Hej,
v21 - v22 skal vi rejse et elementbygget hus fra fiskarheden og dermed hurtigt som muligt få det vejrbeskyttet.
Jeg har en fornemmelse af, at trærammen bør tørre et par uger, inden man bygger nogle vægge. Er der nogle estimater for, hvor mange uger der normalt kræves med varmluftsblæser for at opnå et acceptabelt fugtniveau?
Spørgsmålet har lidt samme karakter som: Hvor langt er et stykke snor
Sidder og forsøger at planlægge min ferie på den mest passende måde.
Spørgsmålene:
1) Hvilke erfaringer har I med byggefugten ved opførelse af hus?
2) Varmeblæser, affugter eller begge dele?
3) Hvor langt er det der skide snor?
//Daniel
v21 - v22 skal vi rejse et elementbygget hus fra fiskarheden og dermed hurtigt som muligt få det vejrbeskyttet.
Jeg har en fornemmelse af, at trærammen bør tørre et par uger, inden man bygger nogle vægge. Er der nogle estimater for, hvor mange uger der normalt kræves med varmluftsblæser for at opnå et acceptabelt fugtniveau?
Spørgsmålet har lidt samme karakter som: Hvor langt er et stykke snor
Sidder og forsøger at planlægge min ferie på den mest passende måde.
Spørgsmålene:
1) Hvilke erfaringer har I med byggefugten ved opførelse af hus?
2) Varmeblæser, affugter eller begge dele?
3) Hvor langt er det der skide snor?
//Daniel
Et - Null.
To - Tvivl ikke, jajamen! Tror jeg....
Tre - Hvis du måler afstanden mellem snorets midtpunkt og dens fjerneste ende og kalder værdien for Y, kan du indsætte det i følgende formel, hvor Z er længden på snoren: Kubikroden af (to opløftet til tre) = Z/Y
Synes dette stort set dækker alt jeg har at byde ind med i spørgsmålet (-erne...)
To - Tvivl ikke, jajamen! Tror jeg....
Tre - Hvis du måler afstanden mellem snorets midtpunkt og dens fjerneste ende og kalder værdien for Y, kan du indsætte det i følgende formel, hvor Z er længden på snoren: Kubikroden af (to opløftet til tre) = Z/Y
Synes dette stort set dækker alt jeg har at byde ind med i spørgsmålet (-erne...)
Jeg synes ikke, du behøver hverken byggblæser eller affugter. Du kommer til at rejse huset i en periode, hvor det normalt er absolut bedst betingelser for, at træ skal tørre. Sen forår / forsommer, det er relativt varmt om dagen, men stadig en lav relativ luftfugtighed.
Sørg for at få taget på så hurtigt som muligt, derefter er det nok bare at lufte ud, især om dagen. Du kan selvfølgelig hjælpe til med en byggblæser om natten, især hvis det er koldt, da får du ekstra god udtørring, fordi RH falder. Er det en støbt plade, så er det den, der tager længst tid at tørre ud.
Det afhænger selvfølgelig også af, hvordan vejret er netop i den kritiske fase, når stommens opførelse pågår.
Sørg for at få taget på så hurtigt som muligt, derefter er det nok bare at lufte ud, især om dagen. Du kan selvfølgelig hjælpe til med en byggblæser om natten, især hvis det er koldt, da får du ekstra god udtørring, fordi RH falder. Er det en støbt plade, så er det den, der tager længst tid at tørre ud.
Det afhænger selvfølgelig også af, hvordan vejret er netop i den kritiske fase, når stommens opførelse pågår.
Hej,
Så står tæt tag absolut øverst på listen
Tak for jeres svar.
//Daniel
Så står tæt tag absolut øverst på listen
Tak for jeres svar.
//Daniel
Klik her for at svare