftersom listen skal skrues fast i siderne.

Tja, tror ikke rigtig vi forstår hinanden. Gjorde noget lignende i et køkken i foråret, hvor jeg bare skar ud i dækskiven for armaturet, dvs. skar ud hele tykkelsen på dækskiven. Dette blev gjort på fuldt indkapslede armaturer. Med tanke på listen du har, burde det bare blive nemmere at få det godt.

dof sagde:
Nja tror inte riktigt vi förstår varandra. Gjorde något liknande på ett køkken i foråret og der skar jeg bare ud i dækpladen for armaturet, dvs skar ud i hele tykkelsen på dækpladen. Dette blev gjort på helkapslede armaturer. Med tanke på listen du har burde det bare blive nemmere at få det godt.
Aha, hvad du mener er, at jeg skal skære dækpladen igennem der, hvor listen skal sidde, og så også skære et stykke bort, der er lige så bred som listen. Derefter skal man først sætte den savede dæksbit inderst og så sætte den mindre savede dækplade yderst med et mellemrum, der repræsenterer listen. Derefter trykker man listen på plads?

Dette betyder så fald at jeg skal sætte en eller to ekstra rækker med skruer indefra skabene og ned i dækpladebiterne. Den inderste bit skal jo fastgøres både længst bagved ved væggen og så længst fremme, hvor listen kommer til at sidde. Den mindre dækplade yderst bliver fastgjort yderst og ind til, hvor listen skal gå. Så totalt 4 rækker med skruer i stedet for 2-3.

Fjojtmehmet sagde:
Jeg tror dof mener det som jeg svarede et stykke oppe. Det er lettere at save en rille end at holde på at fræse. Du kan save med en meget stor fejlmargen og "læben" på listen dækker den alligevel. Dybden spiller jo heller ingen rolle, hvis du går for dybt, eftersom listen skal skrues fast i siderne.
Aha, ja jeg har aldrig fræset noget, så jeg ved ikke, hvor svært det er.

Sådan her tænker jeg mig

DSC_0667.jpg

DSC_0668.jpg

snowjim sagde:
Aha, hvad du mener er, at jeg skal skære dækskiven lige igennem, hvor listen skal sidde, og så også skære væk en så bred del, som listen er. Så først sætte det skårne dækskive-stykke inderst og derefter placere den mindre skårne dækskive yderst med et mellemrum, der repræsenterer listen. Derefter trykker man listen på plads?

Dette betyder så, at jeg skal sætte en eller to ekstra rækker af skruer indefra skabene og ned i dækskive-stykkerne. Den inderste del skal jo fastgøres både bagerst ved væggen og så forrest, hvor listen skal sidde. Den mindre dækskive yderst bliver fastgjort yderst og ind til der, hvor listen skal gå. Så i alt 4 rækker med skruer i stedet for 2-3.
Præcis. Limede dækskiverne jeg satte der, så der kun var en enkelt skrue i skiven.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
dof sagde:
Præcis. Limede de dækplader, jeg satte på, så der var kun få skruer i pladen.
Forstår, tænkte ikke i de baner mærkeligt nok, sandsynligvis fordi jeg tidligere har set, hvordan nogen fræsede disse lister ind i bunden af ​​IKEA-skabene, så det føltes naturligt også at fræse her.

Må overveje dette lidt, selvfølgelig ville det have føltes bedre bare at fræse det, da man kun har et stykke at håndtere, men hvis det nu er så svært at fræse lige på trods af anslag eller retskinne, så er det måske bedre at køre med saven alligevel. Lime vil jeg dog ikke gøre, man ved ikke, om man finder på at skifte belysningen ud, og så skal dækpladen sandsynligvis skiftes ud.

Vi har besluttet os for at skrue dækskiverne på for nemt at kunne udskifte lampløsningen i fremtiden, hvis det skulle blive nødvendigt.

Spørgsmålet er nu, Cramo skal have 200 kr for et stål til fræseren? Skal man gå med det, eller er det tilstrækkeligt at købe noget billigere på Biltema, Jula eller lignende?

Lån en fræser af en ven så, det er jo billigst.
Har du ingen ven med en ordentlig fræser, skift din omgangskreds ud.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Var og hentede fræseren i dag, det er en blå Bosch af større slagsen, ser ud til at kunne være denne:

34cc6af3da198a76f8b4a4ba20bd8823.jpg
http://www.proffsmagasinet.se/bosch-gof-900-ce-handoverfras

Har prøvet at køre med anslaget og den skærer jo virkelig igennem dækskiven enkelt og pænt, men det er også meget let at komme til at den ikke kører lige!? Mistænker, at man skal have et solidt bord at sætte skiven fast på, hvor man kan skubbe ret hårdt mod anslaget, hvilket helt klart bliver et problem i mit tilfælde.

Ellers overvejer jeg at bruge retskinnen, burde det ikke blive lettere?

snowjim sagde:
Var og hentede fræseren i dag, det er en blå bosch af større slags, ser ud til at kunne være denne:

[bild]
[link]

Har prøvet at køre med anslaget og den skærer jo virkelig igennem dækskiven enkelt og pænt men det er også meget let at den ikke kører lige!? Mistænker at man må have et solidt bord til at fastgøre skiven på og hvor man kan skubbe temmelig hårdt mod anslaget, hvilket helt klart bliver et problem i mit tilfælde.

