Har et etageadskillelse som er belastet med en bærende væg, hvilket har givet anledning til en nedbøjning, som ser ud til at have stabiliseret sig, men som stadig ikke er ønskværdig. Nu har jeg overvejet, om det ville være muligt at tage væggens last fra etageadskillelsen ved at lægge en stålbjælke direkte under væggen, som går på tværs af etageadskillelsen. Er det muligt uden at få bjælken udenpåliggende? Jeg tænker, at man skifter af på begge sider af væggen, skærer i etageadskillelsen nedefra og sætter en stålbjælke op, som etageadskillelsen kan hvile på, mens stålbjælken er understøttet af ydervæggene. Er sådan noget muligt?
@KnockOnWood Tak men det var ikke anvendelige ting @bossespecial Vedhæftet er to skitser, udført i multiværktøjet PowerPoint. Har desværre ikke adgang til mere passende værktøjer så her i forlængede helligdage. Håber de er til at tyde. Kan vel tilføje at hvert billede består af to visninger: 1) Bjælkelag set oppefra (nederste/venstre visning) og 2) bjælkelag set fra siden (øverste/højre visning)
Uafhængig af laster og dimensioner synes jeg ikke, at dette er en god løsning. Jeg har svært ved at se, hvordan man skulle kunne føre en HEA bjælke ind i denne situation. Det burde være en bedre idé at løse afvekslingsbehovet ovenover bjælkelaget.
@bossespecial Ja den bærer taget. Det er en gammel ydergavl på en jodlerbalkon som der så er tilsluttet en ny tilbygning til men antageligvis har nogen ikke haft regnemaskinen med sig når bjælkelaget blev dimensioneret. Det er en åbning i væggen men den åbningen har intet bjælkelag under sig pga. at en trappe kommer op der.
@justusandersson Hvilke alternativer findes for at håndtere afvekslingsbehovet oven bjælkelaget? Væg og gulv (inkl. vandbåren gulvvarme) findes på plads siden længe så det ville være mindst dårligt om man kunne løse det nedefra. Jeg har leget med tanken at skære ud i overflangen på en HEA så det ville være muligt at skyde op bjælken nedefra hvis man understøtter på begge sider af hvor bjælken skal ligge og skærer et spor i bjælkerne. Det ville dog betyde at bjælken i realiteten ville blive en opad-vendt T-bjælke så spørgsmålet er hvordan styrken ville være da.
@KnockOnWood Jeg ser det nu i det sidste link. Gandhi kun efter billede i de forskellige tråde Men jeg antager at I kunne frilægge bjælkelaget da og på den måde trække bjælken ind? Her er det et bjælkelag som sidder fast i gulvspånene, sandsynligvis skruelimmet.
Jeg ser det nu i det sidste link. Skummede bare efter billeder i de forskellige tråde Men jeg antager, at I kunne fritlægge bjælkelaget da og på den måde få balken ind?
Vi gjorde dette, da huset blev bygget for syv år siden. Sandsynligvis lidt lettere end at gå ind i en eksisterende konstruktion.
Hvis du vil, kan jeg sende en mere detaljeret beskrivelse i en PM.
Hvis du skal lægge en bjælke, burde det kunne lade sig gøre at blot kappe det stykke, der er nødvendigt, føre bjælken op og skrue-lime nye passtykker på. Om det så er en god idé, er en anden sag.
Men hvad nu hvis du lægger flere bjælker langsgående på cc30?
Vi gjorde dette, da huset blev bygget for syv år siden. Sandsynligvis lidt lettere end at gå ind i en eksisterende konstruktion.
Hvis du vil, kan jeg sende en mere detaljeret beskrivelse i en PM.
Du må gerne sende, så kan jeg se, om det er noget, som er anvendeligt.
Et andet alternativ kunne måske være limträbalk? Dog er højden jo begrænset til 220, så det bliver en ret bred balk, hvis den skal klare jobbet. Tanker om det?
Uafhængigt af laster og dimensioner synes jeg ikke, at dette er en god løsning. Jeg har svært ved at se, hvordan man kunne indsætte en HEA bjælke i denne situation. Det burde være en bedre ide at løse afvekslingsbehovet ovenfor bjælkelaget.
Jeg synes også, det ser virkelig svært ud.
Kan man ikke væksle selve væggen i stedet over en døråbning eller noget med en limtræsbjælke eller noget?
Dette er måske ikke optimalt men... tag loftgipset ned og læg plader på de eksisterende regler.