Hej!
Købte et hus for ca. 2 år siden.
Har en irriterende støtte og stålbjælke i loftet i min kælder. Er i gang med at renovere kælderen nu og vil gerne fjerne dem (mindst støtten).
Har fjernet loftet nu, og det er ret kraftige bjælker, der går tværs over stålbjælken. Fra væg til væg er det ca. 4,2 m.
Min idé er at lægge kottlar over hele gulvet. Det burde aflaste, så jeg kan fjerne støtten og bjælken (?)
Hvem kan man kontakte og spørge om mine idéer. Havde en fyr fra et byggefirma, han sagde, at man sikkert kan fjerne den, men han kan ikke love noget. Hvor kan man få fat i en bygningskonstruktør eller hvem det er, man skal spørge?
Det er som sagt en bygningsingeniør du bør konsultere.
Med den spændvidde du nævner, tror jeg bjælkerne skal være mindst 190mm høje, helst 220mm. Og det er så under forudsætning af, at der ikke står noget bærende på gulvet på etagen ovenover.
På billedet er det selvfølgelig svært at se, men jeg synes, det ser ud som om bjælkerne kun er 140 - 170mm høje. I så fald behøves stålbjælken. Søjlen er sværere at udtale sig om, den ser lidt provisorisk ud, så jeg gætter på, at den har vist sig at være nødvendig.
Det hele ser som sagt ud som en efterkonstruktion, sandsynligvis fordi gulvet har givet sig eller lignende.
Bygningsingeniøren burde kunne give et forslag til, hvordan man løser dette, men jeg ville tro, at det indebærer, at man lægger stålbjælker ind parallelt med nogle af gulvbjælkerne og fastgør dem sammen.