Jeg er ved at indhegne grunden og leder efter at kunne fremstille 2 stk. dobbeltporte til en billig penge - og uden at det tager alt for lang tid - eller ser forfærdeligt ud. Ved siden af portstolperne skal der være en fritvoksende hæk, så noget hegn at matche behøver jeg ikke tænke på.

Jeg skitserede en idé i CAD, som jeg gerne vil have tips til forbedringer på:
Længden på hver port skal være 2,0m, højden er jeg ikke helt sikker på - i denne tegning er den 1,0m.
Jeg overvejede at bruge 22x95mm i trædimension og så skrue og lime det sammen.

For at hænge porten op overvejer jeg at sætte et par krog-hængsler på fra den side, der vises i billedet til venstre.

-Hvordan tror I, dette vil se ud hvidmalet og færdigt?
-Nu vil korset sidde i spænd (i den blåfarvede del) - gør det noget praktisk/æstetisk?

Hvis nogen har tips og idéer til andre enkle konstruktioner, ville jeg være taknemmelig.

• En CAD-tegning af en hvid dobbeltdør med et kryds i midten, som er markeret med blå farve, til indhegning af en have.
  • En CAD-illustration af en hvidmalet dobbeltport med kryds, designet til en haveindhegning. Døren måler 2,0 m i længden og 1,0 m i højden.
Med dine tømmersdimensioner vil lågen muligvis føles noget slatten. I sidled altså.

Er det nok at øge til 28x95?
-Jeg kom i tanke om en ting til - er der nogen risiko for, at porten slår sig, og betyder det noget, hvordan kærnesiden vender?
(f.eks. hvis kærnesiderne vender i forskellige retninger, at porten vrider sig i forskellige retninger?)

Sørg for at skrue sammen korset på midten. Du øger da stivheden mange gange (størrelsesordenen 5-10 gange ville jeg gætte uden at gå ind i formelsamling)

Sne4 sagde:
Er det nok at øge til 28x95?
- Jeg kom i tanke om en anden ting - er der nogen risiko for, at lågen slår sig, og er det vigtigt, hvordan kernesiden vender?
(for eksempel hvis kernesiderne vender forskelligt, får lågen til at vride sig forskelligt?)
Det afhænger jo meget af, hvordan træet ser ud: Skråfibre, knaster osv. øger risikoen for, at det slår sig.

Nøglen er at tænke i trekanter, i og med at det er en meget stærk konstruktion.
Man skal også huske, at det er bedre med trækkræfter end trykkræfter, så sørg for at gøre det øverste hjørne nærmest grinden og det nederste ydre hjørne rigtig stærke.

Personligt ville jeg have valgt 45x95 og halveret det, en port på to meter får ligesom en del belastning.
Hjul under hver port vil nok være nødvendigt med.

/Kent

Så har jeg modificeret tegningen noget. Jeg gik op i dimension på de stående dele til 45x95 - og skal man alligevel lave udskæringer i de dele, så tager det ikke meget længere tid at forfine toppen lidt.

Jeg skitserede nogle af vognboltene (M8), som jeg tænkte som fastgørelseselementer udover limmet.
-Hjul går desværre ikke på grund af skråninger og ujævnheder. Jeg takker for tipsene og går i gang med dette, når et par af de andre haveprojekter er færdige. Egentlig er disse dobbeltporte tænkt som en midlertidig løsning, indtil jeg kan lave smedejernslåger,
som matcher en tredje allerede opsat låge, men det gør ikke noget, hvis portene holder 8-10 år.

• En illustration af en dobbeltport lavet af træ med et diagonalt kryds. Porten er designet som en midlertidig løsning med dimensioner 45x95 mm.
Hvis du vil have, at porten skal holde længe, så bør du måske overveje at bruge imprægneret træ.
Synes selv, at det ser flot ud med imprægneret!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.