Overvejer at lave lidt vildmarkspanel og sætte det som tag i en hytte, jeg har på grunden. Min bror og jeg fældede nogle aspetræer i dag, og nu overvejer jeg den bedste vej fremad.

Skal jeg barkan direkte eller vente til efter opskæring?

Hvor snart bør jeg skære nu efter fældning?

Hvor længe skal brædderne tørre, før jeg kan høvle og montere dem?

Jeg antager, at det er uhensigtsmæssigt at høvle dem og så lade dem ligge for længe inden montering? Tænker, de risikerer at blive snavsede f.eks.

Sav dem op så snart som muligt. Barka kan du godt gøre efter. Betydeligt meget lettere.

Læg på strø og lad tørre. Tørrer hurtigt nu om foråret. Du bør vente, indtil træet er nede på 16% fugtindhold, før høvling og opsømning. Behøver ikke være møbeltørt i dit tilfælde, da det jo skal være vildmarkspanel, hvilket er meget mere tilgivende end andet panel for krympning.

Det værste med aspen er vel kupring, men især at det slår sig, når det tørrer.

• Synes
Marsman80
  • Laddar…
Hvor tykke skal man skære stykkerne, hvis man ønsker, at de skal være cirka 20 mm efter høvling?

Nu har jeg skåret, blev vel omkring 80 stykker og da valgte vi at gemme 3 stammer som ikke var så pæne. Det var mig, far (70 år) og savværkschefen (75 år) som klarede det på omkring 3 timer. Helt ok synes jeg, eftersom vi også barkede det efterhånden. Nu får det tørre under tag, så det tørrer langsomt. Har spændt pakken sammen med 3 spændebånd, så jeg håber, at det ikke slår sig så meget.

Maskine med træstammer læsset på en landlig vej. Træerne er skåret og placeret i en stak, klar til tørring under et tag. Klar himmel i baggrunden.
En stabel af savet træ fastgjort med tre spændebånd på en trækvogn i en lade. Træet er placeret til langsom tørring under tag.

• Synes
Octavianus og 1 anden
  • Laddar…
M Marsman80 sagde:
Nu har jeg kappet, blev vel omkring 80 stykker og vi valgte at gemme 3 stammer, som ikke var så pæne. Det var mig, far (70 år) og savværkschefen (75 år), der fik klaret det på omkring 3 timer. Helt ok synes jeg, da vi også barkede efterhånden. Nu får det tørre under tag, så det tørrer langsomt. Har spændt pakken sammen med 3 spændebånd, så jeg håber, at det ikke slår sig så meget.

[billede]
[billede]
Hvordan gik det, slog de sig meget

M mattias morsky sagde:
Hvordan gik det, har de slået sig meget
Har ikke brugt dem endnu faktisk. De er stadig fastspændt som en pakke, så jeg kan ikke se, om de har slået sig, før jeg fjerner spændestropperne. Dog kan jeg se, at de ser ud til at have sprækket en del i enderne, så jeg antager, at eftersom træet ikke kan vride sig, så sprækker det i enderne i stedet.

Desværre er der også kommet sort skimmel på siderne, og eftersom jeg havde tænkt mig at bruge dem ukantede, bliver det problematisk. Håber, det måske kan vaskes væk.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.