Er der nogen, der har tips om, hvor man finder information om økologisk materiale?
Vi bygger løsvirke og vil om muligt forsøge at vælge materialer, der er økologiske/sunde. Det virker dog svært at få information om fx økologisk isolering, vindskiver og diffusionsspærrer.
Findes der fx kun cellulosefiber til væggene i løs form? Min sambo, der skal bygge, synes, det virker besværligt. Er der nogen, der kender til alternativer?

Antager at du med økologiske materialer mener organiske. Jeg har set, at sådanne materialer plejer at blive diskuteret under emnet "Bygningsværn". Tjek der.

"Jeg er en modstander af glasuld, det er det sidste jeg vil vælge i mit hus.
Der er mange alternativer at vælge mellem, næsten alle er dyrere, Hør, Hamp, Ecofiber, savsmuld."

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted7

Vi byggede ud vores torp som er tømret og mangler mineraluldsisolering. Tilbygningen blev lavet med regelværk og cellulosafiberisolering. OSB og gips som indervægge, asfaboard og træpanel udad, ingen diffusionsspærre.

At isolere gik som en dans - en mand med skåpbil sprøjtede isoleringen ind i skråtag, vægge og mellem etagedæk på en dag. Han tog betaling per kubik - ingen transportomkostninger. Derimod bør man bygge rum, så isoleringen holder sig på plads. Tjek med en isoleringsfirma for mere info omkring byggeteknik.

Held og lykke!

Pius sagde:
Findes der f.eks. kun cellulosefiber til væggene i løs form? Min sambo, der skal bygge, synes det virker besværligt. Er der nogen, der kender til alternativer?
Der findes tilsyneladende også plader:

http://www.novator.se/kretslopp/0204/s41-44.pdf

Personligt så tror jeg, at man bør overveje lidt, hvad man vil opnå med sin økologiske byggeri.

Er det at få et hus med så få sundhedsrisici for sig selv og resten af familien som muligt? Eller ser man det i et lidt mere globalt perspektiv og vil bruge materialer, der forårsager så lidt miljøforstyrrelser som muligt ved fremstilling, byggeri, drift, vedligeholdelse og til sidst nedrivning?

Mange "miljøfreaks" tror jeg siger, at begge mål skal opnås, det tror jeg er en utopi. Alle valg ved et byggeri er kompromisser.

Tager vi glasuld eller ej, det er et materiale med uovertrufne isoleringsegenskaber, det betyder, at huse med glasuldsisolering altid vil have lavere energiforbrug end tilsvarende huse med en mere "økologisk" isolering. Fremstillingsprocessen er ikke specielt miljøforurenende. Dvs. den er egentlig ret økologisk.

Det er de gode sider, til det, der opfattes som negativt, hører først og fremmest evt. sundhedsrisici ved håndtering af materialet i forbindelse med byggeri. Man bør bruge beskyttelsesmaske osv. Da glasuld ikke er lige så god til at håndtere fugt (mærkeligt nok) som celluloseisolering, medfører brugen, at man bør have helt tætte huse med plastfolie i væggene. Plast kan betvivles som miljøvenligt materiale, på den anden side er plastforbruget fordelt over husets levetid en mikroskopisk anvendelse (sandsynligvis går der mere plast til forskellige emballager under byggeriet, selvom man kun bruger "økologisk" materiale).

Den sandsynligvis største indvending mod glasuld ligger netop i tætheden, der kræves, og de sundhedsrisici (reelle eller opdigtede), der kommer af, at man pakker huset ind i plastik, dvs. glasulden er evt. et indirekte sundhedsproblem for dem, der skal bo i huset. Derimod er det sandsynligvis fra et globalt økologisk perspektiv bedre med glasuld end "økologiske" isoleringsmaterialer på grund af, at husene bliver mere energibesparende.

På samme måde kommer man jo til spørgsmålet om betonplade eller husfundament på søjler. Beton er jo et materiale, der sandsynligvis ikke kan betragtes som "økologisk", fra et globalt perspektiv burde man sandsynligvis vælge krybekælder. Der går mindre beton til nogle søjler. Krybekælderen medfører større risici for fugt- og skimmelskader (ganske vist omstridt). Så for den personlige sundhed er betonpladen sandsynligvis bedre.

Kloge ord.
Det er svært med helhedsperspektiv :-/

Vi tænker nok i første omgang på os selv ;), dvs. vi (=jeg, min sambo Byggaren gør som jeg siger, så længe det ikke er alt for vanvittigt) vil bruge så sunde materialer som muligt. Så er det jo et plus, hvis det ikke er alt for skadeligt for miljøet ...

En stor årsag til at bruge f.eks. cellulose eller linuld er, at man undgår at bruge plastlag, så huset kan "ånde" (jeg beder om at undgå eventuelle kommentarer om valg af ord ;) )

Tipset om linuldsisolering virker godt synes jeg! Det vil vi undersøge nærmere, er der nogen der har erfaring?

Jeg er ikke enig i, at cellulosefiber skulle være dårligere med hensyn til isolering. For eksempel angives Vitalisoleringen at have en lambdaværdi på ca. 0,034. For mig var den vigtigste grund de mindre risici for fugtproblemer. Især hvis man vil have et hus, der kan tåle at stå koldt om vinteren, synes risikoen for fugt- og skimmelproblemer større med mineraluld. Hans

Jeg har et tip til en bog, der behandler alt, hvad der gælder om at bygge økologisk. Den tager op, hvordan man bygger sunde huse at befinde sig i, når det gælder materialevalg, konstruktionsmetoder, el, opvarmning, fugt, lyd mm. Hvordan man husholder med ressourcer: Varme og kulde, el, rent vand og affald. Hvordan man slutter kredsløb og hvordan man tilpasser sig til det sted, man vil bygge. Den er virkelig flot illustreret med mange billeder og tydelige eksempler på løsninger.

http://www.byggbokhandeln.com/sok/detalj.asp?ArtikelNummer=6224005

Bogen kan fås for omkring 450 kr. Søg på google.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.