Hej!
Jeg skal "ytskiktrenovere" gulvet i vaskerumsdelen i vores køkken. Klinker er planen.
I dag ligger der et slidt men helt plastgulv opadbøjet på væggene rundt om vaskemaskine/gulvafløb. Jeg vil helst beholde plastgulvet som fugtspærre (og slippe for lidt arbejde). Allerhelst vil jeg hæve gulvet ca. 15 mm fra nuværende niveau for at ramme rigtigt i forbindelse med tilstødende gulv. Men der er en gulvafløb sænket i gulvet, som gør det lidt besværligt. Derudover er der også af og til oversvømmelser.

Alternativ 1? - Klinker direkte på plastgulvet
Hvad jeg har forstået, så fungerer det, men jeg kommer ikke op 15 mm. Passer det?
Nogen der ved, hvordan jeg kan løse det ved gulvafløbet?
Alternativ 2? - Renoveringsgips 6mm og derefter klinker
Jeg kommer op ca. 15 mm! Godt men...
Eftersom der er risiko for oversvømmelse, er det vel ikke så godt med gipsen. Kan man løse dette på en god måde? Gips + fugtspærre + klinker???
Hvordan løser man dette ved gulvafløbet???
Taknemmelig for synspunkter og idéer.
/Jeppe
Jeg skal "ytskiktrenovere" gulvet i vaskerumsdelen i vores køkken. Klinker er planen.
I dag ligger der et slidt men helt plastgulv opadbøjet på væggene rundt om vaskemaskine/gulvafløb. Jeg vil helst beholde plastgulvet som fugtspærre (og slippe for lidt arbejde). Allerhelst vil jeg hæve gulvet ca. 15 mm fra nuværende niveau for at ramme rigtigt i forbindelse med tilstødende gulv. Men der er en gulvafløb sænket i gulvet, som gør det lidt besværligt. Derudover er der også af og til oversvømmelser.

Alternativ 1? - Klinker direkte på plastgulvet
Hvad jeg har forstået, så fungerer det, men jeg kommer ikke op 15 mm. Passer det?
Nogen der ved, hvordan jeg kan løse det ved gulvafløbet?
Alternativ 2? - Renoveringsgips 6mm og derefter klinker
Jeg kommer op ca. 15 mm! Godt men...
Eftersom der er risiko for oversvømmelse, er det vel ikke så godt med gipsen. Kan man løse dette på en god måde? Gips + fugtspærre + klinker???
Hvordan løser man dette ved gulvafløbet???
Taknemmelig for synspunkter og idéer.
/Jeppe
Jeg tror, det nu til dags regnes som vådrum. Branschregler ...
Det ville ikke overraske mig, hvis du bør skifte brønd og fjerne plastikken.
Ellers forhøjningsring + flydespartel + resten...
Men ikke renoveringsgips på 6mm. Den er til vægge.
Det ville ikke overraske mig, hvis du bør skifte brønd og fjerne plastikken.
Ellers forhøjningsring + flydespartel + resten...
Men ikke renoveringsgips på 6mm. Den er til vægge.
Uj uj...
Har ikke læst branchereglerne endnu, men kiggede lidt i andre tråde. Der nævner de, at der skal være 5 (el 10cm) tætningslag op på væggene. Men hvor langt fra gulvafløbet er det nødvendigt at fugtspærre?
Som jeg har det, så er vaskemaskine/gulvafløb og køkken i samme rum, og jeg har ikke lyst til at fugtspærre hele køkkenet eller have afsatser/tærskler midt i rummet.

Hvordan skal jeg gøre, og hvor meget skal jeg gøre?
/Jeppe
Har ikke læst branchereglerne endnu, men kiggede lidt i andre tråde. Der nævner de, at der skal være 5 (el 10cm) tætningslag op på væggene. Men hvor langt fra gulvafløbet er det nødvendigt at fugtspærre?
Som jeg har det, så er vaskemaskine/gulvafløb og køkken i samme rum, og jeg har ikke lyst til at fugtspærre hele køkkenet eller have afsatser/tærskler midt i rummet.

Hvordan skal jeg gøre, og hvor meget skal jeg gøre?
/Jeppe
Klik her for at svare