Vi har et rum ved siden af køkkenet, hvor vi har vaskemaskine og tørretumbler, badeværelse, opholdsrum og kontor. Der er INGEN ventilationshuller ud nogen steder. Så når maskinerne er i gang, lugter det eller bliver meget varmt og fugtigt. I gangen, hvor vaskemaskine og tørretumbler står, er der teglfacade og 30 cm tyk væg. Hvordan laver jeg et hul ud på den rigtige måde, og hvilken type ventilationsteknik? Med fugtsensor osv.?

I de øvrige 2 rum fungerer det bare med hul direkte ud med gitter? Risiko for at der kommer meget kulde ind om vinteren?

Taknemmelig for hjælp! :)

Hullet afhænger helt af typen af ventilation, der skal installeres der. Det mest almindelige i dag er, at rør er runde, så et hul i den rigtige størrelse fra starten er det mest praktiske. Hvis du ikke kan få fat i en "diamantboremaskine" eller lignende til at bore hullet direkte, må du nok tage nok mursten ud for at kunne støbe siderne op til den rigtige størrelse for røret. Passende ventilatorer er enten fugtstyrede eller sådanne, du kan indstille til permanent drift (med fx lav hastighed for at opretholde kontinuerlig cirkulation).

Med hensyn til spørgsmål to, med de to andre rum, er det nok nemmest at installere ventiler, der kan justeres for, hvor meget luft der skal komme IND. For det er sådan, at man ofte får luft IND i soveværelser, stuer osv. og slipper luft UD via skorsten, badeværelse og køkken.

Alt dette er bare, hvordan jeg selv ville have tænkt i samme situation, det behøver ikke være korrekt information, og derfor anbefaler jeg, at du kontrollerer det med andre på forumet eller alternativt nogen inden for branchen.

Ventilation indbærer ofte kulde om vinteren, ikke meget at gøre ved det ;) for man skal jo have nogen ventilation, ikke mindst i bad og vaskerum.

Jeg ville gøre som "hanssonrickard" sætte ventilatorer i bad og vaskerum, kontinuerlig drift som kan slukkes eller øges efter behov, sørg for at dørene til de rum kan tage luft ind i underkanten.
I opholdsrum og kontor laver du ventiler, der suger luft ind, som derefter suges ud af de andre rum.
En murstensvæg kan man lave hul i med en almindelig borehammer, det ville jeg sandsynligvis bruge. Alternativt lejer jeg en diamantbor over weekenden, det er naturligvis nemmest, bare køre ventilationsrøret igennem bagefter.

Tak for svar.

Findes der altså så dybe cirkelbore der klarer dybden af en mursten? Nåja, må vel håndknakke resten ud med kileværktøj el noget. :)

Kommer nok i hvert fald anskaffe 1 mekanisk som så sandsynligvis står på døgnet rundt. Håber den næsten ikke larmer og ikke bruger meget strøm.
Resten selvventilerende.

Selv er jeg en trofast tilhænger af Intellivent. Lidt dyrere, meget pænere - al styring, sensorer mm indbygget fra starten. Jeg sælger dem ikke, men kan virkelig godt lide dem! ☺️

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.