4,358 læst ·
10 svar
4k læst
10 svar
Vaskerum med elgulvvarme i uisoleret kælder
Jeg kigger på et hus, hvor man i kælderen har sat nogle radiatorer op, klinker i fyrrum, iskoldt betongulv i andre rum og garage. Nøgen gips på væggene med små ventiler på hver væg. Der er også et bryggers med elgulvvarme på samme gulvniveau. Alt er lavet ved renovering i 2018, hvor man også drænede huset.
Jeg vil nødigt skulle rive et fint bryggers ud, skal man det på grund af gulvvarme på uisoleret? I de andre rum vil jeg gerne have boligareal, er den eneste løsning så at brække op og isolere samt vandbåren gulvvarme?
Jeg vil nødigt skulle rive et fint bryggers ud, skal man det på grund af gulvvarme på uisoleret? I de andre rum vil jeg gerne have boligareal, er den eneste løsning så at brække op og isolere samt vandbåren gulvvarme?
Bedste svar
"Må" rive ud er vel at tage i, det er jo ikke sådan, at elgulvvarmen ødelægger huset
Hvis der er klinker eller betongulv (dvs fugttolerant) i bryggerset, er det bare at slukke for gulvvarmen, hvis man synes, den bruger for meget el. Så er det ikke værre end før.
Hvis du installerer vandbåren gulvvarme i kælderen for at undgå kolde fødder, må du regne med enten at skulle have varmeproduktion på selv om sommeren (hvilket du ellers kunne spare) eller have kolde fødder om sommeren. Jeg synes, det kan være bedre at stole på tøfler og "fattigmands gulvvarme" dvs. kludetæpper.
Generelt synes jeg ikke, man skal regne med at kunne have kælderen som permanent boligareal, men det afhænger selvfølgelig af lokale forhold. Vi har haft arbejdsværelse og "sommer-soveværelse" i kælderen, men jeg ville ikke have et permanent soveværelse i kælderen.
Hvis du installerer vandbåren gulvvarme i kælderen for at undgå kolde fødder, må du regne med enten at skulle have varmeproduktion på selv om sommeren (hvilket du ellers kunne spare) eller have kolde fødder om sommeren. Jeg synes, det kan være bedre at stole på tøfler og "fattigmands gulvvarme" dvs. kludetæpper.
Generelt synes jeg ikke, man skal regne med at kunne have kælderen som permanent boligareal, men det afhænger selvfølgelig af lokale forhold. Vi har haft arbejdsværelse og "sommer-soveværelse" i kælderen, men jeg ville ikke have et permanent soveværelse i kælderen.
H henche sagde:
Lyder fornuftigt, har tænkt at elvarmen giver omvendt fugtvandring men ikke hvis den er slukket selvfølgelig.. Tanken er arbejdsværelse og pejsestue i kælderen med mulighed for at lave ordentlig boligareal gennem vandbåren varme i fremtiden.mrsnhp sagde:
"Skal" rive ud er vel at overdrive, det er jo ikke sådan, at elgulvvarmen ødelægger husetHvis det er klinker eller betongulv (dvs fugtbestandigt) i bryggerset, så er det bare at slukke for gulvvarmen, hvis man synes, den bruger for meget el. Så er det ikke værre end før.
Hvis du installerer vandbåren gulvvarme i kælderen for at undgå at fryse om fødderne, må du regne med enten at have varmeproduktionen tændt om sommeren (hvilket du ellers kunne spare) eller at fryse om fødderne om sommeren. Jeg synes, det kan være bedre at stole på tøfler og "fattigmands gulvvarme" dvs kludetæpper.
Generelt synes jeg ikke, man skal regne med at kunne have kælderen som permanent boligareal, men det afhænger selvfølgelig af lokale forhold. Vi har haft arbejdsværelse og "sommersoveværelse" i kælderen, men jeg ville ikke have permanent soveværelse i kælderen.
Jeg ville nok være mere bekymret over de gipsede vægge. Er det træregler eller stålregler bagved? Svært at se på det ene billede, om det er snavs nederst eller noget andet. Generelt mener jeg, at "nøgne" vægge (eller flisebelagte) i kælderen er at foretrække, men det er selvfølgelig forskelligt afhængigt af hus og område, hvad der fungerer.
edit: Det samme i det rum, hvor der er gulv, spørg mægleren (hvis det ikke fremgår af prospektet), hvad slags undergulv der er. Er det ventileret platon eller en anden løsning (det ligner ikke ventilerede lister), eller er det reglet direkte på pladen? Hvis kælderen er lavet så sent som i 2018, er der sikkert billeder, der dokumenterer arbejdet.
edit: Det samme i det rum, hvor der er gulv, spørg mægleren (hvis det ikke fremgår af prospektet), hvad slags undergulv der er. Er det ventileret platon eller en anden løsning (det ligner ikke ventilerede lister), eller er det reglet direkte på pladen? Hvis kælderen er lavet så sent som i 2018, er der sikkert billeder, der dokumenterer arbejdet.
Senest redigeret:
Jeg tror det er stållister med isolering bagved. De har drænet og efterisoleret huset i 2018 med ny facade, men tror ikke de har isoleret udenpå der.. gulvet føltes som plastikgulv, og jeg tror det ligger direkte på betonen baseret på højdeforskellen mellem rummet og garagen.H henche sagde:Jeg ville nok være mere overvejende omkring de gipsede vægge. Er det trælister eller stållister bagved? Svært at se på det ene billede, om det er snavs nederst eller andet. Generelt mener jeg, at "nøgne" vægge (eller flisebelagte) i kælderen er at foretrække, men det er selvfølgelig forskelligt afhængigt af hus og område, hvad der fungerer.
edit: Samme ting i det rum, hvor der er gulv; spørg mægleren (hvis det ikke fremgår fra prospektet), hvad det er for slags undergulv. Er det ventileret platon eller en anden løsning (ser ikke ud som ventilerede lister), eller er det lagt direkte på pladen? Hvis kælderen er lavet så sent som i 2018, er der sikkert billeder, der har dokumenteret arbejdet.
Klik her for at svare