Så nogen TV-reklame for nogle virker siden med, hvad jeg opfattede som, et vedligeholdelsesfrit terrassebrædde. Ved ikke overhovedet, hvad det var for materiale eller funktion. Nogen der ved, hvad jeg mener?
 
Har et minde om, at jeg også så noget sådant indslag.

Har for mig, at det var varmebehandlet træ. Har aldrig hørt om, at man har brugt det sådan før.

Men i Stenalderen og lidt senere plejede man åbenbart at fyre på enderne af sine stolper til husbyggeri. Så kunne de stå direkte i jorden og holde længe.

Den moderne varmebehandling var åbenbart ikke så hård, så træet mørkner kun lidt, hvis jeg forstod det hele. Så er vel spørgsmålet, om det hjælper med let opvarmning eller om det skal være trækul.
 
Bare det, at det kan være lidt svært at skrue i det, fordi det er så pokkers hårdt.
Man kan være nødt til at forbore, inden man skruer!
og så er det ret så dyrt.
 
Fik pris på Bankirai fra Interwood i Göteborg:
21x145 55 kr/m inkl. moms lægges på regel c/c 500
28x145 74 kr/m inkl. moms lægges på regel c/c 600

Det går åt ca 7 m/kvm.

Der findes specialskrue som borer samtidigt. Men det anbefales at forbore med 3 mm bor.

Findes det billigere et andet sted i landet?
 
http://www.speab.com/

Har noget de kalder for Q- og S-trall. Skal modstå lidt bedre ifølge reklamen. Ret hårdt, men kan via spor i siden af planker og plastclips fastgøres helt usynligt. Og da fastgør man via plastclipsene, så man slipper for at skrue i selve planker.

Koster 38kr/m på K-Rauta. Clips koster 1.50kr/stk. Man skal bruge 16 clips/m^2.

Var dog betydeligt billigere meterpris hos lokal byggeforretning (forhandlere står listet på siden). Der kommer dog fragt, men blev stadig meget billigere end K-Rauta.
 
Halling sagde:
Var dog betydeligt billigere meterpris hos lokale byggebutik (återförsäljare står listede på sidan). Tilkommer visserligen fragt, men blev stadig meget billigere end K-Rauta.
Må rette mig selv her. Byggefirmaet vendte tilbage til mig med en trist besked i dag. Tilsyneladende vil dette firma absolut sende materialet med netop sin speditør. Og de har vist den dårligste transportaftale i verden, for det ville koste 1000kr at fragte 70m træ!
Bliver nødt til at hægte traileren på bilen og køre til nærmeste K-Rauta i stedet...
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.