Er i gang med at renovere køkken, og desværre har vandrørene dryppet ned i mellemlaget nu (min fejl ). Huset er fra 1965. I mellemlaget ligger savsmuld. Spørgsmålet er, hvordan jeg bedst skal få styr på dette?
Det er ret vådt i bunden, men der ligger jo ingen plastik, så det burde kunne tørre ud?
Skal jeg rive hele loftet ned i rummet nedenunder? Skal jeg suge alt savsmuld ud? Tips og tanker?
öppna op og ud med alt spån og lad tørre. gerne affugter
Skal jeg åbne bjælkelaget oppefra eller nedefra?
Hvordan gør man det pænest med loftet nede, skal jeg tage det ned eller er det nok at male, når det er tørret?
lad det tørre, du behøver ikke gøre andet end at vente................Vil du have det usynligt bagefter, så skal du selvfølgelig male om og evt. skifte underloftet, hvis det er masonit og buer og bliver skævt.
Så længe lækagen er afhjulpet, og det kun er træ det handler om, behøver man ikke åbne mere end nødvendigt. Det tørrer også, selvom du bygger det ind igen. Det ville have været en enorm forskel, hvis der havde ligget mineraluld der eller hvis det havde været gips eller sådan. Så skal man jo rive det hele op.
Skønt at høre, at det tørrer! Men af nysgerrighed; tørrer ikke mineraluld og gips?
Lækagen er udbedret. Det var mig, der var uforsigtig og efterlod åbne rør og håbede, at ventilen på indkommende vand holdt tæt. Vidste, at jeg skulle have proppet, men jeg tog chancen, for jeg havde ingen koblinger til Ø16mm kobber dengang
vi åbner op for alt og river bort alt, der er fugtigt.
dels ødelægges spån og materialer, og så er der risiko for skimmelsvamp.
og det er ikke os, der bygger virksomheder, som bestemmer, men en fugttekniker siger/bestiller omfanget.
Skønt at høre at det tørrer! Men af nysgerrighed; tørrer ikke mineraluld og gips?
Lækket er udbedret. Det var mig, der var uforsigtig og efterlod åbne rør og håbede, at ventilen på indkommende vand holdt tæt. Vidste, at jeg skulle have proppet, men jeg tog chancen, for jeg havde ingen koblinger til Ø16mm kobber dengang
vi åbner op alt og river alt væk, der er fugtigt.
dels ødelægges spån og materiale og så er der risiko for skimmel.
og det er ikke os som byggefirma der bestemmer, men en fugttekniker siger/bestiller omfanget
Ok så du ved altså ikke, du gør bare som din fugttekniker siger ... det skaber sikkert meget arbejde iaf.
Ok så då ved du altså ikke, du bare gør som din fugttekniker siger ... det skaber sikkert meget arbejde i hvert fald.
jovist ved vi, at alt som er fugtigt skal væk.
det værste for os er, at vi også skal gøre det billigt for vi har forsikringsselskaber som ikke vil betale mere end hvad de behøver. så det er en vældig balanceakt
Det ser ret vådt ud, og jeg ville nok ønske at bytte så meget af savsmuldet som muligt og også overfladelaget i loftet nedenunder. Det vil dog tørre ud med tiden og bliver sandsynligvis ikke en større fare, men eftersom loftet alligevel skal laves om nu, kan man lige så godt tage det sikre før det usikre.
hvorfor skal man udskifte spån som er blevet fugtigt en gang? og skimmel? hvorfor skulle det mugne? Det er jo kun moderne konstruktioner der mugner og sandsynligvis så kan vel ikke den fugttekniker som nævnes mere end hvad moderne gips-snikkere kan heller........
Det er forskel hvis det er en lækage som foregår over meget lang tid med konstant fugtpåvirkning. Da kan man jo antage at der begynder at ske ting. Men træ som bliver vådt en gang pga en lækage tørrer og påvirkes ikke mere siden.
men er det forsikringsselskab indblandet så skal det vel gå hurtigt, det skal ikke blive nogen reklamationer og ingenting så da bliver det vel som det bliver.
hvorfor skal man skifte ud spån, der er blevet fugtigt én gang? og skimmel? hvorfor skulle det mugne? Det er jo kun moderne konstruktioner, der mugner, og sandsynligvis ved den fugttekniker, der nævnes, ikke meget mere end hvad moderne gipssnedkere kan heller........
Det er forskel, hvis der er en lækage, der pågår i meget lang tid med konstant fugtpåvirkning. Så kan man jo antage, at der begynder at ske noget. Men træ, der bliver vådt én gang på grund af en lækage, tørrer og påvirkes ikke mere siden.
Når man læser første afsnit, bliver jeg faktisk alvorligt i tvivl om, hvorvidt du er ironisk eller ej. Det er klart, at ikke-moderne konstruktioner også kan mugne. Hvad er det, der gør en konstruktion moderne eller ej? For skimmelvækst kræves der 4 ting:
1. Høj RF (over 75 % for de fleste materialer) - Check!
2. Passende temperatur (20*C er perfekt) - Check!
3. Næring i form af organisk materiale (det kan også tænkes, at gammelt spån indeholder andet snavs) - Check!
4. Tid - Tvivlsomt
Alle forudsætninger er derfor til stede for skimmelvækst bortset fra muligvis tid. Dette afhænger i høj grad af, hvordan man lader det udtørre. Hvis man lader alting være lukket, vil der komme skimmel, garanteret. Du vil ikke se det, måske ikke mærke nogen lugt, men det vil være der. Åbner man derimod op og sætter ventilatorer ind, så fjerner man tidsfaktoren. Fjerner man den gamle spån, har man i princippet fjernet samtlige faktorer.
Og ja, jeg ved mere om emnet end den gennemsnitlige gipssnedker. Det kan jeg garantere dig.
det der med skimmelsvamp kan man jo diskutere i evigheder..............nogle er rabita og nogle har sund fornuft, og vi resonerer alle forskelligt. Skimmelsporer kan man finde i præcis alting, hvis man leder længe nok.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.