Ellers overvejer jeg at bruge retsskinnen, burde det ikke blive lettere?
Kør med skabelonhylster og retsskinne.

Fjojtmehmet sagde:
Kør med schablonhylse og rette-skjær.
Kiggede på hvad schablonhylse er og det ser faktisk ud til at der følger noget sådant? Hvordan fungerer den?

Rette-skjær er altså bedre end anslag?

Skabelonhylsteret er tænkt til at følge en skabelon, men fræserstål har oftest mindre diameter end hylsteret, dvs. skabelonen har ikke altid samme mål som det skal afbilledes.

Jeg foreslår følgende:

1. Brug en retvinkel som støtte forudsat at den ikke svajer, når du presser mod den.

2. Tryk fræseren foran dig. Sørg for at fræserstålet trykker fræseren mod støtten, ikke fra.

3. Fjern ikke mere end 2-3 mm ad gangen i dybden. Større fjernelse øger risikoen for, at fræseren stikker af, og sporet bliver ikke lige.

At fræse lige er ikke særligt enkelt, hvis man aldrig har brugt en fræser. Spånplader er heldigvis lettere at fræse i end træ.
Læs brugsanvisningen til fræseren, så du forstår, hvordan den er tænkt at blive brugt, så undgår du at lave begyndersfejl.

arneri68 sagde:
Schablonhylsen er tænkt at følge en skabelon, men fræsejernet har oftest mindre diameter end hylsen, dvs. skabelonen har ikke altid samme mål som den skal afbildes.

Jeg foreslår følgende:

1. Brug en retliste som anhold, forudsat at den ikke giver efter, når du presser mod den.

2. Pres fræseren foran dig. Sørg for, at fræsejernet presser fræseren mod anholdet, ikke væk fra.

3. Fjern ikke mere end 2-3 mm ad gangen i dybden. Større fjernelse øger risikoen for, at fræseren stikker af, og sporet bliver ikke lige.

At fræse lige er ikke meget nemt, hvis man aldrig har brugt en fræser før. Spånplader er heldigvis nemmere at fræse i end træ. Læs brugsanvisningen til fræseren, så du forstår, hvordan den er tænkt at bruge, så du undgår begynderfejl.
Aha okay, ja så er det ingen idé at bruge schablonhylsen da.

Jeg tænkte at lægge pladen på et længere køkkenbord (der står i udestuen) og så sætte retlisten her. Det bør modvirke, at dækspladen giver efter (det er sket, når jeg har kørt med rundsav på et andet bord).

Men hvordan sikrer man, at fræsejernet presser mod anholdet (retlisten) i stedet for omvendt?

Jo jeg vil køre på en testplade først og se, om det bliver tilstrækkeligt lige til at få listen ned, som jeg skal have i. Alternativet bliver i værste fald at save pladerne helt med rundsav, men det vil jeg ikke gøre, for så skal jeg bruge en masse ekstra skruer.

Så har jeg fræst færdig og kan konstatere at fræser er heller ikke min bedste ven. Brugte retskinne hvilket helt klart var det rigtige valg!

Der opstod dog 2 problemer:

1. Maskinen sakkede hele tiden hvilket gjorde at snittet ikke blev lige, dvs. maskinen høggede og stoppede. Prøvede forskellige hastigheder på maskinen og at føre maskinen ekstremt langsomt frem, intet hjalp, så jeg måtte leve med at den hakkede lidt nu og da. Listerne jeg satte dækkede jo over det fint.

2. Fræseren holdt ikke dybden men pludselig kørte jeg i køkkenbordet ;) Ikke så sjovt! Heldigvis opdagede jeg det i tide så jeg kunne justere det sidste stykke. Den kørte ca. 30 cm i bordet og inden da var den gradvist gået nedad. Prøvede at indstille alt igen og stramme det så hårdt som muligt, men den gik alligevel ned 1 mm på 20 cm ca.

At læse manualen plejer man ikke at gøre, men i dette tilfælde var det et godt forslag! Jeg gjorde alt efter hvad der stod der, hvilket føltes godt... indtil den kørte i bordet selvfølgelig.

Nu er listerne på plads i det mindste! Jeg skal bare have tildækningspladerne op også, hvilket bliver et arbejde for sig selv, ikke så sjov en position at sætte dem nedefra.

snowjim sagde:
Så har jeg fræset færdigt og kan konstatere, at fræseren heller ikke er min bedste ven. Brugte retsskinne, hvilket klart var det rigtige valg!

Der opstod dog 2 problemer:

1. Maskinen saggede hele tiden, hvilket gjorde, at snittet ikke blev lige, dvs. maskinen huggede og stoppede.
Lyder som fræseren ikke havde det godt. Jeg har en GOF 900 gennem flere år, og den er aldrig gået fast. En spånplade skal absolut ikke være noget problem.

snowjim sagde:
Fræseren holdt ikke dybden, og pludselig var jeg i gang med køkkenbordet ;) Ikke super sjovt! Heldigvis opdagede jeg det i tide, så jeg kunne justere den sidste del.
Trykkede du ned låsearmen? Det lyder næsten som om du har kørt med låsen åben, men hvis fræseren ikke var i acceptabel stand, skal jeg ikke knappe dig på næsen.;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.