Det første du behøver at gøre er at finde ud af, hvilke laster der virker på bjælkelaget.

Alt 4: hvordan ser muligheden ud for at skifte af på loftet i stedet og aflaste den bærende væg. måske bliver den minimale påvirkning af overflader da. der kan måske en limtræsbjælke få plads, hvis I foretrækker det.

Som jeg har påpeget tidligere: Vi som følger denne tråd har ikke fået en chance for at se problemet i en større sammenhæng. Altså, frem med tegninger, eller læg tråden ned.

• Synes
fahlis og 2 andre
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Som jeg har påpeget tidligere: Vi der følger denne tråd har ikke fået en chance for at se problemet i en større sammenhæng. Altså, frem med tegninger, eller læg tråden ned.
Sådan ser det ud på k-tegningen. Probleområdet er omkring den tynde stiplede horisontale linje. Der er ingen mulighed for aflastning på loft osv., så der er fokus på bjælkelagsforanstaltninger.

Bygningsplan med fokus på bjælkelagsforstærkning, med en tynd streg markeret horisontalt for at vise problemområdet.

D daugaard sagde:
Alt 4: hvordan ser muligheden ud for at afstive på loftet i stedet og aflaste den bærende væg. måske bliver det minimal påvirkning af overfladen der. der kan måske være plads til en limtræsbjælke, hvis I foretrækker det.
Loft mangler desværre

Hvad er spændvidden på 45x220 bjælkerne?

Du bør nok vedhæfte hele tegningen (ser udklippet ud), samt sektioner og andre tegninger du har. En del af problemet kunne skyldes den næsten 5m (om reglarna er tegnet cc600) lange IPE200-bjælken, som også ser ud til at ligge på en afveksling. Hvad er det stiplede "hjørne" under 2 ST "45x220"

J justusandersson sagde:
Hvad er spændvidden på 45x220 bjælkerne?
4,2 meter

B bossespecial sagde:
Du bør nok vedhæfte hele tegningen (ser udklippet ud), samt sektioner og andre tegninger du har. En del af problemet kunne skyldes den nærmere 5m (hvis reglerne er tegnet cc600) lange IPE200-drager, som også ser ud til at ligge på en afveksling. Hvad er det stiplede "hjørne" under 2 ST "45x220"
Stålbjælken ligger på en bærende indervæg samt på en ydervæg. Der er ingen nedbøjningsproblemer på stålbjælken, så problemet er kun begrænset til området, som er afbildet i tegningen. Det stiplede hjørne er ovenetagens ydervægge, som ser ud som vist på billedet nedenfor.

3D-tegning af en overetages ydervægge med en stålbjælke, der hviler på bærende vægge. Stregerne viser bjælkelaget og rammerne.

Hvor er den bærende væg, der står på bjælkelaget? Har du ingen tegninger?

B bossespecial sagde:
Hvor er den bærende væg, der står på bjælkelaget? Har du ingen tegninger?
Ikke let tilgængeligt nej. Jeg synes, at sammenhængen fremgår af tegningen + illustrationen. Problemet er altså, at det ikke er muligt at rive gulvet op for at forstærke bjælkelaget, og der mangler andre alternativer end at gøre det nedefra. Jeg har svært ved at se, at der skulle være behov for mere indgående tegninger for at beskrive det isolerede problem.

Hvorfor ikke bare lade det være? Føles som om det er utroligt meget arbejde for en æstetisk ting.

Du nævnte i dit første indlæg, at taget belastede bjælkelaget. Derfor er det godt at kunne se, hvordan bæringen af taget ser ud, og hvor meget der belaster bjælkelaget. Det første skridt er at finde ud af, hvordan og hvorfor problemet er opstået. Gør man dette, ved man derefter, hvor meget der ville være nødvendigt for at afhjælpe problemet.
Det fremgik ikke i dit første indlæg, men på hvilken side af bjælkelaget er nedbøjningen generende, oven, under eller begge?

Jeg har stadig svært ved at orientere mig. Et udvendigt foto plus nogle generelle oplysninger om byggeår, byggemetode osv. ville lette processen. 45x220 c/c 600 spændvidde 4,2 m (hvis de svarer til C 24) giver med normal udbredt last en nedbøjning på L/300. Hvis der tilkommer skillevægge mm, er det ikke tilstrækkeligt, men som bossespecial skriver, kan det ikke vurderes, hvilken forstærkning der kræves, hvis man ikke kan beregne de tilkomne laster.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.