Hej,

Har sat en træregel op, der er 20 mm tyk (68 mm bred) mod en hård betonvæg med hjælp fra sømpløkke, der er 45 mm lange.
Så sømpløkken går ind ca. 25 mm i betonen. I gennemsnit er der 1 styk sømpløk pr. 25 centimeter langs med reglen. Over træreglen satte jeg dobbelte gipsplader.
På gipspladerne skal jeg sætte en Elfa bærelist, som skrues fast i gipsen og træreglen.

Kommer det til at holde for et Elfa hyldesystem?
Eller skal jeg fastgøre bærelisten ved at trække gennem de dobbelte gipsplader og træreglen og fastgøre direkte i betonen?

(Tænkte også aflaste bæringen ved at stille den direkte på gulvet, hvad det nu er værd)

til 20 mm virke bør du have 8x80 spigpløkker

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
T tergo sagde:
til 20 mm træ bør du have 8x80 spikplugg
Ikke ifølge anvisningerne.
For Spikpluggen 5/25/45mm gælder:

Dimension x Længde: 5x45 mm
Min. Monteringsdybde: 22 mm
Max Detaljetykkelse: 25 mm
Bor-diameter: 5 mm

Dvs. den skal kunne bære op til 25 mm.

Men nu læser jeg, at "Praktisk lasteevne i beton og fuldtegl": Tværlast kg = 28 kg :-(

Passer det, at kun 28 kg kan hænges på sådan en??

Ja, det var lidt korte spigplugg, men let at fixe.
Bore nogle huller til længere plugg fx 110 mm fra gipsen regnet, for 80 mm plugg. Bore lidt større gennem gipsen og slå pluggerne ned til træet. Du behøver ikke en større mængde cc 60 er nok. Bore bag skinnen så dækker du hullerne, eller spartle dem igen.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
Ok, tak! Må sætte nogle dybere ekstra rawplugs så holder trælægten i hvert fald.

Er dog usikker på hvordan jeg skal fastgøre bærelisten, for jeg har jo nu 25 mm gips + 21 mm trælægte =46 mm.
Ifølge Elfa skal man bruge en skrue som er 60 mm lang hvis man skal fastgøre i træ.
Nu har jeg jo ikke bare træ så måske må jeg bruge plugs, men skruen er for lang.

Jeg ville være nødt til at bore i betonen, når jeg sætter op bærlisten, da skruen er så lang.
Og bruge en universalplug, der går igennem gipsen, træet og måske noget i betonen.

Slå 2 fluer i en smæk, køb lange plugs og skruer, så skinnen fæstner betonen også, så behøver du jo ingen ekstra til træbrættet.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
Med 100 mm pløk/skru vil 55 mm sidde i betonen og 20 i brættet, som allerede sidder fast rimeligt, og det vil ikke løsne sig.
Et tip hvis du ikke allerede ved det. Sørg for, at skruen ikke har skærende spids eller gevind, når du skruer i plastpløk, og skruer skruen ind, indtil det stopper, og ikke lidt ekstra som man gerne gør, det kan mindske skruens greb i pløkken.

Isakare Isakare sagde:
Med 100 mm pløk/skruv vil jo 55 mm sidde i betonen og 20 i brættet, som allerede sidder fast nogenlunde, og det vil ikke løsne sig.
Et tip hvis du ikke allerede ved det. Sørg for, at skruen ikke har skærende spids eller gevind, når du trækker i plastpløk, og skru skruen ind, indtil det tager stop, og ikke lidt ekstra som man gerne gør, det kan mindske skruens fæste i pløkken.
Tak for svar!!
Men er det ikke bedre at bruge en sømpløk, der er 100 mm?
For en 100 mm pløk/skruv betyder ofte, at pløkken er meget kortere end skruven.
Så skruven måske bliver mest bar i betonen uden pløkken, og jeg ved ikke, om dette "tæller".

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.