Snart begynder vi at rive i badeværelset på overetagen. Det er sandsynligvis en skunk, der er blevet indrettet engang i verden. Den er alt for trang til en familie, så vi skal flytte væggen mod soveværelset for at gøre det større. Derudover tænkte vi at fjerne væggen mellem soveværelset og alkoven for at gøre soveværelset større. Det er alligevel kun død plads der i dag. På billedet har jeg sortmærket alle de vægge, jeg vurderer er originalvægge, dvs at skunken tidligere gik bag disse, inden de blev indrettet som beboelsesrum.

Nu overvejer jeg, om nogen med lignende huskonstruktion har viden om, hvorvidt disse er en del af den bærende konstruktion, eller om vi kan rive væggene uden problemer. Jeg har ikke været oppe og gravet i savsmuldet for at se, hvordan det ser ud, men jeg forventer ikke at finde noget særligt. Hvordan kan jeg vurdere, om taget hviler på disse vægge?

• Tegning af overetage med markerede originalvægge. Viser mulig ombygning i forbindelse med et badeværelse og to soveværelser.
Bliver lidt i tvivl om, hvordan huset ser ud. Du skriver, at det er en gammel kattvind, så der burde altså være en skråvæg på badeværelset? I hvilken højde ligger tagfoden? Hvordan fungerer det med udgangen til balkonen (det er vel en balkon, man ser på tegningen)?

Jeg tror, det er ret stor risiko for, at væggen er bærende, er der nogen væg i stueetagen, der kan støtte bjælkelaget under den aktuelle væg?

Mit råd er, at du kontakter en bygningsingeniør og får en professionel vurdering. Det behøver ikke være så dyrt.

B
du skal se det sådan her enten kontakte konstruktionsingeniør og få en professionelle vurdering. eller at du risikerer at have uheld og taget falder ned. hvad bliver dyrere.
altid bælte og seler.

I må ikke lægge så stor vægt på "tegningen". Jo, der er skråtag på overetagen, så også i badeværelset. Så I forstår, at det er trangt. Netop i badeværelset har de bygget en skillevæg mod skunken for der at lægge afløb mm. Men ellers starter skråtaget ved ca. 80 cm. Ved altanen er der bygget en kvist. Hvis I orker at gå ind på bloggen, kan I straks se, hvordan det ser ud. På underetagen går der skillevægge, men fra skorstenen og ud. Så direkte under væggene på overetagen er der egentlig intet, der støtter dem op. Så hvis de er bærende, ligger der ret meget vægt på gulvbjælkerne mellem etagerne.

Jeg har forstået, at det hælder mod, at jeg må bede nogen komme og kigge, men jeg håbede dog, at nogen her havde gjort omtrent det samme og kunne konstatere, hvordan det forholder sig. Selvfølgelig er det ikke værd at spare på et proffs i dette tilfælde. Kan proffsen også vurdere, hvilken type bjælke der er nødvendig, for at jeg kan sætte den op selv?

En god bygningsingeniør kan beregne præcist på bæreevnen og kan også give dig det skriftligt, så du slipper for at stå for omkostningerne, hvis det kollapser (de plejer at have forsikringer for dette). Han kan selvfølgelig også rådgive om, hvilken bjælke der er nødvendig. Hvis han skal vurdere dette "per distans," kræver det nøjagtige tegninger og materialelister.

Jeg har lige fået udført en styrkeberegning for en muret væg ved siden af køkkenet. Der er så meget at tænke på, belastning lige nedad, sidelæns (forskydning) osv.

Tag en professionel!

mvh
Fredrik

Det kunne være støtteben til tagspærene i disse vægge, så det er nok sikrest at undersøge tagspærene.

• Takstol diagram med støtteben i trekantet struktur på gul baggrund.
Jeg kiggede lidt på nettet efter bygningsingeniør, og der findes nogle virksomheder i Örebro, men de ser alle ud til at være fokuserede på store byggerier og nybyggeri, ikke på at komme ud og tjekke lidt på mine vægge derhjemme. Har I nogle gode tips?

B
du kan ringe og tjekke

Fik kontakt med et firma nu. Rar fyr der kunne komme når som helst. Han lød ivrig efter arbejde. Jeg antager, at han ville skulle vise, at han virkelig er uddannet, hvis man skal stole på hans beregninger senere. Men det lød ikke som nogle store penge, omkring 5 tkr, for et kig og så tegne konstruktionen og lave en byggeanmeldelse til kommunen. Næste spørgsmål bliver, hvem der skal sætte eventuelle bjælker op.

Har nu haft bygningsingeniøren på besøg. Han var inde på mulpac's teori om, at det er støttevægge til spær. Og hvis man flytter ned den øverste horisontale bjælke (har ingen anelse om, hvad fagtermen er) til at ligge i niveau med overkanten af støttevæggene, så ser det præcis sådan ud i mit hus.

Dog troede han, at deres funktion mere var at holde sammen på spær, så de ikke gled fra hinanden og pressede væggene ud. For væggen mod badeværelset hviler ganske vist inde i ydervæggen, men ellers står den på bjælkelaget, midt i spændet over køkkenet. Der er altså ingen støttevæg derunder, som optager kræfterne. På modsatte side er der en støttevæg på planet under, men der går kraften ned præcis over åbningen i den væg. Tidligere var åbningen smallere, og dengang blev kraften optaget af stående planker. Men på et tidspunkt savede man en større åbning, tilsyneladende helt uden tanke på væggen ovenover. Det ser ud til at holde, men hvis vi laver en aflastning, føles det ubehageligt at placere den helt uden støtte under.

Det, der er lidt mærkeligt, er at støttevæggen, som fortsætter langs hele siden (på modsatte side af balkonen), også løber præcis midt i spændet på bjælkelaget, som er måske 4 meter. Ingen synlig svigt. På den anden side er bjælkerne 80 x 220.

Nu afventer jeg en tegning og et forslag, så må jeg se, hvordan vi går videre.

B
en bygningsingeniør som tror ting er jo ikke godt

Må man ikke tro på ting, når man er uddannet? Jeg ved ikke, om jeg ville blive mere tryg, hvis han konsekvent sagde, at han ikke vidste, når det ikke er helt klart, hvordan det ligger til.

B
nix ikke om konstruktioner som er klassiske

Nej det forstås. Det må vise sig, hvilket indtryk han giver med forslaget da.

Jeg har nogle gamle tegninger af huset. Eller egentlig mere skitser fra en tid, hvor de rodede med stammerne i huset, og der ses tydeligt, at øverste etage bestod af en stor hall, sidevindue på hele nordsiden (siden uden balkon) samt et rum. Badværelset syntes da at have været et garderobeskab. Nu er jeg jo ikke ingeniør inden for noget som helst område, men for mig virker det ikke soleklart at sige, at det er bærende vægge, det drejer sig om, når de ikke findes konsekvent i hele huset.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.